Den onödiga omkörningen fick kostsamma konsekvenser för det tjeckiska åkeriet. Den onödiga omkörningen fick kostsamma konsekvenser för det tjeckiska åkeriet.

Otillåtet cabotage och onödig omkörning får konsekvenser

Den nederländske speditören fortsätter att återkomma i otillåtna cabotage. Det är heller inte rådligt att mitt framför polisens fordon hastigt gå ut för att göra en omkörning i alldeles för hög hastighet – särskilt inte om man inte har ”rent mjöl i påsen”.

Kvällen den 10 augusti hämtar bilinspektör Patrick Zetterberg och trafikpolis samt gruppchef Björn Thunblad i Eskilstunas yrkestrafikgrupp, in en lettisk dragbil för kontroll. Dragbilen såväl som trailern tillhör en speditör vars kombitransporter inte sällan landar i otillåtna cabotagetransporter med påföljande sanktionsavgift om 40 000 kronor.

Den lettiske föraren har kommit med buss till Sverige och tagit över dragbilen i början av veckan och sedan kört fyra transporter varav en var från Skutskär till Katrineholm, en sträcka på cirka 192 kilometer och därmed för långt för att rymmas inom kombidirektivet.
– I och med att dragbilen varit i Sverige i 29 dygn kan man inte hävda cabotagetransport heller då sådana måste utföras inom 7 dygn efter att fordonet kommit in i Sverige, säger Patrick Zetterberg.
Sanktionsavgiften på 40 000 kronor betalades på morgonen dagen efter.

När arbetspasset senare på kvällen är över och de beger sig till polisstationen, kommer de i närheten av trafikplats Kjula ikapp två lastbilsekipage som ligger på rad. När de närmar sig och förbereder att köra om dem, går det tjeckiska ekipaget ut för att köra om det svenska.
– Det är 120 km/h på sträckan så vi fick bromsa ordentligt. Vi konstaterar också att den som kör om kör avsevärt mycket fortare än det svenska ekipaget, säger Patrick Zetterberg.

De tar med sig ekipaget av vid Kjula, stannar det och skriver en rapport på hastighetsöverträdelsen som de kontrollerar mot färdskrivaren enligt den metod som används för detta. Men det ska inte stanna vid en hastighetsbot.
– I färdskrivaren finner vi en sanslöst massa brister i kör- och vilotiderna som föraren har gjort sig skyldig till i utlandet, säger Zetterberg.

Bristerna är omfattande och exempelvis har nästan inga start- och slutland angivits och när föraren någon gång angett detta, har han satt det på Färöarna där han rimligtvis inte kunnat befinna sig.
– Vi fick reda ut vad han hade gjort och det visar sig att han haft runt 12-timmars körpass, dåligt med raster och dygnsvilor och alla arbetsdagar var för långa, säger Patrick Zetterberg.

Frågan uppstår om huruvida föraren alls känner till kör- och vilotidsreglerna eller struntar i dem eller tvingas att köra som han gör. Förklaringarna föraren ger, hör till kategorin ”polisen har hört dem förut”.
– Det var problem med både det ena och det andra och bland annat hade han kört kött och andra tempererade varor som det var bråttom med eftersom kylaggregatet inte fungerade som det skulle. Men det kan inte vara problem varje dag. Någon enstaka gång, ja, men inte varje dag. Det är inte trovärdigt, säger Zetterberg.

Överträdelser av kör- och vilotidsreglerna gjorda utomlands innebär att det blir en sanktionsavgift istället för böter. Sanktionsavgifter tillåter även att fordonet klampas i upp till 36 timmar. I detta fallet blir det en sanktionsavgift på 10 000 kronor och ovanpå det fortkörningsböterna på 1 500 kronor.

Morgonen den 11 augusti kommer pengarna och klampen låses upp.
– Allt detta på grund av en idiotisk och helt onödig omkörning. Hoppas föraren tar lärdom av detta, avrundar Patrick Zetterberg.

Den hävdade kombitransporten blev ännu ett misstänkt otillåtet cabotage.
Den hävdade kombitransporten blev ännu ett misstänkt otillåtet cabotage.

Om artikeln

Publicerad: 2021-08-12 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Cabotagetransport Fortkörning Klampning Kombitrafik Polis Sanktionsavgift Transportstyrelsen