I slutet av juni stals en dragbil i Skedsmokorset i Norge. Under onsdagen påträffades den på en pendlarparkering utanför Helsingborg. Och i måndags greps en person på bar gärning då han körde en annan stulen lastbil. Onykter!

Listar alla artiklar taggade med: Helsingborg
I slutet av juni stals en dragbil i Skedsmokorset i Norge. Under onsdagen påträffades den på en pendlarparkering utanför Helsingborg. Och i måndags greps en person på bar gärning då han körde en annan stulen lastbil. Onykter!
Trots att den makedonske chauffören fick order om att stanna kvar på Statens vegvesens kontrollplats på Svinesund, valde han att köra därifrån. Han körde till Sverige, där han fick nya transportuppdrag ? trots allvarliga brister på dragbilen. Men i Helsingborg blev det stopp för fortsatt färd. En månad efter händelsen i Norge.
Det blev en dyr historia för det bulgariska åkeriet som skickade iväg en makedonsk chaufför till Sverige, som bland annat saknade arbetstillstånd. Totalt resulterade bristerna i en nota på 45 500 kronor. Och en gul klamp på framhjulet.
Förvirringen tycks dessutom vara total när vi kontaktar LKW Walter för en kommentar.
I söndags stoppade polisen ett bulgariskt trailerekipage på Hallandsås, på gränsen mellan Skåne och Halland. Obetald vägavgift och inget arbetstillstånd för den makedonske chauffören konstaterades av bilinspektören på plats.
Nu riskerar åkeriet att förlora sina tillstånd.
Ett samarbete mellan en vaken privatperson, utryckningspolisen, Road Crime-gruppen och trafikpolisen i Helsingborg resulterade i att en rumänsk chaufför greps, misstänk för häleri. När polisen kontrollerade chaufförens ekipage, fann man tio så kallade IBC-tankar fyllda med diesel. Drivmedel som man misstänkte kunde vara stöldgods.
Chauffören greps ? men släpptes snart igen.
Den 1 mars blev det som bekant möjligt för polis och tull att klampa fordon för att hindra fortsatt färd för transportörer som brutit mot vissa regler, för att på så sätt förmå åkeriet att till exempel betala sanktionsavgifter.
Men en annan "nyhet" som det hittills kanske inte har talats så mycket om, är att även bilinspektörer, sedan samma datum, har rätt att utfärda sanktionsavgifter.
Sedan i söndags, den 1 mars, har polisen fått möjlighet att klampa fordon för att förhindra fortsatt färd. Men mediarapporteringen, både före och efter den 1 mars har mest handlat om att klampningsutrustningen saknas ute på kontrollplatserna.
Men så är det inte längre ? åtminstone inte i Helsingborg.
Ytterligare ett ekipage rullar in på kontrollplatsen i Långeberga. Bakom ratten i den vita MAN-dragbilen sitter Andy. Han ser glad ut när jag presenterar mig för honom och han verkar inte det minsta nervös inför den kontroll som väntar. Och att han blir intervjuad av en lastbilstidning verkar vara något som inspirerar honom.
Andy börjar berätta om sitt chaufförsjobb. Han pratar som om han följer lagboken till punkt och pricka. I själva verket är det precis tvärtom. Det framgår tydligt att Andy inte förstår det olagliga i det han gör...
På en och samma dag, den 2 februari, avslöjade Helsingborgspolisen tre olagliga cabotagetransporter. I onsdags den här veckan ertappades ytterligare en och på torsdagen, en till.
Totalt har polisen nu avslöjat tio fall av olaga cabotage ? bara i år ? bara i Helsingborg.
Under måndagen avslöjade trafikpolisen i Helsingborg ytterligare två fall av olaga cabotage. I ett av fallen handlade dessutom om överlast. Totalt 90 000 kronor i sanktionsavgifter, som också betalats in på statens bankkonto.