ADR

Listar alla artiklar taggade med: ADR

Outbildad förare i felskyltat ADR-ekipage

För att få framföra farligt gods på våra vägar krävs extra kunskaper i form av särskild utbildning. Sedan ska kunskaperna även kunna omsättas i praktiken, men här ser våra yrkestrafikpoliser alltför ofta att det brister. En olycka med farligt gods kan få mycket stora konsekvenser både för inblandade och för miljön.
Aspök

Tom in, trailerbyte och tio leveranser

Dagen efter att yrkestrafikgruppen i Västerås stoppat sitt 25:e otillåtna cabotage hittills i år och därmed hämtat in 1 miljon kronor i sanktionsavgifter, kommer nästa otillåtna cabotage.
VBG onspot

Noll koll på ADR

Torsdagen den 11 juli var det åter ”öppet” på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Fyra trafikpoliser var på plats och snart tog en av dem in ett estniskt trailerekipage. Sedan blev fyra poliser till fem när ett för oss nytt ansikte dök upp och med sig in hade hon ett personbilsekipage med släp.
Aspök

Pillerknaprande chaufför tagen för andra gången

Dagen innan Västerås yrkestrafikgrupp skulle påbörja övervakningen av midsommartrafiken, bemannade de kontrollplats Karleby. I personalbristens kölvatten inför sommaren hade de inga stora förhoppningar, men fick ändå fullt upp under kvällen med bland annat drograttfylla och kör- och vilotidsbrott. Och hur går det med följetongen om den fortsatt klampade dragaren i Västerås?
Hultsteins

Kustbevakningen satte stopp för tre av fyra kontrollerade ekipage

I onsdags, den 22 maj, var Kustbevakningen på plats i Trelleborgs hamn. Under tre timmar gjordes fyra ADR-kontroller som slutade i tre ordningsböter – med förbud mot fortsatt färd. Trots krav på YKB och ADR-utbildning, är det uppenbart att det fortfarande finns de med ”noll koll”.
Hultsteins

Kustbevakningen ertappade holländare med dolt farligt gods efter färjeöverfart

Statistik gällande Kustbevakningens farligt gods-kontroller visar att andelen med brister blir fler för varje år. Det senaste året hade nästan hälften (47 %) av alla ADR-transporter som kontrollerades brister. Under tisdagen följde Proffs med farligt gods-inspektörerna Arvid Tedvik och Jonna Ström under några timmar i Helsingborg. Att de har en viktig uppgift att fylla blir tydligt.
VBG onspot

Kustbevakningen viktig kugge för säkerheten – men saknar befogenheter

Kustbevakningen är ett första filter som ska ta bort potentiellt farliga ekipage i första hand från sjön, men även ute på vägarna. Brist på befogenheter och ett visst beroende av tillgång till den sällsynta polisen, gör deras nät onödigt grovmaskigt.
Hultsteins

Slovensk transport trotsade Kustbevakningens order – fick backa av färjan

Kustbevakningens kontroll i torsdags, vid Scandlines Helsingborg, skulle visa sig behövas. Bland annat förhindrades ett drygt tiotal lastbilsekipage att köra ombord på färjan till Danmark. En av chaufförerna valde dock att trotsa kustbevakningens order. Men att lura myndigheten, visade sig inte vara särskilt lönsamt.
VBG onspot

Kustbevakningen får utökade befogenheter

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Aspök

De får inte stoppa fortsatt färd

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Mabi_2020-02