Ledare

Nu måste nog Vägverket förklara sig?

Vägarbetet på E6 mellan Rydebäck och Helsingborg södra har vid två olyckor skördat tre dödsoffer. Inga vägarbetare har behövt sätta livet till. Den här gången är det trafikanter som fått sluta sina dagar i svårt demolerade bilvrak.
Varför, kan man ju undra? Utan att raljera allt för mycket över höga hastigheter, för korta avstånd till framförvarande fordon och dålig uppmärksamhet, anser jag att dessa olyckor måste leda till eftertanke hos oss alla. Är det rimligt att folk ska behöva dö för att andra människor inte "kör bil" när de kör bil?

Ännu ett katastrofalt regeringsförslag

Är det kanske dags att nu kasta bilnycklarna till alla svenska lastbilar i en djup märgelgrav? Det är åtminstone svårt att tolka regeringens förslag till höjd dieselskatt på annat sätt än att man nu vill ge den svenska vägtransportbranschen nådastöten.
"Sverige ska ligga i framkant" när det gäller arbetet för att nå klimatmålen, säger miljöminister Andreas Carlgren i en tv-intervju.
Ska man då strunta i hur det går för de svenska företagen, undrar jag - och säkert många med mig.

Är det okej att bli misshandlad på jobbet?

Under förra årets sista skälvande timmar råkade en vägarbetare ut för misshandel vid ett vägarbete på riksväg 40 strax väster om Jönköping. Två killar i en bil ansåg att de inte kom förbi arbetsplatsen tillräckligt snabbt och pucklade därför på vägarbetaren så att blodvite uppstod. Därefter försvann bilisten och dennes kumpan från platsen.
Vägarbetaren hann däremot notera registreringsnumret och lämnade självklart över uppgiften till polisen.