Klampen flyttades från transportörens ena ekipage för att låsas fast på nästa i väntan på att ännu en sanktionsavgift ska sättas in på polisens konto.

Två dagar, två klampningar – samma transportör

En i sammanhanget välbekant transportör får återigen ett av sina ekipage klampat, dagen efter att ett annat av deras klampade ekipage låsts upp. Denna gång har det emellertid inte körts längre sträckor än vad kombidirektivet tillåter. Istället hävdas det kombitrafik för inrikestransporter.
Chaufförspodden – Exklusivt


Transportören som bedriver kombitrafik i stor omfattning, fick ett ekipage klampat mellan den 25 och 26 mars. Åter hade det körts en sträcka som var för lång för att rymmas inom kombidirektivet. Lördagen den 27 mars är det dags att ännu en gång ta fram klampen för att låsa fast ett annat av företagets ekipage som med tom trailer är på väg till Katrineholm när det stoppas av Eskilstunas yrkestrafikgrupp på riksväg 55 i Katrineholms kommun.

När den aktuella transportörens kombitransporter blir misstänkta otillåtna cabotage, handlar det ofta om att det körts för långa sträckor, men inte i detta fallet. Bilinspektör Patrick Zetterberg förklarar.
– Föraren visar upp frakthandlingarna för den senaste veckan, 17 till antalet. Enligt föraren har samtliga trailers kommit från Trelleborg, körts upp till Katrineholms kombiterminal med dragbil och där ställts av för att sedan kopplas av föraren vi stoppar och som ska leverera godset till kunderna, säger han.
På frakthandlingarna står det Trelleborg till Katrineholm och då går det inte att hävda kombitransport eftersom det istället är inrikestransporter, förklarar Zetterberg vidare.

Daf

Enligt Zetterberg ser företaget kombiterminalen i Katrineholm som en omlastningsstation.
– Men det går inte att kalla Katrineholm omlastningsstation med detta upplägg. I och med att det står Trelleborg med leverans till Katrineholm på fraktsedlarna, blir det en inrikestransport redan i Trelleborg. Det kan inte sedan bli en kombitransport bara för att den hämtas på kombiterminalen, säger Patrick Zetterberg och tillägger att dragbilen de stoppar, har varit i Sverige långt mer än 7 dygn varför det inte kan bli tal om cabotagetransport.

Ärendet blir således ett misstänkt otillåtet cabotage med en sanktionsavgift på 40 000 kronor som ska betalas, men då det är helg kan det inte göras förrän måndagen den 29 mars. Ekipaget lotsas in till kombiterminalen i Katrineholm och klampas där.
– Det var förarens födelsedag och vi tyckte inte han skulle fira den klampad på en parkeringsficka utmed vägen. Nu tog vi in ekipaget till terminalen där det finns ett hus för chaufförerna. Även om förarna borde skaffa sig mer kunskap om vad och hur de får köra, är det ändå i slutänden företagets handlande som skapar dessa situationer, avrundar Patrick Zetterberg.

Daf

Om artikeln

Publicerad: 2021-03-31 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Cabotage Eskilstuna Klampning Kombitrafik Polisen Sanktionsavgift Transportfusket