Litauen förbereder överklagan av mobilitetspaketet

EU:s mobilitetspaket har delat Europa i två delar – öst och väst. Redan innan mobilitetspaketet röstades igenom, flaggade flera länder för att man skulle överklaga till EU-domstolen. Nu förbereder sig Litauen för en sådan överklagan.

Litauen förbereder nu ett överklagande av mobilitetspaketet till EU-domstolen. Litauen och andra öst och centraleuropeiska länder finner vissa av de delar av mobilitetspaketet som trädde i kraft den gångna veckan, oacceptabla, skriver Baltic Times.

Litauens transportminister Jaroslav Narkevic träffade transportföreträdarna i torsdags och bekräftade nu att arbetet med ett överklagande har påbörjats. Litauen har dock ännu inte bestämt sig för om överklagan ska lämnas in gemensamt med de övriga motståndare till mobilitetspaketet.

Jaroslav Narkevic säger till pressen att de vidtog olika åtgärder för att mobilitetspaketet inte skulle röstas igenom, men sade också att om det röstades igenom var de redo att överklaga och det är vad som sker nu. Han säger att regeringen planerar att besluta om detta nu och sedan skulle justitieministeriet beordras att förbereda överklagandet.

Hultsteins

Vissa delar av de delar av mobilitetspaketet som nu trätt i kraft och som ogillas, är kravet på ordinarie veckovila utanför lastbilshytten. Narkevic säger att, med tanke på coronapandemin, är det mest lämpliga att tillbringa nätterna i lastbilen. Det finns får få hotell och åkarna är rädda om sina förare på grund av covid-19, säger han vidare.

Agne Margeviciute, styrelseordförande för Transport Logistics Alliance, säger att kravet på att ha ordinarie veckovila utanför lastbilen, bör tillfälligt stoppas under pandemin. Han menar att EU måste kontaktas för att, tills situationen med covid-19 förbättras, stoppa de delar av mobilitetspaketet som nu har trätt i kraft.

Mobilitetspaketet trädde i kraft i juli i år och den mest omtvistade bestämmelsen är återvändandekravet för fordonen var åttonde vecka. I Västeuropa anser man att obligatoriskt återvändandekrav för fordon hjälper till att stävja fiktiva brevlådeföretag som drivs av transportföretag i länder med låga omkostnader.

Litauiska åkare och regeringen säger att västeuropeiska länder försöker driva bort konkurrenterna från marknaden. Dessutom kommer det att leda till mer luftföroreningar om fordonen ska återvända var åttonde vecka.

Läs även:

Litauen: Nu är det allvar

HBA Fordonsteknik AB

Om artikeln

Publicerad: 2020-09-03 17:40
Kategori: Nyheter
Taggar: Återvändandekrav Corona Covid-19 EU Litauen Mobilitetspaketet Ordinarie veckovila

Relaterat:

Nu är det allvar

Litauen flaggar för att det nu är allvar och de kommer att överklaga mobilitetspaketet till EU-domstolen. Den litauiska regeringen har bestämt sig.

Danielsson (S) sågar kommissionärens försök att skippa hemvändandekravet

I fredags skrev vi om Peter Lundgrens (SD) reaktioner på den rumänska kommissionären Adina Văleans utspel om att hon vill slippa se det så kallade hemvändandekravet i mobilitetspaketet. Idag har Proffs haft kontakt med Johan Danielsson (S). Och inte heller han är glad åt att Vălean försöker hälla grus i maskineriet.