Kombitrafik

Listar alla artiklar taggade med: Kombitrafik

Kombitrafik blev otillåtet cabotage

Alla kan vi göra fel, vara oaktsamma, men om man huvudsakligen kör en viss typ av transport kan det tyckas att det borde infinna sig en viss rutin och med rutinen kunskap om vilka dokument som behövs och hur dessa ska fyllas i. Vi ser alltför ofta hur det brister och frågan är om det endast är speditörens ansvar.
Nokian

Åkeriet: ”Polisen är omedgörlig och kan inte lagen”

Strax innan klockan 19.00 den 9 april, befinner sig bilinspektör Patrick Zetterberg och polisinspektör Jonas Forsberg vid Folkestaterminalen i Eskilstuna. Där stoppar de två bulgariska ekipage som drar trailers för en stor österrikisk speditör. Båda klampas. Båda åkerierna är kända av Proffs.
Meca Tunga Delar

Skarpare ”cabotagetolkning” – på gott och ont

Transportstyrelsen har återigen kommit med en ny vägledning för hur reglerna om cabotage och kombinerade transporter ska tolkas. När jag först fick höra talas om att en ny tolkning kommit, reste sig håret på armarna. Vad skulle nu detta innebära? Man vet ju faktiskt inte vilket ben myndigheten kan tänkas ställa sig på. Man har liksom ”överraskat” förr.
Meca Tunga Delar

Hat-trick av Helsingborgspolisen

Torsdagen den 16 augusti, kontrollerar helsingborgspolisen yrkestrafiken på E6 norrgående. De gör ett hat-trick när de i tät följd tar in tre trailerekipage som alla blir misstänkta för att utföra otillåtna cabotagetransporter och därmed åläggs betala en sanktionsavgift om 40 000 kronor var.
Yara

Ett Samskip-ärende avklarat – dags för nästa

Efter att ha vänt tillbaka till ett klampat ekipage för att låsa upp det då sanktionsavgiften betalats, beger sig Västerås trafikpolis av hemåt igen, men ännu en gång får de vända. En kollega har stoppat ytterligare ett ekipage som är av "särskilt intresse".

Meca Tunga Delar

Samskip Van Dieren i nytt cabotageärende

Västerås tunggrupp fortsätter intressera sig för Samskip Van Dierens transporter vilket har resulterat i att ytterligare två åkerier nu misstänks för otillåtet cabotage. Eftersom omständigheterna kring de båda fallen är intressanta, väljer vi att dela upp dem. Här är det första...

EUT Transport & Logistik förklarar

Efter flera fall av otillåtet cabotage, säger Eut Logistik & Transport Sweden AB att det är svårt att hänga med när muntliga tolkningar styr beslut. Lika svårt tycker de det är det att rätta sig efter tolkningar som de menar inte finns i skrift. Nu hoppas de en kommande prövning i Förvaltningsrätten ska bringa klarhet.

Hultsteins

Åter misstänkt för otillåtet cabotage

Ansvarig för transporten har ett antal gånger varit i samma situation. Deras juridiska företrädare väljer att, istället för att kontakta Transportstyrelsen som fattat beslutet, försöka påverka polisen på plats att ändra sig. Dragbilen och föraren lämnar sedan landet innan sanktionsavgiften är betald.

Nokian

Fem otillåtna cabotage under polisutbildning i Helsingborg

Just nu pågår polisens "cabotageutbildning" för fullt på olika håll i landet. Proffs har besökt ett gäng trafikpoliser under den praktiska delen av utbildningen. En kurs som hittills under sammanlagt två praktikdagar har resulterat i fem rapporterade otillåtna cabotage.

Aspök

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.