Bonus malus

Listar alla artiklar taggade med: Bonus malus

DEBATTARTIKEL

Pontus Thuresson, vd Svenska LCV-föreningen:

Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Ambitionen att minska klimatpåverkan för transportsektorn är lätt att ställa sig bakom. Tyvärr har de satsningar som skett hittills gett oklara resultat, förutom i ett avseende: De har skapat en kostsam osäkerhet i fordonsbranschen. Förslagen framstår inte som genomarbetade och i många avseenden, för att använda statsministerns egna formuleringar, som servettskisser. Vi tror att utfallet kan bli bättre om det finns ett närmare samarbete med branschen.

Geografiskt anpassad vägskatt viktigt

Forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers tekniska högskola har i ett projekt finansierat av Energimyndigheten analyserat hur en avståndsbaserad och geografiskt anpassad vägskatt kan utformas. Studien visar att en sådan vägskatt kan ge en effektivare användning av vägar, rättvisare fördelning av trafikens samhällskostnader, minska trängsel i städer och värna relevanta skatteintäkter från en fossilfri fordonsflotta efter 2030.
Mabi_2020-02

Regeringens bonus-malussystem har fått negativa konsekvenser

Kvdbil slutar exportera miljöbilar – för miljöns skull

För att påskynda omställningen av den svenska fordonsflottan, slutar Kvdbil att exportera miljöbilar. Exporten av svenska miljöbilar har ökat kraftigt sedan införandet av bonus malus och blivit ett hot mot omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Bilförmedlaren Kvdbil exporterade el- och hybridbilar för 120 miljoner kronor i fjol, men väljer nu att stoppa export av miljöbilar till utlandet så att bilarna stannar på de svenska vägarna.
Hultsteins

Bränsleskatt mest verksamt för att minska koldioxidutsläpp

Bränsleskatter verkar vara det mest verksamma styrmedlet för att nå Riksdagens mål om att minska koldioxidutsläppen från inrikestransporter med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010. Samtidigt slår höjda bränsleskatter relativt mest mot låginkomsttagare i landsbygd. Det indikerar resultaten i en ny studie från forskningsprogrammet Transportekonomi.
Mabi_2020-02

Bonus malus-systemet riskerar att sänka trafiksäkerheten

Regeringen har bestämt sig för att låta den nya metoden för att fastställa förbrukning och utsläpp för fordon, WLTP, få fullt genomslag i det nyss införda bonus malus-systemet. Därmed riskerar man att få fler trafikfarliga fordon på vägarna. Detta samtidigt som Trafikverket intensifierar sitt arbete mot nollvisionen och ett arbete inom EU pågår för att höja den gemensamma trafiksäkerheten.
Aspök

Mängden utländska lastbilar gör miljöpremie otillräcklig

För att ställa om fordonsflottan av tunga fossildrivna fordon, föreslår Trafikanalys att en ny miljölastbilspremie införs 2020. Premien föreslås utgå till de som köper fabriksnya lastbilar med en totalvikt över 16 ton, förutsatt att fordonen drivs med el, gas eller etanol.
Mabi_2020-02