Kombitrafik

Listar alla artiklar taggade med: Kombitrafik

Klampades, låstes upp och smet från ”notan”

Det litauiska ekipaget kommer in till Sverige från Norge med en inkommande internationell last som lossas i Malmö den 7 juni. Därefter körs ekipaget till Helsingborg där gods till Munka-Ljungby lastas och på vägen dit, stoppas ekipaget av yrkestrafikgruppen i Helsingborg på kontrollplats Långeberga. Trots att körupplägget egentligen är rätt, blir det ändå ett otillåtet cabotage – och en smitning.
SpeedTrading

Debattartikel

Inrikesministern duckar för transportfrågorna?

Den 7 juni lämnade Thomas Morell (SD) in en interpellation med anledning av den forskarstudie, Cabotagestudien, som presenterades i samband med Vägtransportfokus på Elmia den 2 och 3 juni. Enligt riksdagsordningen ska en interpellation besvaras inom två veckor vilket innebär den 21 juni i det här fallet. ”Jag kan ha en viss förståelse för att statsrådet har mycket att stå i, men att fördröja svaret till den 9 september är inte acceptabelt”, säger Thomas Morell.
Budi 2021

52 mil lång ”kombitransport” gick inte hem hos polisen

Föraren har kört i Sverige under drygt en månad. Någon frakthandling på en inkommande internationell transport finns inte. Föraren har endast fem fraktsedlar för en hel månads körning. Det hjälper inte att föraren visar upp en skriftlig förklaring från speditören på vad som gäller för kombitrafik utan det landar i ett otillåtet cabotage med klampning, sanktionsavgift och byte av dragbil.
Daf

Debatt

”Jag känner beundran inför Samskips trafikupplägg”

Samskip är en stor aktör som bedriver kombitrafik i bland annat Sverige. Det är mycket klimatsmart och troligen ekonomiskt fördelaktigt att köra upp heltåg från kontinenten till södra Sverige respektive till Mälardalen. Bra där Samskip!
VBG onspot

Vi har slutat räkna...

Ännu ett otillåtet cabotage för (ö)känd speditör

Igen och igen och igen och den 26 april är det åter dags för den nederländska speditören som bedriver kombitrafik i Sverige, att få ett fordon klampat efter att ännu en av deras kombitransporter istället har landat i ett otillåtet cabotage. Det hjälper inte att föraren har alla dokument i oklanderlig ordning.
Daf

Öppet brev till ”spännbandsspeditören”

Svenska chaufförer tjänar orimligt lite i förhållande till det goda jobb de nästan undantagslöst utför och i jämförelse med alla andra LO-grupper. Svenska åkare har orimligt låg lönsamhet speciellt i perspektiv av hur investeringstyngd verksamheten är och hur obefintlig tryggheten i uppdragen är. Svenska chaufförer och åkare har en väldigt måttlig köpkraft på grund av att vi lever i ett högskatteland. Allt vi konsumerar som exempelvis livsmedel och boende, är dyrt.
Daf

ADR-kontroll blev otillåtet cabotage och klampning

Tisdagen den 27 februari strax efter klockan 10.00, tas ett lettiskt ekipage in på kontrollplats Långeberga i Helsingborg. Ekipaget utför en ADR-transport och en rutinkontroll av detta företas. När den utan anmärkning är klar, tar bilinspektör Oscar Davidson över ekipaget för att titta på frakthandlingarna. Innan dagen är slut, står ekipaget klampat.
Hultsteins

En svensk förare i ett utländskt fordon betyder inte ”fritt fram”

Strax efter klockan sju imorse den 26 april, tar bilinspektör Oscar Davidson i Helsingborgs yrkestrafikgrupp, in ett nederländskt trailerekipage. Dragbilen är speditörens eget. Föraren är i grunden holländare, men har ett svenskt körkort, bor i Sverige och talar svenska, men det innebär inte att det går att köra hur som helst med dragbilen i Sverige.
SpeedTrading

Svensk dragbil, otillåtet cabotage och utlänningsärende

En Nordmakedonsk förare utan förartillstånd, men med adress och telefon i Sverige, som kör ett svenskregistrerat fordon utan trafiktillstånd som är uthyrt till ett utländskt åkeri, landar i utlänningsärende och ett misstänkt otillåtet cabotage.
Budi 2021

Två dagar, två klampningar – samma transportör

En i sammanhanget välbekant transportör får återigen ett av sina ekipage klampat, dagen efter att ett annat av deras klampade ekipage låsts upp. Denna gång har det emellertid inte körts längre sträckor än vad kombidirektivet tillåter. Istället hävdas det kombitrafik för inrikestransporter.
SpeedTrading