Ledare

Ännu ett katastrofalt regeringsförslag

Är det kanske dags att nu kasta bilnycklarna till alla svenska lastbilar i en djup märgelgrav? Det är åtminstone svårt att tolka regeringens förslag till höjd dieselskatt på annat sätt än att man nu vill ge den svenska vägtransportbranschen nådastöten.
"Sverige ska ligga i framkant" när det gäller arbetet för att nå klimatmålen, säger miljöminister Andreas Carlgren i en tv-intervju.
Ska man då strunta i hur det går för de svenska företagen, undrar jag - och säkert många med mig.

Är det okej att bli misshandlad på jobbet?

Under förra årets sista skälvande timmar råkade en vägarbetare ut för misshandel vid ett vägarbete på riksväg 40 strax väster om Jönköping. Två killar i en bil ansåg att de inte kom förbi arbetsplatsen tillräckligt snabbt och pucklade därför på vägarbetaren så att blodvite uppstod. Därefter försvann bilisten och dennes kumpan från platsen.
Vägarbetaren hann däremot notera registreringsnumret och lämnade självklart över uppgiften till polisen.

Allt är möjligt – åtminstone i teorin…

Känn dig välkommen till ett nytt nummer av tidningen Proffs. Tiden går snabbt och om blott två månader är det dags att ställa ut gröten på trappan och hålla tummarna för att den skäggige farbrodern från Nordpolen tittar förbi med sin välfyllda julklappssäck. I år riskerar säcken förvisso bli lite lättare än vanligt eftersom giriga, profithungriga finansvalpar i Amerika tycks ha satt igång en rejäl härdsmälta i den globala ekonomin.

Yrkesförarens kompetens är guld värd

Som en del av er kanske redan känner till har jag ett förflutet som yrkeschaufför. Jag började som busschaufför på SJ i mitten av 1980-talet för att kort därefter köra turister till Italien, Österrike och Jugoslavien för Egon Svensson i Ödåkra. Det blev även en hel del skolskjutstrafik hos herr Svensson. Men redan som litet ?knott? hade jag siktet inställt på lastbilstrafiken och jag visste med säkerhet att jag en dag skulle köra långtradare. Det lät inte vänta på sig särskilt länge och 1988 fick jag så anställning på ett åkeri utanför Åstorp i Skåne. Där rattade jag runt i diverse distributions-, växelflaks- och fjärrbilar.