Under måndagen avslöjade trafikpolisen i Helsingborg ytterligare två fall av olaga cabotage. I ett av fallen handlade dessutom om överlast. Totalt 90 000 kronor i sanktionsavgifter, som också betalats in på statens bankkonto.

Listar alla artiklar taggade med: Helsingborg
Under måndagen avslöjade trafikpolisen i Helsingborg ytterligare två fall av olaga cabotage. I ett av fallen handlade dessutom om överlast. Totalt 90 000 kronor i sanktionsavgifter, som också betalats in på statens bankkonto.
I torsdags den här veckan fastnade ytterligare en bulgarisk långtradare i Helsingborgspolisens nät. De senaste veckorna har vi rapporterat om flera fall där sanktionsavgifter på 40 000 kronor har utfärdats ? men den här gången handlade det om ett ännu högre belopp. Totalt 53 000 kronor.
- Det var inte mycket som var rätt med den här transporten, konstaterar Sören Johansson vid trafikpolisen i Helsingborg.
Helsingborgspolisen utfärdade idag landets första sanktionsavgift om 40 000 kronor. Detta till ett bulgariskt åkeri, som utan omsvep accepterade och erkände "olaga cabotage".
- Vad jag vet så är det den första i landet, säger en nöjd Sören Johansson vid trafikpolisen i Helsingborg.
Klockan 12.00 i lördags stannade Sverige på flera håll. I Göteborg och Helsingborg slöt chaufförer upp för att mitt under begynnande julhandel visa allmänheten att det finns ett missnöje i branschen över konkurrenssituationen.
Och mellan Timrå och Sundsvall körde nära nog 100 lastbilsekipage i kortege, i samma syfte.
Nu på lördag, den 3 maj, anordnas manifestationer mot social dumpning inom vägtransportbranschen i bland annat Stockholm, Helsingborg och Göteborg. Men det är inte bara i Sverige man manifesterar. Även i Danmark, Norge och Tyskland samlar man åkare, chaufförer och andra sympatisörer i kampen för schysta villkor. Från hela Europa sluter man upp för ett enkelt krav: Kollektivavtal ska gälla för alla, oavsett vilket land du kommer ifrån.
Vlantana har via e-post hört av sig till Proffs. De förklarar att de har läst våra artiklar och framför samtidigt, å chaufförens vägnar, en ursäkt till det svenska folket.
Vidare berättar Vlantanas trafiksäkerhetsansvarige, Algimantas Sniepis, att företaget har en tydlig och specifik alkoholpolicy.
- Syftet med policyn är att säkerställa säkerheten på vägarna genom att fortlöpande utbilda vår personal. Att dricka alkohol är helt oacceptabelt i vårt bolag, skriver han.
Häromdagen grep polisen en litauisk lastbilschaufför i skånska Glumslöv. Vid OKQ8-macken, närmare bestämt. Med en promillehalt på 2,41 och det faktum att chaufförens långtradare stod fastkörd på ett grönområde intill bensinstationen, föranledde gripandet.
Åklagaren tvingades lägga ner förundersökningen om misstänkt grovt rattfylleri, i brist på hållbar bevisning. Trots att man enligt uppgift har plockat ut information från den digitala färdskrivaren i fordonet, är polisen av uppfattningen att ett förarkort inte håller som bevisning i en domstol.
En av Sveriges mest kända åkarprofiler, Börje Jönsson, har gått ur tiden 86 år gammal. Börje grundade sitt åkeri 1954, en verksamhet som rullar än idag, under ledning av Börjes son Ulf Jönsson.
Proffs har tidigare skrivit om Tornado Transport (Proffs nr 10-2010). Då handlade det bland annat om förare som fuskat med kör- och vilotiderna, kört lastbil utan rätt körkortsbehörighet och för att ha kört en dragbil utan broms på ett av hjulen.