Bonus malus

Listar alla artiklar taggade med: Bonus malus

Miljödeklaration av drivmedel träder i kraft idag

Energimyndighetens föreskrifter om hur drivmedel ska miljödeklareras träder nu i kraft. Senast den 1 oktober ska miljödeklarationen vara på plats på macken, men den kan klistras upp redan i juni så snart Energimyndigheten hunnit granska bränslebolagens rapportering av försäljningen år 2020. Gröna Bilister hoppas att många bolag är tidigt ute.
Gelins KGK

Jorden går sannolikt inte under om lättlastarna slipper malusen

När vi nu äntligen har lämnat år 2020 bakom oss är det knappt man vill titta i backspegeln. För många har det gångna året inneburit idel elände, även om det så klart finns många som har upplevt blomstrande tider i pandemins kölvatten.
Daf

Undanta lätta lastbilar från bonus malus

Sedan det svenska systemet med bonus malus infördes den 1 juli 2018 har fordonsskatten för lätta lastbilar ökat med flera hundra procent. Regeringen och samarbetspartierna har nu lagt fram ett förslag på justering som ytterligare ökar fordonsskatten från och med den 1 april 2021.
Prenumeration 2020-09

Småföretagarnas Riksförbund:

Orimligt med 30 000 i skatt för lätta lastbilar

Småföretagarnas Riksförbund varnar för konsekvenserna av att en lätt lastbil, med Bonus Malus-systemets nuvarande utformning, kommer att kosta 30 000 kronor i årlig skatt. Förbundet menar bland annat att det är orimligt att beskatta arbetsfordon ensidigt utifrån utsläpp utan att ta hänsyn till vilket transportarbete det handlar om.
Gelins KGK

Skatten upp 400% på en transportbil – sedan 2018

Regeringen har i sin budget nyligen presenterat sitt program för hur Sverige ska kickstartas. Något man helt har missat är de som har bilen som sin arbetsplats och lager. Exempelvis distributionsåkerier, hantverkare och servicepersonal. Det menar Motorbranschens Riksförbund, MRF, i ett pressmeddelande.
Wabco
DEBATTARTIKEL

Pontus Thuresson, vd Svenska LCV-föreningen:

Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Ambitionen att minska klimatpåverkan för transportsektorn är lätt att ställa sig bakom. Tyvärr har de satsningar som skett hittills gett oklara resultat, förutom i ett avseende: De har skapat en kostsam osäkerhet i fordonsbranschen. Förslagen framstår inte som genomarbetade och i många avseenden, för att använda statsministerns egna formuleringar, som servettskisser. Vi tror att utfallet kan bli bättre om det finns ett närmare samarbete med branschen.
VBG onspot

Geografiskt anpassad vägskatt viktigt

Forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers tekniska högskola har i ett projekt finansierat av Energimyndigheten analyserat hur en avståndsbaserad och geografiskt anpassad vägskatt kan utformas. Studien visar att en sådan vägskatt kan ge en effektivare användning av vägar, rättvisare fördelning av trafikens samhällskostnader, minska trängsel i städer och värna relevanta skatteintäkter från en fossilfri fordonsflotta efter 2030.
Hultsteins

Regeringens bonus-malussystem har fått negativa konsekvenser

Kvdbil slutar exportera miljöbilar – för miljöns skull

För att påskynda omställningen av den svenska fordonsflottan, slutar Kvdbil att exportera miljöbilar. Exporten av svenska miljöbilar har ökat kraftigt sedan införandet av bonus malus och blivit ett hot mot omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Bilförmedlaren Kvdbil exporterade el- och hybridbilar för 120 miljoner kronor i fjol, men väljer nu att stoppa export av miljöbilar till utlandet så att bilarna stannar på de svenska vägarna.
VBG onspot

Bränsleskatt mest verksamt för att minska koldioxidutsläpp

Bränsleskatter verkar vara det mest verksamma styrmedlet för att nå Riksdagens mål om att minska koldioxidutsläppen från inrikestransporter med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010. Samtidigt slår höjda bränsleskatter relativt mest mot låginkomsttagare i landsbygd. Det indikerar resultaten i en ny studie från forskningsprogrammet Transportekonomi.

Bonus malus-systemet riskerar att sänka trafiksäkerheten

Regeringen har bestämt sig för att låta den nya metoden för att fastställa förbrukning och utsläpp för fordon, WLTP, få fullt genomslag i det nyss införda bonus malus-systemet. Därmed riskerar man att få fler trafikfarliga fordon på vägarna. Detta samtidigt som Trafikverket intensifierar sitt arbete mot nollvisionen och ett arbete inom EU pågår för att höja den gemensamma trafiksäkerheten.
Wabco