Veckovila

Listar alla artiklar taggade med: Veckovila

”Hyttvila” och otillåtet cabotage kostade 60 000

I måndags förra veckan stoppade Västerås yrkestrafikgrupp bland annat ett litauiskt ekipage för rutinkontroll. För åkeriets del kostade den kontrollen 60 000 kronor – plus hotellvistelse för chauffören.

Dansk storkontroll

”Alla åkerier följer inte de nya reglerna”

Den 5-8 april genomförde danska polisens Tungvognscenter Nord en riktad kontroll av skåp- och lastbilar i Århus, Herning, Skjern och Tarm med anledning av de nya cabotagereglerna. Kontrollen visade att inte alla åkerier följer de nya reglerna.

65 timmars klampning, böter och sanktionsavgift

När Västerås yrkestrafikgrupp vid 10-tiden tar in ett trailerekipage som sista bil innan lunch, leder det till att det inte blir någon lunch innan dagens arbetspass är över. Föraren har gjort sig skyldig till brister och överträdelser vilket leder till såväl klamp som sanktionsavgift och böter.

Dubbel sanktionsavgift för dubbelbemannad transport

Onsdagen den 26 februari utförde trafikgruppen i Halland, Region Väst, trafikkontroller utanför Halmstad. Man tog in ett trailerekipage som till en början verkade ha ”alla rätt”, men kontrollen av kör- och vilotiderna föll platt till marken.

Danmark tiodubblar böter för otillåten veckovila i lastbilshytten

Det danska Folketinget beslutade idag att böterna för olovlig veckovila i lastbilshytten ska svida rejält i både förarens och åkeriets plånböcker.

Skriver egna fraktsedlar i hytten

Förarens minne sviker när han ska redogöra för hur han har kört i Sverige. Han försöker även skriva egna fraktsedlar och åkeriet förhalar undersökningen. Åkeriet misstänks nu för otillåtet cabotage och ekipaget klampas i väntan på pengar.

Girteka skriver avtal med vandrarhemskedja

Girteka Logistics skriver kontrakt med Hostelling International Norway för att ge sina chaufförer bra boende under de långa rasterna i Norge.

Chaufförer ”veckovilade” i lastbilen – fick betala 20 000

Ett Kreiss-ekipage med dubbelbemanning kontrollerades av trafikpolisen under lördagen i Helsingborg. Ingen av de båda förarna hade sedan i början av januari hållit någon veckovila utanför lastbilen, vilket ledde till att de båda krävdes på förskott på sanktionsavgift, något som skulle visa sig ta tre dagar att lösa.

Kommissionens förslag – ett bevis på hur lite man vet

Så levererades förslaget till det nya vägtransportpaketet till slut. Rena julaftonen ? åtminstone för de åkerier som livnär sig på renodlad cabotagetrafik. EU-kommissionen föreslår bland annat att man ska begränsa antalet dagar för cabotagekörningarna till fem, samtidigt som man vill ta bort begränsningen om tre inrikes transporter.

För korta veckovilor slutade med sanktionsavgift

Reducerade veckovilor i hemlandet resulterade i att det på plats utfärdades en sanktionsavgift för det slovenska åkeriet och deras chaufför.