I förra veckan rullar ett östeuropeiskt trailerekipage in på polisens kontrollplats vid Långeberga i Helsingborg och stannar utanför manskapsboden på kontrollplatsen. Inne i boden har ett antal poliser och bilinspektörer slagit sig ner för en fikapaus. Chauffören springer ur dragbilen samtidigt som polisen går ut för att kolla vad föraren hade på hjärtat.
Ärendet skulle visa sig vara akut - och något som kunde ha slutat i ren katastrof.
ADR
Listar alla artiklar taggade med: ADR
Äntligen – IMDG-regelverket på svenska
Äntligen är den här – den svenska översättningen av IMDG-koden – som åter gör det möjligt för Kustbevakningen att rapportera dem som bryter mot regelverket. Efter Transportstyrelsens beslut gick det snabbt att få fram en svensk översättning. Farligt godsinspektör Arvid Tedvik säger: ”Att ni på tidningen Proffs skapat fokus på frågan så att den till och med hamnade i riksdagen, har nog bidragit stort till att det gått så fort.”
Klampar, böter och sanktionsavgift i Eskilstuna
Yrkestrafikgrupperna fortsätter att prestera och öka antalet kontroller trots att bemanningen inte ökar i samma takt. Här delar Eskilstunas yrkestrafikgrupp med sig av några händelser mellan den 12-13 april som landar i såväl sanktionsavgifter som klampning.
Bevola A/S
Trafikpolisen i Eskilstuna klarade målen
Många är de artiklar vi skrivit om Eskilstuna yrkestrafikgrupps arbete och i januari 2021 sade trafikpolis och gruppchef Björn Thunblad att ”trafikpolisen i Eskilstuna vill ligga på topp”. Idag tycker han att de lyckats med det målet också trots både pandemi och att trafikpolisgruppen generellt sett har minskat i landet.
Dyrt att inte lastsäkra farligt gods
Föraren fick lära sig att det är dyrt att inte lastsäkra farligt gods och att böterna för brister på brandsläckare också hamnar hos föraren. Han lyfter frågan om huruvida det borde ligga ett större ansvar på fordonsägaren att tillhandahålla ett fordon som är utrustat för den körning som bedrivs, detta då förare inte sällan byter fordon eller kanske inte har den självklara rättigheten att säga nej till körning även om fordonet inte uppfyller kraven.
Wibax skräddarsyr chaufförsutbildning
Wibax Logistics har tillsammans med Arbetsförmedlingen tagit fram en skräddarsydd utbildning till yrkesförare av tankbil som, när den är slutförd, kan leda till en anställning då Wibax har ett stort rekryteringsbehov. Yrkesakademin i Luleå håller i utbildningen och den arbetsplatsförlagda delen i utbildningen genomförs på Wibax.
Frågetecken kring överlastade lättlastare efter kontroll i Halmstad
Den 16 mars befinner sig Halmstads yrkestrafikgrupp på rull på E6. Strax efter lunch, på väg mot kontrollplats Heberg norr om Halmstad, ser de fyra polskregistrerade lätta lastbilar i rad. Två av dem får de med sig in på kontrollplatsen – och där kommer de att få stå kvar ett bra tag.
Många fel när Halmstadsåkeriets lastbil kontrollerades
Yrkestrafikgruppen i Halmstad tar in ett ekipage som har både för få - och för många skyltar. Och så är det ju det där med att kalibrera färdskrivaren och även om ett fordon behöver ”rycka in”, måste det anmälas i trafik först.
WEBB-TV
Rutinkontroll slutade med ADR-brott och otillåtet cabotage
En transport som rutinmässigt stoppades av trafikpolisen i Helsingborg under onsdagen visade sig innehålla farligt gods. Något som föraren inte kände till. Senare under kontrollen framkom det att den aktuella transporten dessutom var ett otillåtet cabotage.
Se inslaget i Proffs Webb-TV!
Se inslaget i Proffs Webb-TV!