Olaga cabotage

Listar alla artiklar taggade med: Olaga cabotage

TRANSPORTFUSKET I FOKUS
Trafikpolisen i Västra Götalands ingripande resulterade i 40 000 kronor i sanktionsavgift samt ett lysande tillfälle för Kronofogden att driva in 10 000 kronor i gamla obetalda böter från den bulgariske åkaren och chauffören.Fotograf: Privat

Texasbil fick betala både sanktionsavgift och gamla böter

Den har synts i Sverige i flera år. Många i branschen har hört av sig till tidningen Proffs och tipsat om den bulgariska dragbilen, som av ganska lättförklarliga skäl går under namnet "Texasbilen". Man har länge misstänkt att den utfört olagliga cabotagekörningar, alternativt rullat i olaglig yrkesmässig trafik.
Den 3 mars var det slutkört för lastbilen och misstankarna besannades, tack vare trafikpolis Kjell Andersson och hans kollegor i Västra Götaland, som stoppade ekipaget på E20 vid Göteborg.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS
Bilinspektör Stefan Lovén (t vä) är en av landets bilinspektörer som numera har befogenhet att utfärda sanktionsavgifter. Något han nyligen praktiserade. På bilden syns även trafikpoliserna Richard Karlsson (mitten) och Sören Johansson.Fotograf: Göran Rosengren

Bilinspektörer i Helsingborg utfärdar sanktionsavgifter

?Vi blir effektivare?

Den 1 mars blev det som bekant möjligt för polis och tull att klampa fordon för att hindra fortsatt färd för transportörer som brutit mot vissa regler, för att på så sätt förmå åkeriet att till exempel betala sanktionsavgifter.
Men en annan "nyhet" som det hittills kanske inte har talats så mycket om, är att även bilinspektörer, sedan samma datum, har rätt att utfärda sanktionsavgifter.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS
I nästa nummer av Proffs avslöjas samtliga personer och företag vid sina rätta namn, som hittills har figurerat i våra artiklar. Men vi har mängder med annan information som innebär att vi kommer att följa upp med fler intressanta artiklar.Fotograf: Göran Rosengren

Efter PROFFS avslöjande:

Fraktmäklare avbryter samarbete med fuskande speditör

En stor fraktmäklare, som bland annat köper upp transporter åt ett multinationellt företag i läkemedelsbranschen, avbryter nu allt samarbete med den speditör som figurerade i vår artikel om den lettiske chauffören "Andy". Detta som en direkt följd av tidningen Proffs avslöjande. I nästa nummer (papperstidningen) av Proffs, avslöjar vi samtliga namn på både företag och personer som hittills figurerat anonymt i den här följetongen. Och fortsättning följer...

TRANSPORTFUSKET I FOKUS
Möt människan bakom den olagliga cabotagetransporten. Andy är sannolikt endast en bricka i ett fulspel som samhället tycks ha accepterat.Fotograf: Göran Rosengren

Andy – en bricka i ett organiserat brottsupplägg?

Ytterligare ett ekipage rullar in på kontrollplatsen i Långeberga. Bakom ratten i den vita MAN-dragbilen sitter Andy. Han ser glad ut när jag presenterar mig för honom och han verkar inte det minsta nervös inför den kontroll som väntar. Och att han blir intervjuad av en lastbilstidning verkar vara något som inspirerar honom.
Andy börjar berätta om sitt chaufförsjobb. Han pratar som om han följer lagboken till punkt och pricka. I själva verket är det precis tvärtom. Det framgår tydligt att Andy inte förstår det olagliga i det han gör...