Foto: Roger Ogemar Foto: Roger Ogemar

Svensk speditör rapporteras för brott mot beställaransvaret

I Västerås är sommaren helt klart över för dem som vill fuska på vägarna. Redan dagen efter att en polsk lättlastare renderade i rapport både för olaga yrkesmässig trafik samt brott mot beställaransvaret, är det dags för nästa ärende som också det slutar med rapport om beställaransvaret.

Efter att rapporterna från ärendena den 31 juli skrivits och skickats, beger sig Västeråsstyrkan den 1 augusti, åter ut till kontrollplats Karleby.
– På vägen dit, passerar vi en estnisk dragbil med svensk trailer och magkänslan säger att något inte stämmer, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Ekipaget tas in för kontroll och det visar sig omgående att magkänslan stämmer.

Den estniske föraren talar bra engelska varför det inte föreligger kommunikationssvårigheter, men det hjälper föga när han visar upp ett YKB som gick ut i februari 2017.
– Dessutom är trailern hämtad i Trelleborgs hamn och han kan inte uppvisa en inkommande handling, säger Ogemar.

Färdskrivaren visar att fordonet kommit in i Sverige den 20 juli, vilket vidimeras av åkeriet via telefonkontakt.
– Men de kan inte maila någon kopia på inkommande handling, säger han.
Den inkommande lasten ska ha lossats efter veckovilan den 23 juli och sedan har två cabotagetransporter gjorts samt ett större antal kombitransporter.

När ekipaget stoppas i Västerås, pågår den tredje cabotagetransporten.
– Den görs alltså tio dagar efter den inkommande transporten, säger Ogemar.


Föraren rapporteras för avsaknad av YKB. Åkeriet ålades en sanktionsavgift på 40 000 kronor för misstänkt otillåtet cabotage.
– Den svenska speditören rapporteras för misstanke om brott mot beställaransvaret, sammanfattar Roger Ogemar.
Således kommer ytterligare ett ärende om misstänkt brott mot beställaransvaret att landa hos trafikåklagaren i Östersund och åter kan det skärpta beställaransvaret komma att användas.

Åkeriet betalar sanktionsavgiften redan efter en timme varpå föraren får koppla av trailern och åka hem. Senare under kvällen hämtas trailern av en annan dragbil.

I oktober 2014, anmäldes en annan, stor speditör av dåvarande polisinspektör Sune Nilsson i Västerås, men många månaders arbete räckte inte. Åklagaren prövade inte beställaransvaret.

Sedan dess har regelverken förändrats och det finns nu dedikerade och pålästa trafikåklagare samt ett skärpt regelverk, varför vi med spänning inväntar åklagarens besked även om detta ärende.

Ett annat ekipage kunde först inte betala sanktionsavgiften för brott mot kör- och vilotiderna utomlands och klampades i väntan på pengar som så småningom kom. Speditören är inte misstänkt för något brott.
Ett annat ekipage kunde först inte betala sanktionsavgiften för brott mot kör- och vilotiderna utomlands och klampades i väntan på pengar som så småningom kom. Speditören är inte misstänkt för något brott.

Om artikeln

Publicerad: 2018-08-03 16:23
Kategori: Nyheter
Taggar: Beställaransvaret Klampning Otillåten Cabotagetrafik Sanktionsavgift Trafikpolisen Västerås YKB