
Klampning
Listar alla artiklar taggade med: Klampning


Obetald sanktionsavgift – en följetong för polisen
Poliskontrollen i Helsingborg slutade med att åkeriet skulle betala totalt 84 000 kronor i böter och sanktionsavgifter. 44 000 av dessa betalades, men fortfarande är man skyldig staten 40 000 kronor.
Händelsen utspelades den 29 januari i år och nu följer vi upp ärendet.
- Vi ska självklart betala, säger åkeriets representant till tidningen Proffs.

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart
(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”
Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Åter misstänkt för otillåtet cabotage
"Företrädande jurist försöker få bilinspektören att ändra sig"
Ansvarig för transporten har ett antal gånger varit i samma situation. Deras juridiska företrädare väljer att, istället för att kontakta Transportstyrelsen som fattat beslutet, försöka påverka polisen på plats att ändra sig. Dragbilen och föraren lämnar sedan landet innan sanktionsavgiften är betald.

Skriver egna fraktsedlar i hytten
?Varje gång vi frågar hur han kört, får vi en ny version?
Förarens minne sviker när han ska redogöra för hur han har kört i Sverige. Han försöker även skriva egna fraktsedlar och åkeriet förhalar undersökningen. Åkeriet misstänks nu för otillåtet cabotage och ekipaget klampas i väntan på pengar.

Regeringsförslag:
Nu ska beställaransvaret skärpas
Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

Akut brist på klampar i Helsingborg
Frågan som oftast diskuteras på temat "klampning" är hur länge det är rimligt att en klamp ska få lov att sitta kvar på ett fordon. Men i Helsingborg har man för tillfället ett helt annat problem, det råder nämligen akut brist på klampningsutrustning.

Bulgar skulle betala 84 000 för ”triss” i fusk – försvann med klampen
Vid 15-tiden, måndagen den 29 januari, stoppas ett bulgariskt ekipage av polisen i Helsingborg. Enligt trafikpolis Christer Hansson såg ekipaget tungt ut, något som i sanning skulle visa sig stämma. Men det var mer som inte stämde och totalt landade notan för böter och sanktionsavgifter på 84 000 kronor. Under natten mot torsdag bröt chauffören upp klampen och lämnade platsen.

Nu får klampen sitta kvar tills böterna är betalda – i Storbritannien
Brittiska DVSA utökar möjligheterna att ta ut böter på plats även för överträdelser som begåtts tidigare. Utländska förare måste betala på plats eller få sina fordon fastlåsta tills betalning skett.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund
Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.