Färdskrivarkontroll under färd nu möjlig Brittiska Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA) kan nu läsa av färdskrivare medan lastbilen rullar.
7 750 + 388 000 kronor när det mesta är fel Kan det verkligen vara lönsamt att riskera skyhöga kostnader för att inte göra rätt? Den frågan kanske föraren och företaget ställer sig efter att ha stoppats i Sala torsdagen den 1 december.
Rumänska ekipage de mest kontrollerade i UK Förra månaden publicerade Guretruck, ett företag som tillhandahåller juridiska tjänster, assistans, vagnparkshantering, positionering, momstjänster, förbetalda kort och färdskrivarhanteringstjänster, några intressanta observationer från sin granskning av IMI-data.
Postnord: ”Ibland sker misstag” Flera brister leder till böter för den bulgariske Nordmakedonske föraren. Förarens förklaring till hur han tagit sig till den plats där han tar veckovila är svårt för bilinspektören att ta till sig, men eftersom ärendet inte drivs vidare, är han oskyldig tills motsatsen bevisats. Postnord: ”Våra underleverantörer ska följa vår code och conduct, men ibland sker tyvärr misstag.”
Drogpåverkad förare körde i 131 km/h En 50-årig spansk lastbilschaufför fick sitt körkort indraget och kommer att åtalas för drograttonykterhet efter att ha överskridit hastighetsbestämmelserna och dessutom under påverkan av kokain.
25% av fordonsflottan hade manipulerade färdskrivare När fordonskontroller av den yrkesmässiga trafiken görs av den Österrikiska polisen nära Vöcklabruck, Österrike, påträffas ett åkeri som ska visa sig ha en fordonsflotta varav 25% av fordonen har manipulerade färdskrivare.
Lantbrukstraktor i yrkesmässig trafik dyr historia Det pågår ett bygge av en logistikanläggning strax utanför Eskilstuna som ger jobb åt anläggningsåkerierna. För cirka tretton dagar sedan skickas grusbilarna hem och ersätts av traktorer med släp. När ett sådant ekipage stoppas, visar sig det mesta vara fel.
140 000 kronor i sanktionsavgift för spanskt åkeri Måndagen den 3 oktober kontrollerar trafikpoliserna Maria och Ingrid en spansk dragbil på kontrollplatsen vid Arendal. Kontrollen kommer att landa i bland annat 140 000 kronor i sanktionsavgift dels för otillåtet cabotage och dels för att föraren inte har en utstationeringsdeklaration med sig, men det ska visa sig finnas ännu fler brister.
97 km/h på färdskrivaren blev 2 400 kronor i böter Den 26 september befinner sig Hudiksvalls trafikgrupp längs E4 i Norra Hälsingland där polisinspektör Lars Österberg och bilinspektör Ola Pettersson står i Harmånger för att kontrollera tung trafik. I utförsbacken ner mot samhället noterar de ett ekipage som de bedömer kör fortare än de 80 km/h som man får köra på sträckan eller för den delen med tillkopplat släp. Ekipaget lotsas in till den improviserade kontrollplatsen vid motellet i Harmånger.