Trafikpolis

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolis

"Polismyndigheten försöker ofta förmedla bilden av att man är ett offer för en viss utveckling och inte att de beslut som de högsta cheferna har fattat har en del i de omfattade problem som uppstått". säger Stefan Holgersson. Foto: Linköpings universitet och Göran Rosengren, Proffs/ arkivbilder.

Debattartikel

”Polismyndigheten offer för sina egna beslut”

Att 61 personer avled i samband med skjutningar år 2022 har fått stor uppmärksamhet i media jämfört med att det samma år dog nästan fyra gånger fler i trafiken och att det varje vecka var fler än 75 personer som blev allvarligt skadade.
Gemene man är medvetna om att risken att skadas och dö i trafiken är betydligt större än att bli skjuten vilket exempelvis gör att det är vanligare att säga ”kör försiktigt!” än att framföra ”ta det försiktigt så att du inte blir skjuten”.
Föraren trodde felaktigt att han inte kunde få böter för fortkörning genom färdskrivaren. Så här såg hastighetsgrafen ut som kostade 2 400 kronor i böter.

97 km/h på färdskrivaren blev 2 400 kronor i böter

Den 26 september befinner sig Hudiksvalls trafikgrupp längs E4 i Norra Hälsingland där polisinspektör Lars Österberg och bilinspektör Ola Pettersson står i Harmånger för att kontrollera tung trafik. I utförsbacken ner mot samhället noterar de ett ekipage som de bedömer kör fortare än de 80 km/h som man får köra på sträckan eller för den delen med tillkopplat släp. Ekipaget lotsas in till den improviserade kontrollplatsen vid motellet i Harmånger.