Cabotagetrafik

Listar alla artiklar taggade med: Cabotagetrafik

Morell (SD) i interpellation: Beställaransvaret för svagt

”Av 238 rapporterade otillåtna cabotage under 2019 har endast två dömts i Tingsrätten. Det motsvarar 0,8 procent”, säger Thomas Morell (SD). Tomas Eneroth (S): ”Med tanke på att det är den här regeringen och jag som statsråd som har lagt fram och genomdrivit att vi nu har ett skarpare beställaransvar och en utredning om effektivare kontroller på väg, och utökade kontroller av yrkestrafiken och sanktionsavgifter kan jag säga: Kan vi fortsätta i den riktningen kommer säkert också Thomas Morell att bli nöjd.”
VBG onspot

MEP Jakop Dalunde (MP) om Samskip-domen:

”EU-kommissionen bär ett tungt ansvar för ett otydligt regelverk”

Förvaltningsrättens dom som gav Samskip Sia rätt öppnar för längre lastbilstransporter, chaufförer som riskerar komma i kläm och syftet med kombitransporter – miljön - kringgås. Och om aktörer som använder järnväg i sin kombitrafik själva ska bestämma var de ska lasta om, kan även de som använder sjöfart komma att vilja ha samma fördel det utgör.
HBA Fordonsteknik AB

Peter Lundgren (SD) om Samskipdomen:

”Svensk lagstiftning ska inte stötta fuskföretag”

”Förvaltningsrätten har inte förstått grunden för kombitrafik”, säger Peter Lundgren. Kombitrafikens, liksom cabotagetrafikens initiala syfte var gott och skulle minska antalet mil, alternativt tommil, på Europas vägar. Giriga företag drar nu nytta av otydligheter i regelverken kring dessa, menar Peter Lundgren.
Daf

Thomas Morell (SD) om Samskipdomen:

Förvaltningsrätten budbärare för osund konkurrens

Efter Förvaltningsrätten i Faluns dom i Samskip Sias ärende, vill vi få politiska synpunkter på densamma. Thomas Morell tycker det är sorgligt att Förvaltningsrätten har så dålig insikt i hur lagstiftningen är uppbyggd. ”Att hela transportkonceptet står och faller med utländska lågbudgetbilar är inget annat än nonsens”, säger han.
HBA Fordonsteknik AB

Telefonsamtal blev dyr affär för litauiskt åkeri

Om man talar i handhållen telefon medan man kör, finns alltid risken att bli stoppad och bötfälld för detta. Väljer man att ta den risken, är det kanske bäst att det inte finns annat för polisen att anmärka på. I detta fallet blev det ett dyrt telefonsamtal för transportören.
VBG onspot

Utskottsinitiativ från Sverigedemokraterna till Trafikutskottet

I förmiddags publicerade vi Thomas Morells (SD) fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om huruvida regeringen avsåg att utlösa skyddsåtgärder för svensk transportnäring. Nu går man vidare med ett utskottsinitiativ.
Prenumeration 2020-09

Mobilitetspaketets motoffensiv har bara börjat

Motståndarna mot mobilitetspaketet vill lufta sina protester och få igång debatten igen. Högst upp deras lista står återvändandekravet och begränsningarna av antalet lastningar och lossningar i samband med cabotagetrafik. Ett möte har nyligen ägt rum med detta syfte.
Hultsteins

Saknad underskrift kan bli dyrt för Sting Transport AB

Ett ekipage från Sting Transport AB i Ljungskile, blev häromdagen stoppat i Lilleström i Norge. Den norske inspektören från Statens Vegvesen förklarar för TransportMagasinet att chauffören inte kunde uppvisa några internationella transporthandlingar för att styrka när och var godset in i landet blev lossat. Och därför misstänks nu åkeriet för att ha bedrivit olaglig cabotagekörning.
Men den svenske åkaren är av en annan uppfattning. Dokumenten fanns i bilen, det var en underskrift som saknades.

Nokian

Transportstyrelsen ska analysera konsekvenser av ”klampning”

Idag beslutar regeringen att ge Transportstyrelsen i uppdrag att göra fördjupade analyser om regelefterlevnaden inom taxitrafiken samt om det finns särskilda problem med regelefterlevnad inom den så kallade cabotagetrafiken. Även möjligheten att klampa fordon ska ses över.

HBA Fordonsteknik AB