ADR

Listar alla artiklar taggade med: ADR

Dyrt att inte lastsäkra farligt gods

Föraren fick lära sig att det är dyrt att inte lastsäkra farligt gods och att böterna för brister på brandsläckare också hamnar hos föraren. Han lyfter frågan om huruvida det borde ligga ett större ansvar på fordonsägaren att tillhandahålla ett fordon som är utrustat för den körning som bedrivs, detta då förare inte sällan byter fordon eller kanske inte har den självklara rättigheten att säga nej till körning även om fordonet inte uppfyller kraven.

Wibax skräddarsyr chaufförsutbildning

Wibax Logistics har tillsammans med Arbetsförmedlingen tagit fram en skräddarsydd utbildning till yrkesförare av tankbil som, när den är slutförd, kan leda till en anställning då Wibax har ett stort rekryteringsbehov. Yrkesakademin i Luleå håller i utbildningen och den arbetsplatsförlagda delen i utbildningen genomförs på Wibax.

Frågetecken kring överlastade lättlastare efter kontroll i Halmstad

Den 16 mars befinner sig Halmstads yrkestrafikgrupp på rull på E6. Strax efter lunch, på väg mot kontrollplats Heberg norr om Halmstad, ser de fyra polskregistrerade lätta lastbilar i rad. Två av dem får de med sig in på kontrollplatsen – och där kommer de att få stå kvar ett bra tag.

Många fel när Halmstadsåkeriets lastbil kontrollerades

Yrkestrafikgruppen i Halmstad tar in ett ekipage som har både för få - och för många skyltar. Och så är det ju det där med att kalibrera färdskrivaren och även om ett fordon behöver ”rycka in”, måste det anmälas i trafik först.

Rutinkontroll slutade med ADR-brott och otillåtet cabotage

En transport som rutinmässigt stoppades av trafikpolisen i Helsingborg under onsdagen visade sig innehålla farligt gods. Något som föraren inte kände till. Senare under kontrollen framkom det att den aktuella transporten dessutom var ett otillåtet cabotage.
Se inslaget i Proffs Webb-TV!

Chaufförer läxade upp ”okunnig” trafikpolis

Du vet inget, du har fel. Du måste läsa på. Uttalandena har gått lite som en ”röd tråd” vid några fordons- och förarkontroller som trafikpolis Farid Umeflod i Helsingborg har gjort på senare tid. En slovensk förare stod ihärdigt på sig när han ertappats med diverse kör- och vilotidsfusk. Han hade nämligen talat med sina kollegor – enligt dem hade polisen fel och föraren rätt. En svensk förare försökte använda retoriken i syfte att få koppla en trailer med en tom men ej rengjord ADR-tankcontainer.
Båda förarna var ute i ogjort väder.

Frågor om ”komplicerat regelverk” för svåra för ministern?

Kustbevakningen får inte använda IMDG-koden till att lagföra överträdelser som rör farligt gods till sjöss eftersom koden är skriven på engelska. Transportstyrelsen översätter inte koden då det finns risk för feltryck och en översättning innebär stor resursåtgång. Från inrikesminister Mikael Dambergs kontor kommer inga svar. Man konstaterar att regelverket är komplicerat och hamnar mellan två departement.

Riksåklagaren: IMDG-koden måste vara på svenska för att få användas

Kustbevakningen arbetar ofta i våra hamnar och hittar säkerhetsbrister på nästan varannan lastbil de kontrollerar i svenska hamnar. Sedan sommaren 2019 kan de inte längre straffa regelbrytarna efter att Högsta Domstolen fattat beslut om att domstolar endast får döma enligt lagar på svenska. IMDG-koden som gäller farligt gods – den är skriven på engelska. Riksåklagaren har nu sagt sitt och går på samma linje.

Det finns goda exempel – och dåliga

Ofta när det handlar om trafikpolisens kontrollverksamhet skrivs det i negativa ordalag om olika trafikbrott och om transportverksamheter som är allt annat än rumsrena. Och visst, i många fall speglar det polisens verksamhet.
Men det är lätt att glömma bort de goda exemplen. I den här artikeln kan du läsa om både ”gott och ont”…

Kustbevakningens vardag

Lastsäkringsbrister, miljöbrott, häleri och odeklarerad ADR-transport

Utan Kustbevakningens kontroller i hamnarna, hade både vägar och fartyg varit mindre säkra att nyttja. Det handlar om ADR-transporter som inte deklarerats för rederier, dåligt eller inte alls säkrade ADR-transporter, miljöbrott och häleri. Och om man som chaufför vägrar att lägga på tre spännband, får man finna sig i att bli akterseglad.