Krönika i juletid

Endast några dagar återstår nu av det här året, 2011. Det känns som att de flesta delarna av transportbranschen gått hyfsat i år även om ett nytt stort orosmoln under en tid tornat upp sig i horisonten.
I det här numret har vi bland annat gjort en rundringning till de aktörer i branschen som säljer lastbilar på den svenska marknaden, för att lyssna lite hur de spår att framtiden ska te sig. Det tråkiga ämnet till trots, verkar det ändå finnas en ganska tydlig strimma hopp hos dem.

Själv har jag bland annat hunnit med att besöka polisens Transportsäkerhetsdag i Göteborg. Detta var det tionde mötet på temat ”stölder ur lastbilar”, som kriminalkommissarie Per-Arne Nilsson från Polismyndigheten i Västra Götaland så ivrigt och engagerat stått för. Nästa år går han i pension och det är väldigt svårt att tänka sig hur det ska gå med projektet i framtiden.
Det som hittills är gjort, har bland annat betytt att problembilden är både framkallad och inramad. Nu fattas bara ett digert åtgärdspaket för att komma tillrätta med buset som livnär sig på att utsätta våra chaufförer för både fysisk och psykisk terror, som ju tyvärr är fallet många gånger.

Ljusa sidorna

De mer positiva nyheterna i år, som vi på Proffs har rapporterat om, kommer bland annat från Scania, Mercedes och Volvo i nämnd ordning. Scania lät oss provköra sin Euro 6:a som (nästan) blev den första europeiska lastbilen i serieproduktion med Euro 6-teknik. Mercedes menar att man faktiskt var först och det kan nog stämma om man tittar på datummärkningen på de pressmeddelanden som skickades ut. Det blev en hårfin seger för tyskarna.
Men senare under året släppte Mercedes sin riktiga bomb. Nya Actros. Och inte helt oväntat, blev den sedermera utnämnd till ”Truck of the Year 2012”.
Volvos stora nyhet får väl med all rätt anses vara FH16 med 750 hästar. Därmed har man återtagit titeln som världens starkaste serieproducerade lastbil.
Och sedan har vi ju den alltid varma och välkomnande Boije Ovebrink, inte att förglömma, som med all önskvärd tydlighet visade vad en Volvolastbil med hybridmotor kan prestera. Där fick minsann de övriga lastbilstillverkarna något att bita i.

Mörka sidorna

På de lite mörkare sidorna i årets utgivningar har vi kunnat berätta om Ottersbo-konkursen, Frode Laursen-rättegången och nu senast om vd:n i ett Skara-åkeri som åtalats för grova bokförings- och skattebrott.
Visst kan man ju oförskyllt hamna i rättegångar. Men det är ju faktiskt lite därför man har sådana. Vi på Proffs vill i det här sammanhanget passa på att avlägga ett nyårslöfte:
– Vi tänker med ökad kraft slå mot de aktörer i branschen som försöker sko sig genom att bryta mot lagarna och bära sig illa åt i största allmänhet.
Kom därför gärna med fler tips på det temat!

Nya sidorna

Snart är det alltså nytt år. Men innan dess ska vi hinna med att fira lite jul.
Jag vill passa på att tacka alla som läser Proffs för året som har gått. Många av er har som vanligt bidragit till en stor del av de reportage vi haft i tidningen. Nu växer vi även på internet – och där finns plats till hur mycket som helst har jag hört. Så var inte blygsamma, fortsätt som sagt att komma med reportagetips till oss.
Med näsan ställd mot år 2012 ber jag att få önska er alla en riktigt härlig och fröjdefull jul – och ett gott nytt transportår!

Om artikeln

Publicerad: 2011-12-16 07:00
Kategori: Ledare
Taggar: 2012 Per-Arne Nilsson transportbranschen Truck of the Year