EU

Listar alla artiklar taggade med: EU

EU-parlamentariker om EU:s analysresultat:

”Väntat, men mobilitetspaketet har bred majoritet”

Efter att resultatet av studierna kring återvändandandekravet för fordonen och cabotagekvotering av kombitrafiken visat på negativ miljöpåverkan, frågar vi oss vad som kommer att hända nu. Betyder detta slutet för mobilitetspaketet eller kommer EU-kommissionen att hedra att paketet röstades igenom med bred majoritet? Kommissionen har hamnat i en unik situation och vi väntar på att de ska agera.
Gelins KGK

EU-studierna nu klara:

Återvändandekrav och kombitrafikförändringar ökar utsläppen

Under förra veckan publicerade EU-kommissionen resultatet av två studier som beställdes 2020 för att bedöma den förväntade effekten av mobilitetspaketets återvändandekrav för fordonen och cabotagekvoter för kombitrafiken. Resultatet visar att det kan leda till ökat utsläpp av CO2 med upp till 3,3 miljoner ton varje år.
Hultsteins

EU:s återhämtningsplan historisk chans att ställa om transportsektorn – men regeringen tiger

Transportföretagen har lämnat in förslag till regeringen och ett av förslagen är att pengar från EU:s återhämtningsplan ska användas till att elektrifiera lastbilstransporterna, förbättra järnvägen och skapa en grön flygsektor.
Prenumeration 2020-09

EU:s förslag om YKB under pandemin har antagits

En glad Europaparlamentariker Johan Danielsson (S), meddelar att förslaget EU lagt om hur YKB ska hanteras under pandemin, har antagits. Men han har synpunkter: "Det tog onödigt lång tid för kommissionen att presentera ett förslag", säger han.
Gelins KGK

EU-parlamentariker Johan Danielsson (S):

”Äntligen ett förslag från EU-Kommissionen om YKB”

Det har tagit tid för EU att komma med ett förslag om hur YKB ska hanteras under pandemin. Även regeringen har fått kritik för att ha tvekat. Nu har emellertid ett förslag kommit från EU och Johan Danielsson (S) kommenterar detta.
Hultsteins
WEBB-TV

Carl-Erik ”Stina” Johnsson:

Stelbent byråkrati skapar onödigt jobb för innehavare av trafiktillstånd

Carl-Erik Johnsson och hans bror skaffade sig en gammal turistbuss för att, som Carl-Erik uttrycker det, ”ha lite roligt på ålderns höst”. Men även om han har lång erfarenhet av åkeriverksamhet, kom det lite som en överraskning hur krångligt och byråkratiskt det kan vara att behålla ett trafiktillstånd om man äger endast ett fordon av den typ som tillståndet gäller för.
Prenumeration 2020-09

Deklarera går bra – men varför funkar inte YKB-utbildning via nätet?

Ett märkligt och omvälvande år läggs snart till handlingarna. Coronapandemin har sannerligen vänt upp och ner på det mesta och samhället har ställt inför tuffa prövningar, inte minst har många företagare fått se sina livsverk raseras. Tuffast har det naturligtvis varit för alla som har förlorat sina nära och kära på grund av covid-19. Så här i juletid skänker vi en extra tanke till alla som drabbats.
Wabco

”Att ens behöva tolka cabotagereglerna känns märkligt”

Alla människor är på olika sätt berörda av den pågående Corona-pandemin. Här i landet får vi varierande förhållningsregler från regeringen och Folkhälsomyndigheten som vi uppmanas att hålla för att minimera smittorisken. Vi förutsätts inte bara följa reglerna och råden utan också se till att vi tillämpar dem lojalt i syfte att så många som möjligt ska klara sig från pandemins följdverkningar. ”Leta inte kryphål och undantag från normerna!” uppmanas vi av en minister med till synes sträng uppsyn.
Gelins KGK

Transportministermöte om vägavgifter och EU:s luftrum

När infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) träffar sina EU-kollegor på ett videomöte idag den 8 december, ska de diskutera EU:s vägavgiftsdirektiv och det gemensamma europeiska luftrummet.

Jens Holm (V) till Tomas Eneroth (S):

”Har ministern tagit nya initiativ om B-körkort för lätta lastbilar upp till 4,2 ton?”

Jens Holm (V) har tidigare frågat infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om han är beredd att genomföra Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/645 så att förare med B-körkort kan framföra lätta lastbilar med en vikt på upp till 4,25 ton under förutsättning att den extra vikten motiveras av alternativa drivmedel. Nu vill han veta om det tagits några nya initiativ om detta sedan ministerns förra svar.
Gelins KGK