EU

Listar alla artiklar taggade med: EU

Storbritanniens logistik behöver lågkvalificerad personal från EU

I Storbritannien är det inte endast Covid-19 som skapar personalbrist inom transport- och logistiknäringen. Även det annalkande Brexit fick alarmklockor att ringa när regeringen presenterade det poängbaserade immigrationssystemet.

Fordonstillverkarna kräver brådskande EU-åtgärder för att undvika ”irreversibel skada”

European Automobile Manufacturer Association (ACEA) har varnat för att COVID-19-pandemin kommer att få allvarliga konsekvenser för transport- och logistikbranschen utan brådskande åtgärder både på nationell- och EU-nivå.
VBG onspot

Mobilitetspaketets motoffensiv har bara börjat

Motståndarna mot mobilitetspaketet vill lufta sina protester och få igång debatten igen. Högst upp deras lista står återvändandekravet och begränsningarna av antalet lastningar och lossningar i samband med cabotagetrafik. Ett möte har nyligen ägt rum med detta syfte.
Hultsteins

EU:s miljöpolitik fortsätter att öka koldioxidutsläppen

Biodrivmedel har varit en kontroversiell fråga i drygt ett decennium. Från vilka råvaror ska de tillverkas, hur mycket räcker de till, håller de utställda löftena om reduktion av växthusgas samt vad får de kosta, är en delmängd av vad som debatterats flitigt på otaliga seminarier.
Så inleder de båda sverigedemokraterna Peter Lundgren och Staffan Eklöf sin debattartikel.
Mabi_2020-02

EU vill hindra ursprungsdeklaration av drivmedel – Sverige böjer sig, men ger sig inte

I höstas meddelade EU-kommissionen att den kommande svenska ursprungsdeklarationen av drivmedel utgör ett indirekt handelshinder och strider mot EUF-fördraget. Sveriges regering backar nu: den vill inte längre att ursprungslandet ska anges vid pump, utan endast på drivmedelsbolagets webbplats.
Hultsteins

Nej till 50 motioner om yrkestrafik och taxi

Riksdagen sade den 5 februari nej till cirka 50 motioner från den allmänna motionstiden 2019 om yrkestrafik och taxi (TU6). Anledningen är bland annat att arbete redan pågår med det så kallade mobilitetspaketet samt med en utredning om effektivare kontroller av yrkestrafik på väg.
VBG onspot

Peter Lundgren (SD) och Johan Danielsson (S) inför finalomröstningen

Svårt för ytterligare ändringsförslag att få majoritet

Tisdagen den 21 januari röstades Mobilitetspaketet igenom och nu återstår den stora finalen. Tisdagens omröstning gick snabbt då det handlade om ”ja” eller ”nej” till de tre delarna. Motståndarna varnar för att fira alltför mycket redan nu, men frågan är om det finns förutsättningar att få majoritet för nya motdrag.
Hultsteins

Samtliga tre delar av Mobilitetspaketet har röstats igenom

Året 2019 har varit Mobilitetspaketets år. Det skulle bli året då allt föll på plats, men även om det var väldigt nära, gick man inte i mål innan den nya mandatperioden började i EU. Allteftersom kraven i mobilitetspaketet skärptes ökade motståndet och en skiljevägg utkristalliserade sig mellan EU:s Östeuropeiska medlemsstater och dem i väst. Nu har Mobilitetspaketet äntligen tagit sig vidare.
VBG onspot

89 000 från tredjeland har polska förartillstånd idag

Polen är fortsatt ”mästare” i att utfärda förartillstånd. Under år 2015 utfärdade man nästan 21 000. Förra året skickade man ut 73 694 och man slår därmed föregående års rekordsiffror. Drygt 89 000 giltiga, polska förartillstånd finns i skrivande stund i omlopp, allt enligt den polska myndighetens egna uppgifter till tidningen Proffs.
Aspök

Mobilitetspaketet i mål inatt!

En historisk dag. Nu kommer det att vara möjligt att skapa ordning och reda på våra vägar med schyssta villkor även i transportsektorn. Trepartsförhandlingen, trilogen, med Europaparlamentet, Kommissionen och Rådet har kommit till vägs ände, konstaterar Europaparlamentariker Johan Danielsson (S), gruppledare för Socialdemokraterna i Europaparlamentets transportutskott.
Mabi_2020-02