Polisen

Listar alla artiklar taggade med: Polisen

Överlast slutade i ett tekniskt körförbud

Även för yrkestrafikgruppen i Västerås är det som att ”fiska i ett akvarium”. Det blir alltid fångst. Dagen då så inte längre är fallet, tycks avlägsen. De flesta ursäkter till varför gällande regler och lagar har överträtts, har poliserna och bilinspektörerna vid det här laget hört tidigare. Ursäkter hjälper föga eftersom man inte får överlasta ett fordon även om man bara ska ”köra en liten bit” och man får inte köra fordon med användningsförbud.

Åkeriet som ”smet från notan”, fick krypa till korset

Ekipaget klampas, låses upp efter 36 timmar och försvinner – till lossningsplatsen. Där finns bilinspektör Tommy Berg och dokumenterar. Vi kontaktar godsmottagaren och sätter igång en process som slutar med att åkeriet måste ”krypa till kors” och betala sanktionsavgiften. Tack Lantmännen, tack Bolist och tack Nowaste.

20 000 kronor för ordinarie veckovila i hytten

Sedan 24 maj 2021, kan en sanktionsavgift på arbetsgivaransvar om 20 000 kronor utfärdas om en förare har tagit den ordinarie veckovilan i lastbilshytten. I motsats till när det skrivs ut böter, flyttar en sanktionsavgift istället bevisbördan över på arbetsgivaren som ska bevisa att han bekostat boende utanför fordonet åt föraren. En annan lastbilschaufför blir rapporterad för vårdslöshet i trafik.

Sanktionsavgift och böter till halmstadsåkeri

Inte ett, utan två av åkeriets fordon stoppas samma dag. Obetald skatt, obesiktigad färdskrivare, allvarliga kör- och vilotidsöverträdelser, körkortsomhändertagande på plats är några exempel på vad polisen påträffar. DHL säger att de inte har något samarbete med åkeriet, men väl med ett annat åkeri som har samma ägare. Vi frågar åkeriet om de har koll på sin verksamhet och det säger de att man har.

Otillåtet cabotage för Mullo Transport

Åkeriet förnekar inte att fordonet använts till alldeles för många cabotagetransporter, men detta är vad de kan erinra sig, det enda fallet de känner till. Möbelföretaget Mio vars gods det aktuella ekipaget transporterar, ser allvarligt på det inträffade och kommer att följa upp det med transportören.

Betalade vinjetten strax innan poliskontrollen

”I have paid, but slow internet”, svarar föraren när vi frågar varför han inte har betalat vägavgiften. Vilken otrolig tur föraren ändå har när betalningen väljer att synas exakt när han vinkas in för kontroll. Förklaringen går dock inte hem hos polisen som tar fram blocket och skriver ut en bot till föraren.

Rutinkontroll avvärjde haveri på motorvägen

Tisdagen den 11 maj vid 19.30-tiden, hämtar bilinspektörerna Daniel Ferm och Tommy Berg in ett trailerekipage till kontrollplats Långeberga i Helsingborg. När de väljer ut ekipaget initialt, är det för att göra en rutinmässig flygande inspektion. Det ska visa sig vara ett bra val.

Handlingskraftig grävmaskinist Årets Trafikhjälte

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk- och olyckssituationer i trafiken. Trafikhjälten är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år är det Johannes Lybäck som får utmärkelsen.

Trailer fick körförbud, klampades och transporterades hem – som gods

Tisdagen den 18 maj tas ett litauiskt ekipage vid 15-tiden in för kontroll på kontrollplats Långeberga i Helsingborg. Det som initialt drog till sig polisens uppmärksamhet var lastsäkringen som var otillräcklig för den över 24 ton tunga lasten som var på väg till Göteborg. Kontrollen kommer att leda till bland annat en omlastning.

Turkisk överlast ledde till klampning

Många hastighetsöverträdelser med lätta fordon, en personbil med för tungt släp för dragkroken, undermåliga lastsäkringar, ett överlastat trailerekipage samt en obesiktigad färdskrivare. Trafikpolisen i Västerås fortsätter att ha händerna fulla så snart de börjar sitt pass.