Bonus malus

Listar alla artiklar taggade med: Bonus malus

Regeringens politik missgynnar de bästa miljöbilarna

Gustav Melin, vd i Svebio, säger med anledning av förslag från regeringen, från EU-kommissionen och från den statliga utfasningsutredningen, att de regler för miljöbilar som tillämpas av EU och Sverige är ovetenskapliga och diskriminerar bilar med höga klimatprestanda. Nu föreslår dessutom både EU-kommissionen och den svenska regeringen ändringar som innebär att styrmedlen blir ännu sämre och ännu mer missriktade. Regelverken för miljöbilar måste ändras.

Paus i utbetalningar av klimatbonus

De 2,91 miljarder kronor som Transportstyrelsen tilldelats att använda vid utbetalning av klimatbonusar under 2021 kommer att vara förbrukade inom någon vecka. Myndigheten pausar därför utbetalningarna av klimatbonusar tills nya ekonomiska medel har tillförts.

BIL SWEDEN:

Grön knapp i riksdagen hämmar utvecklingen av laddbara bilar

I går röstade riksdagen om att höja förmånsvärdena för tjänstebilsägare med i snitt 25 procent. Förslaget gick som väntat igenom med hjälp av den gröna knappen i riksdagen. Paradoxalt nog en färg som vi starkt förknippar med omställning och förnyelse. Tyvärr leder den gröna knappen denna gång till att försämra för omställningen av laddbara fordon. Det skriver Bil Sweden i ett pressmeddelande.

Nyregistrerade personbilar ökade med 71 procent i mars

Under mars 2021 nyregistrerades 48 723 personbilar. Det är en ökning med 71 procent jämfört med mars föregående år. Detta enligt Trafikanalys officiella statistik om nyregistrerade fordon per månad. Det ändrade bonus-malussystemet påverkar lätta lastbilar.

Miljödeklaration av drivmedel träder i kraft idag

Energimyndighetens föreskrifter om hur drivmedel ska miljödeklareras träder nu i kraft. Senast den 1 oktober ska miljödeklarationen vara på plats på macken, men den kan klistras upp redan i juni så snart Energimyndigheten hunnit granska bränslebolagens rapportering av försäljningen år 2020. Gröna Bilister hoppas att många bolag är tidigt ute.

Jorden går sannolikt inte under om lättlastarna slipper malusen

När vi nu äntligen har lämnat år 2020 bakom oss är det knappt man vill titta i backspegeln. För många har det gångna året inneburit idel elände, även om det så klart finns många som har upplevt blomstrande tider i pandemins kölvatten.

Undanta lätta lastbilar från bonus malus

Sedan det svenska systemet med bonus malus infördes den 1 juli 2018 har fordonsskatten för lätta lastbilar ökat med flera hundra procent. Regeringen och samarbetspartierna har nu lagt fram ett förslag på justering som ytterligare ökar fordonsskatten från och med den 1 april 2021.

Småföretagarnas Riksförbund:

Orimligt med 30 000 i skatt för lätta lastbilar

Småföretagarnas Riksförbund varnar för konsekvenserna av att en lätt lastbil, med Bonus Malus-systemets nuvarande utformning, kommer att kosta 30 000 kronor i årlig skatt. Förbundet menar bland annat att det är orimligt att beskatta arbetsfordon ensidigt utifrån utsläpp utan att ta hänsyn till vilket transportarbete det handlar om.

Skatten upp 400% på en transportbil – sedan 2018

Regeringen har i sin budget nyligen presenterat sitt program för hur Sverige ska kickstartas. Något man helt har missat är de som har bilen som sin arbetsplats och lager. Exempelvis distributionsåkerier, hantverkare och servicepersonal. Det menar Motorbranschens Riksförbund, MRF, i ett pressmeddelande.
DEBATTARTIKEL

Pontus Thuresson, vd Svenska LCV-föreningen:

Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Ambitionen att minska klimatpåverkan för transportsektorn är lätt att ställa sig bakom. Tyvärr har de satsningar som skett hittills gett oklara resultat, förutom i ett avseende: De har skapat en kostsam osäkerhet i fordonsbranschen. Förslagen framstår inte som genomarbetade och i många avseenden, för att använda statsministerns egna formuleringar, som servettskisser. Vi tror att utfallet kan bli bättre om det finns ett närmare samarbete med branschen.