Foto: Tommy Holl, arkiv.

Öppet brev till ”spännbandsspeditören”

Svenska chaufförer tjänar orimligt lite i förhållande till det goda jobb de nästan undantagslöst utför och i jämförelse med alla andra LO-grupper. Svenska åkare har orimligt låg lönsamhet speciellt i perspektiv av hur investeringstyngd verksamheten är och hur obefintlig tryggheten i uppdragen är. Svenska chaufförer och åkare har en väldigt måttlig köpkraft på grund av att vi lever i ett högskatteland. Allt vi konsumerar som exempelvis livsmedel och boende, är dyrt.

Chaufförspodden – Exklusivt

Jag brukar skämtsamt säga: ”I Sverige är vi alla lite sossar”. Det vill säga från vänster till höger verkar flertalet föredra en stark allmän sektor inklusive fri sjukvård och gratis skolgång.

Vad beträffar skatter så betraktar jag skatten på lastbilar som låg, en trailer ingen skatt alls. Skatt på diesel om 4,71 kr/liter blir däremot en ganska hög summa per år. En dragbil som kör cirka 12 000 mil, landar på cirka 141 300 kronor (utan moms eftersom den kan dras av).

Åkaren från exempelvis öst är redan från början en billig, nyttig idiot för ”spännbandsspeditören”. Åkaren kan ju dessutom, för att ytterligare sänka sitt pris, begå enkla brott som att manipulera färdskrivaren. Han kan också stänga av AdBlue-systemet och ha falska handlingar för att kunna köra olaglig inrikestrafik.

Han lär ha billig miljödålig diesel med sig, tyvärr kanske uppåt 2 000 liter. Han betalar därmed inte vägskatt i Sverige samtidigt som hans fordon släpper ut mer ohälsosamma avgaser än det svenska fordonet. Bryr du dig om lungcancer? Han har till synes inget att förlora på sitt fusk.

”Spännbandsspeditören” tycker kanske att den dyrare  svenska åkaren också kan fuska ”lite som andra”, men det finns en skillnad. Om den svenska åkaren påkoms med att göra liknande brott, förlorar han sitt yrkestrafiktillstånd och kan då inte längre försörja sig.

Den svenska åkaren kanske inte vill fuska. Det räcker mer än väl att många fåbilsåkare för egen del inte ens kan ta ut en avtalsenlig chaufförslön.

Daf

För varje utländsk dragbil du, ”spännbandsspeditören”, med usla tricks tar in i Sverige, undanhålls årligen 141 300 kronor, alltså per fordon, från vårt vägunderhåll som idag lämnar mycket att önska.

Exemplen är oändliga, men jag ska inte bli för tjatig. Angående vår välfärd i Sverige och ovan beskrivet, uppmanar jag härmed ”spännbandsspeditören” och andra med dig, att tänka på detta:
– Om eller när du kraschar en dyr 20-tumsfälg på din snabba flotta bil, betänk då att potthålet i asfalten inte hade varit där om alla bilar betalade sin vägskatt via att köpa bränsle i Sverige.
– Om du exempelvis får covid-19, åk ej till sjukhus.
– Avsäg dig dina åldriga föräldrars äldreomsorg.
– Avsäg dig dina barns skolgång.

Daf

Vårt högskattesystem som gör så mycket i samhället tillgängligt för dig billigt, ofta gratis, bygger på att alla som jobbar här bidrar till det allmänna. Det gör inte chauffören som kommer in till Sverige med en last av 50 spännband. Ett supersmart drag du, ”spännbandsspeditören”, har lagt upp för att kunna bedriva olaglig inrikestrafik med underbetald arbetskraft.

Detta gör du, ”spännbandsspeditören”, medan ambitiösa, ärliga, välutbildade och flitiga arbetarpojkar och tjejer från Sverige som begått en enda dumhet i livet, nämligen att skaffa en CE-behörighet och att de tycker om att köra stora bilar, bara kan stå och titta på.

Dessa har du, ”spännbandsspeditören”, gjort arbetslösa. Bra jobbat.

Med vänliga hälsningar
Ronnie Mårtensson

Budi 2021