Cabotagetransporter

Listar alla artiklar taggade med: Cabotagetransporter

Maut-data endast en back-up för tyska BAG

Röster höjs för att Sverige ska införa maut som man har i Tyskland och på så sätt kunna kontrollera bland annat hur mycket cabotagetrafik som utförs i landet, men informationen i maut-datan räcker inte till varför BAG i första hand måste lita till den ”smarta” färdskrivaren.

Arctic Paper efter Samskip Sia-domen:

”Vi begär detaljerad rapport av Samskip”

Arctic Paper får genom Proffs kännedom om kammarrättens dom mot Samskip Sia och säger att transporterna mellan Grycksbo och Katrineholm redan tidigare diskuterats och att Samskip då har lagt fram sin uppfattning. En uppfattning som kammarrätten inte delar. Arctic Papers juridiska avdelning ska läsa domen och man ska begära en detaljerad rapport av Samskip. ”Sedan kommer vi att utvärdera vårt samarbete”, säger Arctic Paper.

Debattartikel

Inrikesministern duckar för transportfrågorna?

Den 7 juni lämnade Thomas Morell (SD) in en interpellation med anledning av den forskarstudie, Cabotagestudien, som presenterades i samband med Vägtransportfokus på Elmia den 2 och 3 juni. Enligt riksdagsordningen ska en interpellation besvaras inom två veckor vilket innebär den 21 juni i det här fallet. ”Jag kan ha en viss förståelse för att statsrådet har mycket att stå i, men att fördröja svaret till den 9 september är inte acceptabelt”, säger Thomas Morell.

Henrik Sternberg: ”Det finns inga ursäkter längre att inte agera”

Henrik Sternberg om Cabotagestudien, version 5: ”Vi har presenterat allt. Det finns ingenting mer vi kan ta fram längre i form av bevismaterial.” Han pekar på att det i dagsläget inte finns något som fungerar som det ska för att få ordning och reda på vägarna. Att göra punktinsatser räcker inte. Det krävs ett grepp om helheten.

Belgien kritisk till del av mobilitetspaketet

Nu ansluter sig Belgien till Maltas kritik av mobilitetspaketet trots att man i stort är för reformerna. Anledningen är att Belgien är kritisk till den fyra dygn långa ”cooling off”-perioden.

Emma Berginger (MP) om Samskipdomen:

”Ett regelverk som inte behöver följas blir meningslöst”

Miljöpartiets Emma Berginger har tagit del av förvaltningsrättens friande dom rörande Samskip Sia där förvaltningsrätten ger företaget rätt att själv avgöra var närmast lämpliga omlastningsstation är. ”Om företag kan bestämma helt själva var det är lämpligt att lasta om till järnväg istället för att följa reglerna i kombidirektivet, blir hela regelverket urvattnat”, säger hon.

Trots förvaltningsrättens friande dom i Samskip Sia-ärendet:

”Business as usual” i Eskilstuna

Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i ”närmast lämpliga”, men Transportstyrelsen har överklagat domen. Under tiden fortsätter arbetet som vanligt och som vanligt fortsätter en del aktörer att göra sina egna tolkningar av ”närmast lämpliga” samt hänvisa till Samskip Sia-domen. Men för polisen är det "business as usual" och innan en slutgiltig dom kommer, måste aktörerna fortsätta att lägga tid på överklaganden.

Åkeri vägrade lossa tveksam transport

Helgenäs Transporter AB vill inte medverka till olagliga transporter. De vill ha svenska transportörer, svensktalande förare och transporten ska köras lagligt. Igår kom ett ekipage som skulle leverera däck till företaget. Transporten uppfyllde inte företagets kriterier och man vägrade helt sonika att ta emot lasten.

Explosionsartad utveckling

Tredjelands- och cabotagetransporter med öståkerier ökar rejält

En dansk analys av Eurostats siffror rörande antal procent tredjelands- och cabotagekörning i EU, visar en explosionsartad ökning av östeuropeiska lastbilar i den trafiken.