Foto: ZPark ur Proffs arkiv. Foto: ZPark ur Proffs arkiv.

Netto noll-agendan står inför ”obekväma sanningar”

Avkarbonisering av fordonsflottor står långt ner på prioriteringslistan för de flesta åkeriföretag och enligt feedback från industrin, måste tidsfristen 2035 förlängas eftersom ekonomin inte går ihop.

Enligt en fordonskonsult som har arbetat för en rad lastbilstillverkare, är han övertygad om att deadlinen för netto noll-agendan till 2035 skjuts framåt eftersom laddningsinfrastrukturen ännu inte finns där för bilar och än mindre för lastbilar. I diskussioner med åkerierna om utsläppsminskningar, är elektrifieringen ”elefanten i rummet”.

”Elefanten i rummet” har inte heller blivit mindre efter den tidigare MAN chefen Des Evans minst sagt färgstarka attack på planerna om hur dieselfordon ska fasas ut. I vår artikel säger Evans att ”att operatörerna helt enkelt kommer att vänta till strax före deadline 2035 och då investera i de sista nya diesellastbilarna och fortsätta köra dem i ytterligare ett decennium”.

Garry Nelson, försäljningskonsult för kommersiella fordon, sade att det finns en direkt konflikt mellan att elektrifiera och vad åkare gör på en daglig basis. Han sade: ”Det är enkel matematik – räckvidd, laddningstid och kapitalkostnad. Det krävs inget geni för att komma fram till att den matematiken inte går ihop”, skriver Motor Transport.