Åkeriet gjorde glasklart att de inte tänkte betala något. Lika glasklart gjorde polisen det att åkeriet inte fick lämna platsen innan betalning gjorts. Åkeriet gjorde glasklart att de inte tänkte betala något. Lika glasklart gjorde polisen det att åkeriet inte fick lämna platsen innan betalning gjorts.

Klampades, låstes upp och smet från ”notan”

Det litauiska ekipaget kommer in till Sverige från Norge med en inkommande internationell last som lossas i Malmö den 7 juni. Därefter körs ekipaget till Helsingborg där gods till Munka-Ljungby lastas och på vägen dit, stoppas ekipaget av yrkestrafikgruppen i Helsingborg på kontrollplats Långeberga. Trots att körupplägget egentligen är rätt, blir det ändå ett otillåtet cabotage – och en smitning.


Det är bilinspektörerna Tommy Berg och Mazen Al-Asam som utför kontrollen av ekipaget och även om det initialt ser ut att vara en laglig transport, visar det sig att allt inte står rätt till.
– Även om transporten i sig är korrekt, är det brister i dokumentationen som ställer till det. Den är otillräcklig för både den inkommande och pågående transporten, säger bilinspektör Mazen Al-Asam.

Därmed står man åter med ett otillåtet cabotage orsakat av brister i dokumenten. Det är emellertid något åkeriet inte alls håller med om och tänker inte alls betala någon sanktionsavgift.

Förutom det otillåtna cabotaget som ska kosta åkeriet 40 000 kronor i en sanktionsavgift utfärdad av Transportstyrelsen, är lasten inte tillräckligt säkrad och ovanpå det är vägavgiften, vinjetten, inte heller betald.

Detta ger personliga böter till föraren på 3 000 kronor för den obetalda vinjetten och 1 500 kronor för lastsäkringen. Det totala beloppet landar för föraren på 3 750 kronor efter att mängdrabatten, som innebär att den dyraste boten betalas till fullo medan resterande böter halveras, har dragits av.

När polisens arbetspass är över har sanktionsavgiften ännu inte betalats in. Åkeriet får tydlig information om att fordonet inte får lämna platsen innan pengarna betalats. Ekipaget klampas och de 36 timmarna börjar ticka. Klockan 04.00 den 9 juni har tiden gått ut och klampen låses upp av ett inre befäl hos polisen. Därefter försvinner ekipaget.

Bilinspektör Tommy Berg befinner sig inte i tjänst, men väl i Munka-Ljungby tidigt morgonen efter.
– Åkeriet hade gjort klart för oss att de inte tänkte betala varför jag begav mig till Lantmännen som godset var adresserat till och mycket riktigt står ekipaget där och ska lossa. Jag förklarade för truckföraren att fordonet inte får utföra transporter och han tyckte det var bra att vi tog fuskarna. Lasten lossades eftersom det inte är Lantmännens fel att åkeriet gör fel, säger han.
Eftersom ingen med rätt kompetens är i tjänst, kan ekipaget sedan smita ut genom bakdörren.

På Lantmännen i Munka-Ljungby är man besviken över att transporten inte gått rätt till. Det är företaget de beställt materialet av som också ordnar med transporten.
– Vi kommer att ta upp det inträffade med vår leverantör och även skicka länken till denna artikel, avrundar Lantmännen.

Idag ska Transportstyrelsen informeras om det inträffade, men utsikterna att i efterhand få ut betalningar, är dokumenterat mycket svårt.

En tanke som ändå infinner sig här på redaktionen är – tänk om Lantmännen hade vägrat lossa ekipaget innan sanktionsavgiften betalats.

Efter att ha smitit från kontrollplatsen, lossas ekipaget och smiter därefter ännu en gång utan att åkeriet har gjort rätt för sig.
Efter att ha smitit från kontrollplatsen, lossas ekipaget och smiter därefter ännu en gång utan att åkeriet har gjort rätt för sig.

Om artikeln

Publicerad: 2021-06-11 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Cabotagetransport Klampning Kombitrafik Polis Sanktionsavgift Smitning Transportfusket Transportstyrelsen