Färdskrivare

Listar alla artiklar taggade med: Färdskrivare

Dubbelklampat brittiskt ekipage försvann

Ett brittiskt ekipage klampades dubbelt upp för såväl överlast som för fordonsbrister. När fordonet ska repareras på plats, försvinner det från platsen. ”Vi har ställt in den på en uppställningsplats för vintern”, säger ägaren när polisen träffar på honom senare.

Sanktionsavgift för veckovila i hytt och ett svenskt åkeri utreds för manipulation

Regeringen säger ofta att de vill ha ordning och reda på våra vägar och berättar gärna om de åtgärder man vidtar för det syftet, men trots det upplever bilinspektör Roger Ogemar att det finns en aldrig sinande ström av fuskare och lagöverträdare som aldrig kommer att hanteras på grund av att det är för lite personal inom trafikpolisen.

Klampades, låstes upp – och smet från notan

Lördagen den 13 november befinner sig Helsingborgs yrkestrafikgrupp på en parkeringsficka utmed riksväg 24 i närheten av Röke. Bilinspektörerna Daniel Ferm och Tommy Berg tar in en lettisk dragbil med lettisk trailer. Ekipaget har lastat tompallar i Göteborg och är på väg till kunden i Hässleholm.

Efter vältolyckan på E4 vid Gränna: Åkeriet kritiseras hårt under rättegången

Efter vältolyckan på E4 nära Gränna då en dragbil tillhörande Transscandinavian Logistics med en trailer från Ntex gick av vägen och ramlade ner på mötande körbana, så har rättegången nu hållits. Åkeriet och speditören har förekommit i tidigare artiklar vi publicerat både på webben och i den redaktionella tidningen. Föraren under rättegången: "Jag hade arbetat i 20 timmar och kände sömnbristen".

Vet du vad som gäller för att köra i out-läge med färdskrivaren?

Vår redaktion får emellanåt samtal som vill ta upp vad som gäller för att få köra i out-läge med färdskrivaren. Vi läser även i kommentarsfält möjliga, men även omöjliga möjligheter som anges. Vi får också höra om hur arbetsgivare uppmanar chaufförer att köra på out-läge trots att det inte är tillåtet i vissa situationer. Vi kontaktat Transportstyrelsen för att få svar.

Samarbete mellan allmänhet, ordnings- och trafikpolis satte stopp för trafikfarligt ekipage

När cabotagekontrollerna blir allt tuffare, väljer en del utländska åkerier att registrera ett företag i Sverige. Bilinspektör Mats Larsson tycker att det är för lite kontroller av dessa företag och hur de drivs. Inte sällan är det även äldre fordon som används och ett sådant träffar Halmstads yrkestrafikgrupp på under förra veckan. ”Dragbilen är i ett bedrövligt skick”, säger bilinspektören.

Webbutbildningen som lär dig hantera färdskrivaren rätt

Alla åkeriers och yrkesförares fordon inom EU ska enligt lag vara utrustade med färdskrivare. Men regelverket är ofta komplicerat inte minst när det handlar om kör- och vilotider.

Förseningar för DHL efter poliskontroller

Inte bara en, utan två av DHL:s transporter fastnar i poliskontroller på Långeberga i Helsingborg. I det ena fallet är en färdskrivare obesiktigad. Desto värre är det med det andra ekipaget där trailern, som är lastad med farligt gods, senare får bärgas från platsen.

Sanktionsavgift och böter till halmstadsåkeri

Inte ett, utan två av åkeriets fordon stoppas samma dag. Obetald skatt, obesiktigad färdskrivare, allvarliga kör- och vilotidsöverträdelser, körkortsomhändertagande på plats är några exempel på vad polisen påträffar. DHL säger att de inte har något samarbete med åkeriet, men väl med ett annat åkeri som har samma ägare. Vi frågar åkeriet om de har koll på sin verksamhet och det säger de att man har.

Turkisk överlast ledde till klampning

Många hastighetsöverträdelser med lätta fordon, en personbil med för tungt släp för dragkroken, undermåliga lastsäkringar, ett överlastat trailerekipage samt en obesiktigad färdskrivare. Trafikpolisen i Västerås fortsätter att ha händerna fulla så snart de börjar sitt pass.