- På ett lätt fordon kan även små vikter göra stor skillnad vid vägning, säger Jon Nielsen. Foto: Instabox.

Alla rätt när lätt lastbil var rätt lastad

Vi skriver ofta om överlastade lätta lastbilar och det beror på att det finns alldeles för många sådana ute på vägarna till förfång för såväl trafiksäkerheten som miljön. Idag lyfter vi det goda exemplet som kontrollerades av Helsingborgs yrkestrafikgrupp. Den föraren var inte alls orolig för vägningen.
Upplands Motor

 

Ibland träffar vi på undantagen som bekräftar regeln. I detta fall sker det under föregående vecka då vi fanns på plats på polisens kontrollplats Långeberga när en av Instabox lätta lastbilar hade tagits in för kontroll och, inte minst, vägning. Tyvärr var vi upptagna med ett annat fordon, men polisen som utförde kontrollen berättade att föraren inte alls var orolig för att vägas.
– Det bör inte vara något problem säger föraren och tillägger att företaget väger paketen, berättar polisen.
Och mycket riktigt så är allt i sin ordning, men fordonet kör iväg innan vi hinner ut för att intervjua föraren vidare.

Daf

Vi tar kontakt med Instabox huvudkontor och talar med Group Production Manager Jon Nielsen. Vi berättar vad föraren sagt och frågar om det stämmer.
– Vi väger inte varje enskilt paket, utan vi testväger våra e-handlares paket med jämna mellanrum och den datan läggs in i våra sorteringsmaskiner där samtliga paket sorteras. Vi programmerar maskinen så att den, med hjälp av medelvikter och paketstorlek, kan avgöra hur mycket vikt vi kan lasta på vår bil, säger han.
Med i beräkningen tas även bland annat antalet paket för respektive rutt.

Om det är vanligt att andra budbilsfirmor arbetar som Instabox gör med vikterna, kan Jon Nielsen inte uttala sig om.
– Vi har valt att göra så då det är viktigt för oss att köra lagligt, men det finns även andra vinster med att ha koll på vikterna. Vi vill kunna balansera fordonens last utifrån paketens storlek, antal och vikt. Genom att optimera lastningen finns miljöaspekten också med, säger han.

De sorteringsmaskiner Instabox har, har man haft i cirka två år runt om på deras terminaler. Kurirerna uppmanas även att emellanåt kontrollväga fordonen när de passerar en vågstation.
– Vi har också koll på vilka fordon som kör vilka rutter eftersom fordonens lastkapacitet kan variera beroende på tillverkningsår, vilken påbyggnad och vilken bakgavellift de har. På ett lätt fordon kan även små vikter göra stor skillnad vid vägning, säger Jon Nielsen.

Daf

Instabox äger sina fordonsflotta och när de startade, köpte de begagnade bilar, men fann att det var svårare att ha koll på exempelvis vikter. När de nu växer köper de nya bilar vilka kan specas efter önskemål. Kurirerna är anställda av Instabox, som också äger sin fordonsflotta, men det ibland vid toppar kan personal tas in utifrån.
– Vi vill äga hela kedjan från e-handlarens lager till deras kunder via våra skåp. Det ger oss bättre kontroll och mer flexibilitet, säger han.

Best Transport har nyligen figurerat i mindre smickrande artiklar. De inhyrda åkerierna kunde inte betala sina förare rätt lön med hänvisning till Bests ersättning. Den typen verksamheter påverkar förutsättningarna för företag som vill bedriva en sund verksamhet.

Instabox har inget kollektivavtal, men det är något som diskuteras. Kompetensutveckling arbetar vi med, säger Jon Nielsen vidare och kurirerna har tillgång till förmåner som friskvård. De har kurirer som kört för dem flera år vilket Jon Nielsen säger är ganska ovanligt i denna del av transportbranschen.
– Våra anställda måste känna sig trygga hos oss. Vi har inga prestationslöner överhuvudtaget och alla anställningsvillkor är på samma nivå eller bättre än kollektivavtalet, säger han. Vi vill vara en schysst arbetsgivare eftersom glada medarbetare gör arbetsmiljön bra och ger nöjda kunder, avrundar Jon Nielsen.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2021-03-16 14:54
Kategori: Nyheter
Taggar: Instabox Lätta lastbilar Överlast Polisen