Foto: Clas Gustafsson

Åkeri vägrade lossa tveksam transport

Helgenäs Transporter AB vill inte medverka till olagliga transporter. De vill ha svenska transportörer, svensktalande förare och transporten ska köras lagligt. Igår kom ett ekipage som skulle leverera däck till företaget. Transporten uppfyllde inte företagets kriterier och man vägrade helt sonika att ta emot lasten.

Efter händelsen den 17 augusti, lade åkeriet upp ett inlägg på Facebook som inleddes med:
Vi vet att olaglig cabotagetrafik skapar en osund konkurrens för våra svenska åkerier, vi vet att chaufförerna som utför transporterna oftast gör de för att överleva, trots vidriga arbetsförhållanden och vi vet att vi ogillar dom på varenda rastplats där dom tvättar sina kläder och lagar mat över små engångsgrillar.

Men kan VI motverka den olagliga cabotagetrafiken?
Kanske, kanske inte. Vi tror att vi kan, iallafall lite grann. Vi har satt ner foten för länge sen och ställer alltid som krav på våra leverantörer att allt ska levereras av svenska åkerier. I morse skedde tyvärr något annat.”

Hultsteins

Proffs kontaktar Helgenäs Transporter AB:s ägare Clas Gustafsson som berättar att man ställer krav på att det ska vara svenska företag och lagliga transporter. Det här var första gången ett helt utländskt ekipage med utländsk förare kom och skulle lossa.
– Den bulgariske föraren kunde knappt någon engelska och han kunde inte svara på våra frågor om vad han kört innan eller vart han skulle efteråt vilket väckte våra misstankar, säger Clas och tillägger att de då vägrade ta emot godset och senare skickade de bort ekipaget.

Istället kontaktade de DHL i hopp om att få bekräftat att transporten skett lagligt.
– De första tre personerna vi får prata med på DHL vet knappt vad cabotage är, de senare två skrattar åt oss när vi påtalar problemet. Ingen kunde bekräfta att detta var en laglig transport och de ville inte att vi skulle kontakta polisen, säger Clas.

Detta ekipage hade lastat däcken i fredags i Kungälv och sedan kört till Norrköping.
– Jag sade till DHL att ni bedriver slavhandel. Han lastade i fredags och det tar fem timmar att åka till Norrköping, i 48 timmar ligger föraren i hytten utan möjligheter till god hygien. Det rimmar dessutom dåligt med försiktighetsåtgärderna som krävs i dessa coronatider, säger Clas.

Man tog ändå kontakt med polisen, men fick besked på att de inte kunde göra något om ekipaget inte rullar på vägen.

VBG onspot

Lasten bestod av en del av de 400 däck företaget köper in varje år av en stor däckproducent. Dem kontaktades också och de har nu tagit tag i händelsen och ska kontakta DHL som de beställt transporten av.
– Nu får de se till att vi får våra däck på det sätt vi har sagt det ska gå till på för annars får vi handla av någon annan, säger Clas.
Betalar ni mer för leveranserna på grund av de krav ni ställer.
– Nej, jag har beställt varorna av tillverkaren som ska leverera dem hit på mina villkor, det vill säga lagliga transporter med svenska åkerier, säger Clas.

Om de lastar om däcken på DHL i Norrköping eller gör om allt från början och skickar tillbaka dem till Kungälv, det vet inte Clas, men när de kommer tillbaka ska det vara på rätt sätt.

Förutom allt som rör olagligheter och social dumpning, ser Clas även en säkerhetsrisk i om det inte går att kommunicera med föraren under last- och lossning.
– I slutpriset för kunden i butiken, är dessutom transportkostnaden nära nog obefintlig även om transporten sker lagligt, säger Clas.

Vi låter Helgenäs Transport AB:s Facebookinlägg få avrunda:
Vi tar inte emot särskilt mycket gods, men vad tror ni skulle hända om de stora gjorde samma sak? Om Ica, Ikea, Stadium, Bauhaus och alla andra satte ner foten och sa NEJ till olagliga transporter?

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2020-08-18 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotagetransporter Corona Lagliga Transporter Schyssta Transporter Slavhandel