Thomas Morell

Listar alla artiklar taggade med: Thomas Morell

Interpellation: Farmanbar tänker du sänka reduktionsplikten?

EU har idag en reduktionsplikt idag på 4,2 procent. 2030 kommer EU att öka reduktionsplikten. I Sverige höjdes den 1 januari 2022 reduktionsplikten för bensin till 7,8 procent och för diesel till 30,5 procent. Att tillverka förnyelsebara produkter för att uppfylla reduktionsplikten innebär en hög produktionskostnad. Kriget i Ukraina eskalerade kostnaderna och nu riskerar många företag att gå i konkurs på grund av de höga drivmedelspriserna.
Detta har fått Thomas Morell (SD) att återigen sätta sig vid tangentbordet och skriva en interpellation. Den här gången till energiminister Khashayar Farmanbar (S).
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell: ”Halkbekämpningen är under all kritik!”

DEBATT
Vedertaget är att vinter råder på Norra halvklotet mellan den 1 december och den 28:e februari. Flertalet av landets invånare inser att vinter innebär både snöfall och minusgrader, men uppenbarligen inte hos ansvarig minister i regeringen, det är häpnadsväckande! Varje gång vädret slår om till minusgrader och snöfall är det samma visa, insatserna kommer ut på vägen allt för sent och i allt för liten omfattning.
DEBATTARTIKEL

Morell om föreslagen YKB-förlängning: ”Musen som röt”

Musen som röt... I flera stora dagstidningar har kaxiga rubriker som ”Regeringen kör över EU” varit synliga de senaste dagarna. Syftet är naturligtvis för regeringen att framhäva sig som drivande i frågan om förlängning av yrkesförarkompetensbevis (YKB). Rubriken är dock direkt felaktig. En mer korrekt rubrik är ”Oppositionen tvingade regeringen att agera i frågan om YKB”. Sanningen är att det var riksdagens samlade opposition som tvingade regeringen att agera och förlänga de yrkeskompetensbevis som annars riskerade löpa ut.
WEBB-TV

Carl-Erik ”Stina” Johnsson:

Stelbent byråkrati skapar onödigt jobb för innehavare av trafiktillstånd

Carl-Erik Johnsson och hans bror skaffade sig en gammal turistbuss för att, som Carl-Erik uttrycker det, ”ha lite roligt på ålderns höst”. Men även om han har lång erfarenhet av åkeriverksamhet, kom det lite som en överraskning hur krångligt och byråkratiskt det kan vara att behålla ett trafiktillstånd om man äger endast ett fordon av den typ som tillståndet gäller för.