Kombitrafik
Listar alla artiklar taggade med: Kombitrafik
”Det är riktigt roligt att vara bilinspektör!”
Markus Pub tycker det är roligt oavsett årstid att arbeta som bilinspektör i yrkestrafikgruppen. Utbildningen till att bli en F3-bilinspektör är bitvis tuff, men väl värt ansträngningen, tycker han. Första dagen i yrkestrafikveckan när han är precis nyutexaminerad, gör han sin första självständiga kör- och vilotidskontroll och det landar i ett misstänkt otillåtet cabotage.
Återvändandekrav och kombitrafikförändringar ökar utsläppen
Under förra veckan publicerade EU-kommissionen resultatet av två studier som beställdes 2020 för att bedöma den förväntade effekten av mobilitetspaketets återvändandekrav för fordonen och cabotagekvoter för kombitrafiken. Resultatet visar att det kan leda till ökat utsläpp av CO2 med upp till 3,3 miljoner ton varje år.
Otillåtna cabotage rullar in på löpande band i Helsingborg
Den 21 januari klampar Helsingborgs yrkestrafikgrupp bland annat tre fordon som landat i otillåtna cabotage. Bland dem är en av speditörerna vanligt förekommande i sammanhanget medan de två andra är sällsynta gäster. Ärendena får lite olika upplösningar, men ett par står i skrivandes stund kvar ännu.
Andra gången gillt för Jysktransportör
I somras stoppades aktuellt åkeri i Nässjö med brister i dokumenten som därmed inte kunde styrka att det var kombitrafik som bedrevs. Det ledde till en sanktionsavgift. Åkeriet är en underleverantör till Ancotrans AB som tog detta på stort allvar och vidtog flera åtgärder för att det inte skulle ske igen däribland stickprovskontroller hos åkeriet för att försäkra sig om att lagar och regler följs.
Svenskt (!) åkeri snubblande nära otillåtet cabotage
En svensk dragbil har aldrig varit närmare att bli rapporterad för otillåtet cabotage som denna gång. Istället landar det i olaga yrkesmässig trafik när alla turer kring dragbilen retts ut.
Brister i dokumenten försvårade polisens kontroll
Föraren kan inte visa upp dokument för att bekräfta att det var kombitransporter han utförde. Vos Logistics utreder händelsen. ”Föraren hade inte rätt dokument med sig och kunde inte bevisa att det var kombitrafik, vilket inte alls är acceptabelt eftersom det gjorde polisens kontroll både svår och ineffektiv”, säger Vos Logistics som nu ska vidareutveckla rutinerna.
En trött spanjor och ett otillåtet cabotage klampades
Kombitrafik som landar i otillåtna cabotage är vanligt förekommande. En i sammanhanget välkänd transportör återkommer så ofta att det numera går smidigt att hantera ärendena. ”Det har skapats en form av manual som båda parter följer för att underlätta hanteringen”, säger bilinspektören.
3 x otillåtet cabotage – på två dagar
Den 9 september rapporterade Eskilstunas yrkestrafikgrupp ett företag som tillhör dem som bedriver kombitrafik i större skala, för otillåtet cabotage. Dagen efter rapporterades, med mindre än tio minuters mellanrum, ytterligare två från en annan, i dessa sammanhang, ännu mer känd aktör. I Eskilstunatrakten är hävdade kombitransporter som landar i otillåtna cabotage, vardagsmat.
”Business as usual” i Eskilstuna
Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i ”närmast lämpliga”, men Transportstyrelsen har överklagat domen. Under tiden fortsätter arbetet som vanligt och som vanligt fortsätter en del aktörer att göra sina egna tolkningar av ”närmast lämpliga” samt hänvisa till Samskip Sia-domen. Men för polisen är det "business as usual" och innan en slutgiltig dom kommer, måste aktörerna fortsätta att lägga tid på överklaganden.
”Samskipdomen är bekymmersam”
Sveriges Åkeriföretag säger att Samskipdomen är bekymmersam. Däremot ser man goda möjligheter till att Kammarrätten i Sundsvall beviljar prövningstillstånd. Detta för att förvaltningsrättens dom behöver ändras, men även för att frågan om ”närmast lämpliga” kan behöva närmare belysas.