Finland inför Europas strängaste cabotageregelverk och lägger samtidigt ett stort och tydligt ansvar på transportköparen. De nya reglerna träder i kraft redan den 25 april i år.

Listar alla artiklar taggade med: Cabotage
Finland inför Europas strängaste cabotageregelverk och lägger samtidigt ett stort och tydligt ansvar på transportköparen. De nya reglerna träder i kraft redan den 25 april i år.
Betongfundament som ska användas vid utbyte av kontaktledningsstolpar, på uppdrag av Trafikverket, levereras med olagliga transporter. Det skriver Thomas Morell, regionchef hos Sveriges Åkeriföretag i Skaraborg i ett pressmeddelande.
När jag skriver det här, har jag precis kommit hem från Danmark och ett mycket bra möte i Middelfart. Och för att sammanfatta intrycken, kan man säga att det brinner rejält i golvet under de folkvalda i många länder inom EU just nu.
Varje vecka, ibland varje dag, drabbas företagare inom åkerinäringen av kriminalitet. Sveriges Åkeriföretag välkomnar att myndigheterna och media uppmärksammar detta och att det förhoppningsvis leder till en rejäl upprensning. Många i branschen har drabbats hårt av de brott som alltför ofta inte blir uppklarade. Vi har i flera år påtalat för polis, tull och andra myndigheter samt berörda ministrar att detta är ett allvarligt hot och ett underskattat problem hos landets makthavare.
Säkert finns det skäl för de klagomål som allt oftare förs fram av svenska åkeriföretag mot tuffa förhållanden på marknaden. Då är det inte bara de allt högre bränslekostnaderna och trafikstressen som avses. Det är i stället i grunden en osund konkurrens från utländska åkare som utför inrikes transporter i Sverige i strid med gällande regelverk som ställer till det. Det har gått troll i det magiska ordet ?cabotage? och ingen tycks längre säkert veta vad det praktiskt står för.
Jag har nog skrivit det förr, men faktum är att det faktiskt känns som att det äntligen händer något i ?maktens korridorer? vad gäller problemen i vår bransch. Klockan är ju förvisso redan fem över tolv, men om man nu bara lyckas komma fram till något bra sätt att angripa problemen, får vi absolut se på det hela med positiva ögon. Kanske kan det ?rädda livet? på en del av de seriösa åkerier som idag kämpar för sin överlevnad.
Det blev friande dom även i hovrätten för Frode Laursens koncernchef och ägare Thorkil Andersen. Det han och Frode Laursen Polska sysslat med vid sidan av uppdraget för ICA är enligt Svea hovrätt inte otillåten cabotagetrafik.