Åkeriet hävdar först att det är första gången han hör talas om att man inte får ta den ordinarie veckovilan i hytten. Åkeriet hävdar först att det är första gången han hör talas om att man inte får ta den ordinarie veckovilan i hytten.

Åter 80 000 i sanktionsavgift för veckovila i hytten

Nyligen berättade vi om ett åkeri som fick betala 80 000 kronor i sanktionsavgift för att föraren tvingats tillbringa den ordinarie veckovilan i hytten . Nu är det dags igen.

Den 10 november öppnar Västeråsgruppen kontrollplats Karleby i Västerås. Med sig på plats har de även gränspolisen och Arbetsmiljöverket. När det första ekipaget tas in, upprepas händelsen från dagen innan då ett bulgariskt åkeri klampades i väntan på 80 000 kronor för fyra ordinarie veckovilor i lastbilshytten, något åkeriet hade synpunkter på. Frågan återstod om huruvida ekipaget skulle vänta ut de 36 timmarna, men så blir det inte. Under eftermiddagen den 11 november berättar åkeriet att speditören beordrat dem att betala, något de också gjorde och kunde sedan rulla vidare.

Nu är det alltså dags igen. Föraren av den här estniska dragbilen har tillbringat de senaste sex ordinarie veckovilorna i sin hytt vilket numera är olagligt varför åkeriet måste betala en sanktionsavgift på 80 000 kronor. Vän av ordning kanske reagerar på att det tidigare åkeriet fick betala 80 000 för fyra veckovilor i hytten och här är det sex veckovilor till samma ”kostnad”.

Förklaringen är att kontrollperioden är bestämd till 29 dagar för vägkontroller. I kontrollperioden får det i detta fallet endast plats fyra otillåtna ordinarie veckovilor, därför rapporterades endast de vilor som låg inom perioden.
– Föraren avslöjade i samtalet att han bott i lastbilen sedan 29/9, vilket innebär att han måste ha haft ytterligare två ordinarie veckovilor i hytten utanför kontrollperioden, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Till en början hävdar föraren att han sovit hos vänner vid samtliga tillfällen, men när en tolk kopplades in, medger föraren att han haft vilorna i hytten sedan den 29 september.
– Han säger att åkeriet aldrig erbjudit något annat boende, men tyckte han hade det bra ändå, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Förtaget har bekostat en mikrovågsugn och föraren har även obegränsat internet vilket han tyckte han klarade sig bra med även om det kunde bli långtråkigt, något han löser med att ta promenader och ibland fiskar han för att få tiden att gå.

När åkeriet senare kontaktas för att informeras, uppger åkaren att det är första gången han hör talas om att man inte får ta den ordinarie veckovilan i hytten. Sedan försöker han pruta ner summan och tillägger att han att har lägenheter lite varstans som förarna kan sova i.
– När jag upplyser honom om att beloppen är förutbestämda och att vi tagit till oss det föraren via tolk sagt, säger han att han minsann inte ska betala utan han ska gå till domstol med detta, därefter lägger han på luren, säger Roger Ogemar.
Efter att ha pratat med föraren, tas klampen fram och låses fast.

Ytterligare ett estniskt åkeri fick betala 20 000 kronor för en ordinarie veckovila i lastbilshytten.

Medan detta utspelar sig, har en annan patrull på andra sidan av Västerås hittat en engelskregistrerad lätt lastbil med fem rumäner i. Fordonet är i ett bedrövligt skick och patrullen vill få fordonet besiktigat av någon med behörighet varför de tar med sig fordonet till kontrollplats Karleby.
– Väl på plats kan vi konstatera att det mesta på fordonet är trasigt, slitet och/eller ur funktion. Det är så illa att det meddelas körförbud på plats. Dessutom tas en del fina proffsverktyg i beslag då männen inte kan redovisa för varifrån verktygen kommer, säger Roger Ogemar.
Även här klampas fordonet.

Arbetsmiljöverket hittar en del obesiktigade bakgavellyftar och kranar på fordon som det skrevs sanktioner på. Att det är mycket dyrt att inte besikta bakgavellyftar har vi tidigare berättat om.

Under dagen påträffas också två för tunga lätta lastbilar som kvalade in på drygt 4 ton vardera. Förarna får varsin bot om 4 000 kronor och överlasten måste lastas av.
– Kontrollplatsen har snart betalat sig själv, konstaterar Roger Ogemar torrt.

Hur slutar det för det estniska ekipaget där åkeriet slängde luren i örat på dig?
– De betalade till slut det efter att det bulgariska åkeriet ringt och meddelat att de fått samtal från speditören med order om att betala, så nu har jag varit och inkasserat även de pengarna, säger Roger Ogenar.

Till vänster det engelskregistrerade fordonet och till höger last som fick ställas av för att korrigera överlast.5
Till vänster det engelskregistrerade fordonet och till höger last som fick ställas av för att korrigera överlast.5