Bilinspektör

Listar alla artiklar taggade med: Bilinspektör

Om åkaren inte kan hålla chauffören med lagliga spännband, hur ska han då kunna erbjuda boende utanför hytten för den ordinarie veckovilan?

Överlast, fortkörning, förartillstånd, restskuld – ett axplock från Västerås

Att köra tvåaxlig dragbil kräver att man vet var vikten ska placeras. Det är även olämpligt att köra för fort när hastigheten kan kontrolleras mot färdskrivaren. Förartillståndet ska finnas med i fordonet för att visas upp direkt på begäran, annars kostar det pengar och när du köper en bil är det viktigt att kontrollera att det inte finns restskulder på fordonet vilket, ovanpå skulden, ger böter.
Även idag den 4 augusti står dragbilen med den lastade trailern kvar. PEMA har inget med händelsen att göra.

Åkeriet och speditörens okunskap kostade 40 000 kronor

Göteborgs yrkestrafikgrupp tar söndagen den 1 augusti in ett ekipage vars dragbil förvisso är polskregistrerad, men den svenske ägaren är känd av både polisen och vår redaktion sedan tidigare. Detsamma gäller den danska speditören vars transport utförs av deras intermodala kontor i Tyskland. Kommer man olastad in till Sverige får endast 1 nationell transport göras inom tre dygn – något som uppenbarligen gått såväl åkeriet som speditören förbi.
  Scanfors transporter har på sistone väckt polisens intresse, men just detta ekipage som kontrollerades den 29 juli och hävdade kombitrafik, klarade kontrollen.

Scanfor i fokus hos polisen i Göteborg

I skrivandes stund har Göteborgs yrkestrafikgrupp under juli månad hittills hanterat cirka 14 otillåtna cabotage som också inneburit klampningar. Speditören Scanfor sticker ut i mängden bland ärendena. Trafikpolis Kjell Andersson: ”Sedan i måndags denna vecka har jag haft tre otillåtna cabotage varav Scanfor står för två.” Scanfor kontrar: "Regeln att man får göra en cabotagetransport inom tre dygn efter en internationell rutt som inte är till Sverige, är något många inspektörer inte känner till."
Förarens förklaring var att de ”bara skulle köra en liten bit”

Överlast slutade i ett tekniskt körförbud

Även för yrkestrafikgruppen i Västerås är det som att ”fiska i ett akvarium”. Det blir alltid fångst. Dagen då så inte längre är fallet, tycks avlägsen. De flesta ursäkter till varför gällande regler och lagar har överträtts, har poliserna och bilinspektörerna vid det här laget hört tidigare. Ursäkter hjälper föga eftersom man inte får överlasta ett fordon även om man bara ska ”köra en liten bit” och man får inte köra fordon med användningsförbud.