Ledare

Fantasilösa myndighetsutövare – Ett hot mot trafiksäkerheten

Danskarna har tydligt visat sitt missnöje mot höga böter för vad man kallar ?administrativa brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna?. En klapp på axeln för att man har modet att ta i med hårdhandskarna och att man inte räds att ställa sig i vägen för privatbilisterna. Förvisso släppte man ju förbi både bussar och personbilar, men köerna som uppstod drabbade naturligtvis ?Svensson?.  Eller i det här fallet, ?Olsen?.

Vi accepterar inte rättens ovilja

Olaglig cabotagetrafik är ett hett diskussionsämne i vägtransportbranschen. Så har det varit under en längre tid och det är något som många svenska förare och åkeriägare har svårt att acceptera. Med all rätt. Att den svenska definitionen av begreppet ?tillfällig? i samband med cabotagetrafik är bristfällig, känner de flesta till. Detta utnyttjas därför av många utländska åkerier och uppenbarligen även av tingsrätterna, som i princip lägger ned fallen innan man ens har sprättat upp kuverten med de anmälningar som emellanåt kommer in från våra trafikpoliser runt om i landet.

Ferrarifärden som fick rätten att se rött

För cirka 2,5 år sedan befann jag mig i min bil på väg till en testkörning i Dalby. Efter att ha varit på väg i cirka tjugo minuter förvandlades denna härliga morgon plötsligt till värsta thrillern. Utan förvarning befann jag mig i ett kaos med trafikpoliser, en adrenalinstinn lokalkonstapel från Örkelljunga samt en kvaddad Ferrari. Polisman Ulf Janbo från Helsingborg hade prejat Ferrarin vars förare nyss hade satt skräck i hela sin omgivning.