Kombitrafik

Listar alla artiklar taggade med: Kombitrafik

Årets Lyft görs på Malmö kombiterminal – Mertz tar hem priset

Från ett renodlat åkeri har de genom sitt idoga arbete med kombinerade transportlösningar satsat stort på järnvägen och lyckats med det. Det sydsvenska familjeföretaget Mertz Transport AB tilldelas miljö- och transportpriset Årets Lyft.

GDL Sjöcontainer AB lanserar ”Gröna Korridorer”

Transporter inom Sverige står för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. År 2030 ska vi ha reducerat utsläppen med 70 procent och 2045 ska Sverige vara klimatneutralt.

Otillåtet cabotage och onödig omkörning får konsekvenser

Den nederländske speditören fortsätter att återkomma i otillåtna cabotage. Det är heller inte rådligt att mitt framför polisens fordon hastigt gå ut för att göra en omkörning i alldeles för hög hastighet – särskilt inte om man inte har ”rent mjöl i påsen”.

Åkeriet och speditörens okunskap kostade 40 000 kronor

Göteborgs yrkestrafikgrupp tar söndagen den 1 augusti in ett ekipage vars dragbil förvisso är polskregistrerad, men den svenske ägaren är känd av både polisen och vår redaktion sedan tidigare. Detsamma gäller den danska speditören vars transport utförs av deras intermodala kontor i Tyskland. Kommer man olastad in till Sverige får endast 1 nationell transport göras inom tre dygn – något som uppenbarligen gått såväl åkeriet som speditören förbi.

Scanfor i fokus hos polisen i Göteborg

I skrivandes stund har Göteborgs yrkestrafikgrupp under juli månad hittills hanterat cirka 14 otillåtna cabotage som också inneburit klampningar. Speditören Scanfor sticker ut i mängden bland ärendena. Trafikpolis Kjell Andersson: ”Sedan i måndags denna vecka har jag haft tre otillåtna cabotage varav Scanfor står för två.” Scanfor kontrar: "Regeln att man får göra en cabotagetransport inom tre dygn efter en internationell rutt som inte är till Sverige, är något många inspektörer inte känner till."

Ny kombiterminal i Litauen länkar samman öst med väst

Denna vecka öppnades den nya kombiterminalen i Kaunas, Litauen. Girteka Logistics var ett av de första få företagen som satte sina trailers på den första transporten mellan Nederländerna och Litauen och man planerar att lägga 20 procent av transporterna på spår. Sammanlänkningen av spår från östra till västra Europa var komplext.

Klampades, låstes upp och smet från ”notan”

Det litauiska ekipaget kommer in till Sverige från Norge med en inkommande internationell last som lossas i Malmö den 7 juni. Därefter körs ekipaget till Helsingborg där gods till Munka-Ljungby lastas och på vägen dit, stoppas ekipaget av yrkestrafikgruppen i Helsingborg på kontrollplats Långeberga. Trots att körupplägget egentligen är rätt, blir det ändå ett otillåtet cabotage – och en smitning.

Debattartikel

Inrikesministern duckar för transportfrågorna?

Den 7 juni lämnade Thomas Morell (SD) in en interpellation med anledning av den forskarstudie, Cabotagestudien, som presenterades i samband med Vägtransportfokus på Elmia den 2 och 3 juni. Enligt riksdagsordningen ska en interpellation besvaras inom två veckor vilket innebär den 21 juni i det här fallet. ”Jag kan ha en viss förståelse för att statsrådet har mycket att stå i, men att fördröja svaret till den 9 september är inte acceptabelt”, säger Thomas Morell.

52 mil lång ”kombitransport” gick inte hem hos polisen

Föraren har kört i Sverige under drygt en månad. Någon frakthandling på en inkommande internationell transport finns inte. Föraren har endast fem fraktsedlar för en hel månads körning. Det hjälper inte att föraren visar upp en skriftlig förklaring från speditören på vad som gäller för kombitrafik utan det landar i ett otillåtet cabotage med klampning, sanktionsavgift och byte av dragbil.

Debatt

”Jag känner beundran inför Samskips trafikupplägg”

Samskip är en stor aktör som bedriver kombitrafik i bland annat Sverige. Det är mycket klimatsmart och troligen ekonomiskt fördelaktigt att köra upp heltåg från kontinenten till södra Sverige respektive till Mälardalen. Bra där Samskip!