Moderaterna
Listar alla artiklar taggade med: Moderaterna
M: ”Lag och ordning och konkurrenskraft”
Moderat politiker får upprättelse:
Det är Berghedens linje som gäller
När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!
Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler
Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet
Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.
Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD
Thomas Morell är ett känt ansikte ? och en känd röst ? i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.
Regeringen tänker fortfarande införa kilometerskatt innan valet 2018
Åkerinäringen i Sverige behöver inte nya skatter. Den behöver ordning och reda och en översyn av avgifter och skatter för att stärka konkurrenskraften. Vi behöver stoppa den utländska olagliga trafiken innan svenska åkerier slås ut och svenska chaufförer förlorar sina jobb.
Trots det vill regeringen införa nya högre skatter som ytterligare skulle försämra konkurrenskraften för svensk åkerinäring och svenska företag.
Thomas Morell
Nyårskrönika – eller tankar inför det nya året
Så har då lugnet efter nyårsnatten infunnit sig igen, eller?
Kommer 2017 fortsätta i samma anda som 2016, eller blir det etter värre? Den som lever får se, sägs det!
Men, ska vi bara sitta och se på, eller kan vi tillsammans kraftsamla så till den milda grad att en förändring tvingas fram?
IT-teknik ska stävja fusket
(M): ”Den olagliga yrkestrafiken ska lagföras”
Det ska vara ordning och reda på de svenska vägarna. Allt för ofta blir seriösa åkerier utkonkurrerade av yrkestrafik som bryter mot svenska lagar och regler. I Moderaternas plan för ett starkare Sverige vill vi att tillväxten ska komma hela Sverige till del.
Sten Bergheden (M):
Stärk konkurrenskraften för svensk åkerinäring
Åkerinäringen är en viktig näring för Sverige. Den är landets blodomlopp som ser till att livsmedel når ut till butiker och kunder, den skapar jobb och bidrar till den ekonomiska tillväxten. Näringen omsätter drygt 100 miljarder kronor årligen vilket motsvarar cirka fyra procent av Sveriges BNP och branschen sysselsätter drygt 86 000 personer.
Traktordebatten rullar vidare. M-replik:
Sverigedemokraterna sviker det svenska lantbruket
Per Klarberg, Tony Wiklander och Jimmy Ståhl, alla från (SD), skrev i en debattartikel den 19 november att de var förvånade över att Moderaterna är emot en överlastavgift för traktorer klass B. Det finns en enkel förklaring till det.