Företag bötfällt när anställd föll från lastbil Ett företag har fått böter på totalt 9 400 pund efter att en av deras anställda föll från en lastbil medan han lossade den i South East Wales.
Rekordstort Skåne Truck Show firade 10-årsjubileum Skåne Truck Show är större än någonsin när de i år firade 10-årsjubileum. 900 fordon på plats och 8 000 besökare tog tillfället i akt att beundra dem och ta del av allt spännande de andra 80 utställande företagen erbjöd. Och i vanlig ordning anordnades kraftmätningar och för barnen fanns det spännande utrustning att prova på.
Trafikpolisen jobbar för att få bort ”kvarlämnade” dragbilar Ett ekipage hämtat, en dragbil flyttad tillbaka till kontrollplatsen i väntan på att flyttas av Trafikverket, ett som snart är förverkat och ytterligare ett som står på tur att hanteras för att få ett avslut. I Västerås jobbar man på att bli av med fordonen som blivit kvar efter att ha varit klampade.
Rumänska förare fick böta 300 000 för körtidsfusk i Frankrike ”Har haft en timmes rast på 24 timmar” Den franska polisen, Gendarmerie nationale, stoppade den 3 september ett rumänskt trailerekipage. När polisen var färdig med kontrollen kunde man konstatera att de båda förarna i lastbilen begått sammanlagt 31 brott. Något som ledde till böter som sannolikt kommer att svida ett bra tag.
DB Schenker bygger nytt i Södertälje DB Schenker etablerar sig i Södertälje i det växande logistikområdet Stockholm syd, Almnäs. De beräknar flytta in i en nybyggd terminal kring årsskiftet 21/22. Läget gör att de kan öka sin service till deras kunder i Södertäljeområdet och norra Södermanland, säger Mats Grundius, CEO för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland.
SÅ: ”Svag krona påverkar åkeriföretagen” Den årliga nyckeltalsrapporten från Sveriges Åkeriföretag visar att kostnadsutvecklingen under 2018 präglades av brist på förare och stigande bränslepriser. I kombination med en mindre gynnsam kapacitetsbalans på marknaden sjönk vinstmarginalerna för åkeriföretagen.
Två speditörer anmäls för brott mot beställaransvaret Kombitrafiken tillkom för miljöns skull. När ett ekipage går i kombitrafik och enheten exempelvis ska gå på järnväg, ska ”närmast lämpliga omlastningsstation” användas och efter EU:s uppluckring av sträckan på väg, handlar det om maximalt 150 kilometer på vägen dit. Det är relevant, mot bakgrund av hur kombitrafik utförs, att ställa frågan för vem det ska vara ”närmast lämpligt”. Speditören? Eller miljön? Och hur är det egentligen med transportföretagens kunskaper i ämnet? Här presenterar vi två ärenden som båda kommer att landa i anmälan om brott mot beställaransvaret.
Halvering av olyckor efter införande av omkörningsförbud på E6 I mars infördes omkörningsförbud för tunga lastbilar, samt ändrade dispensregler för långsamtgående mobilkranar, på E6 mellan Vellinge och Helsingborg. Nu visar den första uppföljningen på ett positivt resultat – antalet olyckor har nästan halverats.
Moderaterna välkomnar Trafikverkets utredning om längre lastbilar Moderaterna i Region Skåne välkomnar Trafikverkets utredning om att tillåta längre lastbilar på vårt svenska vägnät. Längre lastbilar skulle innebära färre transporter på vägarna, vilket är bra både för miljön som för industrins konkurrenskraft. Det skulle även en ökad transporteffektivitet och minska godstransporternas klimatpåverkan, skriver man i ett pressmeddelande idag.
Jens Holm (V) och Thomas Morell (SD): ”Anmärkningsvärt” och ”förvånande” att ministern inte agerar i färdskrivarfrågan Thomas Morell (SD), ledamot i trafikutskottet samt utskottets ordförande Jens Holm (V) har båda skickat skriftliga frågor angående det faktum att trafikpolisen inte kan ladda ner och analysera data från den nya ”smarta” färdskrivaren. Till Proffs uttrycker Morell och Holm sin förvåning över att inrikesministern inte har för avsikt agera.