TRANSPORTFUSKET I FOKUS
Richard Karlsson har hämtat in ett nytt ekipage till polisens kontrollplats i Långeberga, Helsingborg. Just det här ekipaget fick strax rulla vidare då polisen inte hittade något att anmärka på. Fotograf: Göran Rosengren

Bulgar fick betala 51 000 när bilinspektör anade ”ugglor i mossen”

På en och samma dag, den 2 februari, avslöjade Helsingborgspolisen tre olagliga cabotagetransporter. I onsdags den här veckan ertappades ytterligare en och på torsdagen, en till.
Totalt har polisen nu avslöjat tio fall av olaga cabotage ? bara i år ? bara i Helsingborg.

Det blir ofta nu. Men vi vill gärna lyfta fram polisens offensiva och viktiga arbete mot den illegala trafiken på landets vägar och just därför stannar vi så ofta vi kan och hinner på polisens kontrollplatser. Senast i torsdags gjorde vi ett nerslag på E6 i Långeberga vid Helsingborg.

Det är en grådisig morgon. Temperaturen har legat runt fem plusgrader hela natten och en envis sydlig vind gör att det biter rejält i kinder och fingrar därute på den skånska slätten.
Trafikpoliserna Anders Löfqvist, Sören Johansson och Richard Karlsson har, trots att klockan bara är strax efter åtta, redan hunnit med att plocka in ett antal lastbilar på kontrollplatsen. Tillsammans med bilinspektörerna Lars-Olof Tuvesson och Krister Nilsson, kollar man minutiöst noggrant chauffören, fordonet och eventuell last.

De flesta fick köra därifrån ganska snabbt. Utom en, som körde med ogiltigt förarkort. Det hade gått ut i januari och den östeuropeiske föraren, som kör för en stor och välkänd speditör, förstod inte att kortet inte gällde efter utgångsdatumet.

Samma speditör fick förresten dagen innan lägga ut ytterligare 51 000 kronor i sanktionsavgift för olaga cabotage och för en rad andra förseelser som ett av speditionens anlitade, bulgariska åkerier åkte fast för. I det fallet började det hela med att bilinspektör Krister Nilsson såg ett ”intressant ekipage” på E6.
– Det såg lite risigt ut och jag bestämde mig för att titta närmare på det, berättar han.

Krister konstaterar ganska snart allvarliga tekniska brister på dragbilen.
– På gränsen till körförbud. Jag ser också i vårt dataregister att samma fordon fått anmärkning för samma brister i november 2014. Och då vi såg en hel del andra konstigheter, beslöt jag mig för att kalla på Sören Johansson som också befann sig på kontrollplatsen.
Det skulle visa sig att ekipaget körde olaglig cabotagetrafik. Summan av kontrollen blev 51 000 kronor, som under torsdagen betalades in på Transportstyrelsens konto.

Under torsdagen ertappades dessutom ytterligare ett ”olaga cabotage-ekipage”, registrerat i Estland med litauisk chaufför. Det smått spektakulära i det här fallet är att fordonet körts nära nog uteslutande i svensk inrikes trafik så långt tillbaka i tiden som man kunde se.

Vi återkommer i en separat artikel om det sistnämnda fallet, som inbringade ytterligare 40 000 kronor till statskassan. Pengar som i samtliga omnämnda fall har säkrats, alltså har betalats in på Transportstyrelsens konto…