Dragbilen till vänster är från samma speditör som i artikeln, men bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle. Dragbilen till höger är det litauiska ekipaget.

Betalar sanktionsavgift om 60 000 kronor inom 10 minuter

Onsdagen den 8 december har Helsingborgs yrkestrafikgrupp övergett kontrollplats Långeberga och befinner sig istället på en väg i anslutning till Österleden, länsväg 111. De två första ekipagen som tas in klarar kontrollen med bravur, sämre går det för nästa ekipage. Ärendet hanteras dock snabbt och helt utan protester. Desto mer protesterar speditören vars ekipage klampas två dagar senare.

Det är ett av det i grunden nederländska speditörens estländska dragbil och trailer som bilinspektör Tommy Berg tar hand om. Det är inte första gången speditörens ekipage klampas i Helsingborg, men brukar man inte säga att nöjda kunder kommer tillbaka”?

Föraren har kommit in med dragbilen till Sverige någon gång mellan september och oktober.
– Han visar upp de fyra dokumenten han har och säger samtidigt att han kört mycket mer, men att han lägger dokumenten i trailern när han ställer av dem, säger Tommy Berg som ställer sig undrande till varför föraren inte tar en av kopiorna av dokumenten.

I samband med att föraren överlämnar dokumenten till Berg, säger han också att han är medveten om att det blir ett otillåtet cabotage av detta Det är emellertid inget som verkar bekymra speditören när Berg kontaktar dem.
– Inga protester alls. De vill bara få betalningsinstruktioner och tio minuter efter att jag skickat mejlet, kommer förskottet om de 60 000 kronor för sanktionsavgiften. Knappt tjugo minuter senare kommer en svensk dragbil och tar över trailern, säger Tommy Berg.

Den hastighet med vilket ärendet hanteras av speditören, gör det relevant att ställa frågan om dessa upplägg är en del av den dagliga driften och att det finns en budget för detta. Kanske är 60 000 kronor fortfarande inte tillräckligt avskräckande?

Fredagen den 10 december görs återigen kontroller på samma plats och på eftermiddagen tas ett litauiskt ekipage in och landar i ett otillåtet ekipage. Dragbilen har en korrekt inkommande transport till Sverige och är inne på sin tredje cabotagetransport, men ändå blir det fel.
– I cabotagedirektivet står det tydligt angivet vad som måste finnas med i dokumenten för att vi ska kunna spåra transporten. Saknas det exempelvis ort och datum, faller spårbarheten och direktivets krav uppfylls inte, säger Tommy Berg.

När speditören i Litauen kontaktas, protesterar man bestämt mot beslutet och vill inte betala förrän de fått veta vad som är fel. Tommy Berg informerar dem om att det inte är hans sak att lära dem vad som ska stå i dokumenten, det ska de känna till när de bedriver den här sortens trafik.

Eftersom speditören protesterar, tas ekipaget in till polishuset i Helsingborg där det klampas. På måndagen kan polisen konstatera att de 60 000 kronorna satts in klockan 18.40 under fredagen. Klampen låses upp och föraren får besked på att dragbilen måste lämna Sverige.