ADR

Listar alla artiklar taggade med: ADR

Rutinkontroll slutade med ADR-brott och otillåtet cabotage

En transport som rutinmässigt stoppades av trafikpolisen i Helsingborg under onsdagen visade sig innehålla farligt gods. Något som föraren inte kände till. Senare under kontrollen framkom det att den aktuella transporten dessutom var ett otillåtet cabotage.
Se inslaget i Proffs Webb-TV!
HBA Fordonsteknik AB

Chaufförer läxade upp ”okunnig” trafikpolis

Du vet inget, du har fel. Du måste läsa på. Uttalandena har gått lite som en ”röd tråd” vid några fordons- och förarkontroller som trafikpolis Farid Umeflod i Helsingborg har gjort på senare tid. En slovensk förare stod ihärdigt på sig när han ertappats med diverse kör- och vilotidsfusk. Han hade nämligen talat med sina kollegor – enligt dem hade polisen fel och föraren rätt. En svensk förare försökte använda retoriken i syfte att få koppla en trailer med en tom men ej rengjord ADR-tankcontainer.
Båda förarna var ute i ogjort väder.
Hultsteins

Frågor om ”komplicerat regelverk” för svåra för ministern?

Kustbevakningen får inte använda IMDG-koden till att lagföra överträdelser som rör farligt gods till sjöss eftersom koden är skriven på engelska. Transportstyrelsen översätter inte koden då det finns risk för feltryck och en översättning innebär stor resursåtgång. Från inrikesminister Mikael Dambergs kontor kommer inga svar. Man konstaterar att regelverket är komplicerat och hamnar mellan två departement.
Daf

Riksåklagaren: IMDG-koden måste vara på svenska för att få användas

Kustbevakningen arbetar ofta i våra hamnar och hittar säkerhetsbrister på nästan varannan lastbil de kontrollerar i svenska hamnar. Sedan sommaren 2019 kan de inte längre straffa regelbrytarna efter att Högsta Domstolen fattat beslut om att domstolar endast får döma enligt lagar på svenska. IMDG-koden som gäller farligt gods – den är skriven på engelska. Riksåklagaren har nu sagt sitt och går på samma linje.
HBA Fordonsteknik AB

Det finns goda exempel – och dåliga

Ofta när det handlar om trafikpolisens kontrollverksamhet skrivs det i negativa ordalag om olika trafikbrott och om transportverksamheter som är allt annat än rumsrena. Och visst, i många fall speglar det polisens verksamhet.
Men det är lätt att glömma bort de goda exemplen. I den här artikeln kan du läsa om både ”gott och ont”…
HBA Fordonsteknik AB

Kustbevakningens vardag

Lastsäkringsbrister, miljöbrott, häleri och odeklarerad ADR-transport

Utan Kustbevakningens kontroller i hamnarna, hade både vägar och fartyg varit mindre säkra att nyttja. Det handlar om ADR-transporter som inte deklarerats för rederier, dåligt eller inte alls säkrade ADR-transporter, miljöbrott och häleri. Och om man som chaufför vägrar att lägga på tre spännband, får man finna sig i att bli akterseglad.
VBG onspot

Odeklarerade ADR-ekipage till sjöss påkomna av Kustbevakningen

Rederiet har tillsatt utredning: ”Kommer att innebära betydande böter”

Kustbevakningen får alldeles för ofta se brister hos både ekipage och förare samt gods. Under kontrollen i Malmö nyligen, uppvisade två ekipage så många fel att de upptog all tid Kustbevakningen hade avsatt för kontroller den dagen. Rederiet har tillsatt en utredning av transportörerna.
Hultsteins

Kustbevakare frustrerade – hamnen ”laglös” efter beslut i Högsta domstolen

Kustbevakningen hittar säkerhetsbrister på nästan varannan lastbil i svenska hamnar. Men efter ett beslut i Högsta domstolen, kan de inte längre straffa fuskarna, detta trots att vissa chaufförer på ett olagligt sätt transporterar brandfarligt och explosivt material ombord på fartyg. Detta framkommer i ett projektarbete gjort på Göteborgs Universitet av Gustav Elfving, Lasse Sørensen och Justus Madaus.
VBG onspot

Alla fel på ADR-transport – åkeriet riskerar företagsbot

Ett svenskt företag med svenska ägare och en svensk förare med ADR-intyg – vad skulle kunna gå fel med en ADR-transport då? I detta fallet nära nog allt. ”Det verkar som att man bara lastat och struntat i allt”, säger trafikpolisen i Göteborg.
HBA Fordonsteknik AB

Outbildad förare i felskyltat ADR-ekipage

För att få framföra farligt gods på våra vägar krävs extra kunskaper i form av särskild utbildning. Sedan ska kunskaperna även kunna omsättas i praktiken, men här ser våra yrkestrafikpoliser alltför ofta att det brister. En olycka med farligt gods kan få mycket stora konsekvenser både för inblandade och för miljön.
HBA Fordonsteknik AB