Polisen

Listar alla artiklar taggade med: Polisen

Bristande förtroende för polisens förmåga att lösa transportstölder blir riksdagsfråga

Thomas Morell (SD) tar i en interpellation till inrikesminister Mikael Damberg (S) avstamp i en nyligen publicerad rapport från Sveriges Åkeriföretag. Av rapporten, ”Vägsamverkan – förebyggande av brott, En enkät om stölder”, framgår det bland annat att 35 procent av de åkerier som besvarat enkäten sällan eller aldrig anmäler om de utsatts för brott.

Speditören om det farliga godset: ”Det er ju kun sæbe”

Den 29 september pågår en samverkanskontroll i Helsingborgs färjehamn. När vi träffar yrkestrafikgruppen, har de händerna fulla med flera ekipage. Lastsäkringsbrister, belysningsbrister, skadat farligt gods och förare utan behörighet för farligt gods. Däckbristerna är allvarliga.

Thomas Morell: ”Tullverket måste få ökade befogenheter”

Drogpåverkade förare som kör tunga fordon har under det senaste året hamnat allt mer i fokus. Tullverket har larmat om att de ser en ökning av drogpåverkade yrkesförare. Både inom Polisen och Tullverket höjs röster för ett högre straffvärde för drogpåverkade yrkesförare och att det behövs testutrustning ute på fältet för att effektivt kunna ertappa drogpåverkade förare. Nu vill Thomas Morell (SD) få besked av regeringen om de har för avsikt att agera skyndsamt.

Vinterdäck på sommaren överrepresenterade vid dödsolyckor

Cirka 7 procent bedöms köra på vinterdäck på sommaren i Sverige. Men vid dödsolyckor är andelen cirka 17 procent. Denna tydligt högre andel kan vara en indikation på att vinterdäck på sommaren innebär en ökad olycksrisk.

”Bältestricket” gick inte hem hos polisen i Göteborg

Även om det är lag på att använda bälte när man kör och att bältesanvändningen har ökat, finns det fortfarande de som menar att bältet inte behövs, att det till och med kan vara farligt att använda bälte i vissa situationer. Om man ändå väljer att inte använda bältet och dessutom kör för fort framför polisen, kostar det pengar.

Åkeriet och speditörens okunskap kostade 40 000 kronor

Göteborgs yrkestrafikgrupp tar söndagen den 1 augusti in ett ekipage vars dragbil förvisso är polskregistrerad, men den svenske ägaren är känd av både polisen och vår redaktion sedan tidigare. Detsamma gäller den danska speditören vars transport utförs av deras intermodala kontor i Tyskland. Kommer man olastad in till Sverige får endast 1 nationell transport göras inom tre dygn – något som uppenbarligen gått såväl åkeriet som speditören förbi.

Tuffare tag mot fusket i transportbranschen

Stopp för missbruket med kombinerade transporter, tuffare reglering vid användandet av utländska fordon och åtgärder för att svenska löner och villkor ska gälla på de svenska vägarna.

Scanfor i fokus hos polisen i Göteborg

I skrivandes stund har Göteborgs yrkestrafikgrupp under juli månad hittills hanterat cirka 14 otillåtna cabotage som också inneburit klampningar. Speditören Scanfor sticker ut i mängden bland ärendena. Trafikpolis Kjell Andersson: ”Sedan i måndags denna vecka har jag haft tre otillåtna cabotage varav Scanfor står för två.” Scanfor kontrar: "Regeln att man får göra en cabotagetransport inom tre dygn efter en internationell rutt som inte är till Sverige, är något många inspektörer inte känner till."

”Långklampning” för överlastad lätt lastbil

En överlastad lätt lastbil måste lasta av sin last, men väljer att beställa bärgare som sedan mynnar ut i att någon annan ska komma med ett släp senare på dagen. Eller inte? I väntan på assistans, klampas fordonet den 27 juli och står i skrivandes stund fortfarande klampat. Det är inte heller en bra idé att låtsas vara anställd när man själv äger företaget.

Överlast slutade i ett tekniskt körförbud

Även för yrkestrafikgruppen i Västerås är det som att ”fiska i ett akvarium”. Det blir alltid fångst. Dagen då så inte längre är fallet, tycks avlägsen. De flesta ursäkter till varför gällande regler och lagar har överträtts, har poliserna och bilinspektörerna vid det här laget hört tidigare. Ursäkter hjälper föga eftersom man inte får överlasta ett fordon även om man bara ska ”köra en liten bit” och man får inte köra fordon med användningsförbud.