Två förare från Litauen chansade på att strunta i helgvilan. Något som inte gick hem. Istället blev det en klamp på hjulet samt rast och vila på stället.
![Bilinspektör Lars-Olof Tuvesson hänger på klampen på det litauiska ekipaget för att se till så att helgvilan inte ?förkortas? ännu en gång.Fotograf: Göran Rosengren](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2018/02/klampades_160418.png)
Listar alla artiklar taggade med: Klampning
Två förare från Litauen chansade på att strunta i helgvilan. Något som inte gick hem. Istället blev det en klamp på hjulet samt rast och vila på stället.
Tre ekipage klampas i Västmanland, men avgifterna uteblir. När de låses upp, kör två av dem iväg. Även i Helsingborg nyligen, betalades inte avgiften in inom ramen för den 24-timmarsbegränsning som gäller, men i det fallet stannade ekipaget kvar och förskottet betalades.
Regeringen har idag gett Transportstyrelsen i uppdrag att följa upp genomförda reformer och utreda sju aktuella frågor inom yrkestrafiken. Prioritet har givits till att utreda frågan om ett skärpt beställaransvar, detta ska redovisas redan i mars 2016.
Chauffören stack från en norsk kontroll på Svinesund i våras. En månad senare, i maj, stoppas han i Helsingborg ? och blir klampad. Nu har han dykt upp igen på Svinesund. Han som för några månader riskerade ett års fängelse för att ha smitit från norsk polis lyckas återigen slippa undan. Den här gången tack vare en norsk åklagare som valde att lägga ner ärendet.
- Vi är uppgivna, säger Øyvind Grotterød, tillförordnad chef på Statens vegvesen, Svinesund.
Tidsgränsen för klampning, som idag är 24 timmar, kommer att försvinna.
- Ett litet steg för mänskligheten men ett stort och viktigt steg för åkerinäringen och trafiksäkerheten, kommenterar en glad Erika Svanström, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag, SÅ.
Trots att den makedonske chauffören fick order om att stanna kvar på Statens vegvesens kontrollplats på Svinesund, valde han att köra därifrån. Han körde till Sverige, där han fick nya transportuppdrag ? trots allvarliga brister på dragbilen. Men i Helsingborg blev det stopp för fortsatt färd. En månad efter händelsen i Norge.
Trafikutskottet anser att det bör vara möjligt att hindra ett fordons fortsatta färd under mer än 24 timmar. Utskottet vill också att lastbilar upp till 74 ton ska tillåtas på de allmänna vägar där bärigheten tillåter det. Utskottet föreslår även att möjligheten att tillåta mindre avvikelser från kör- och vilotiderna ska ses över.
Sedan i söndags, den 1 mars, har polisen fått möjlighet att klampa fordon för att förhindra fortsatt färd. Men mediarapporteringen, både före och efter den 1 mars har mest handlat om att klampningsutrustningen saknas ute på kontrollplatserna.
Men så är det inte längre ? åtminstone inte i Helsingborg.
Den första mars träder den nya lagen om åtgärder vid hindrande av fortsatt färd i kraft. Regeringen har i dag beslutat att åtgärderna även ska kunna vidtas när ett förskott för sanktionsavgift för överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg inte har betalats omedelbart i samband med kontrollen. Beslutet är ute på remiss och väntas träda i kraft den 1 juli i år.