Klampen på det första ekipaget som ska betala 60 000 kronor i sanktionsavgift är "vackert dekorerad". Klampen på det första ekipaget som ska betala 60 000 kronor i sanktionsavgift är "vackert dekorerad".

Eskilstunas första 60 000-kronorsklampning av (ö)känd speditör

Från och med 1 december är förskottet på sanktionsavgiften för otillåtet cabotage 60 000 kronor mot tidigare 40 000. Även om vi under denna dag säkert kommer att få in fler klampningar med den nya sanktionsavgiften, är det Eskilstuna som hör av sig först. Dagen till ära får fordonet en extra dekorerad klamp.

Idag den 1 december tar Eskilstunas yrkestrafikgrupp in inte bara ett, utan två ekipage tillhörande den numera kända speditören. Ekipage nummer ett kom in till Sverige den 5 november.
– Han har med dragbilen, som är speditörens egen, utfört ett antal lagliga kombitransporter och alla dokument har varit korrekta, säger bilinspektör Patrick Zetterberg.

Transporten som pågår har startat på kombiterminalen i Katrineholm och är på väg till Strömsbruk när det stoppas i Malmköping. Enligt polisen finns det en kombiterminal som ligger närmare Strömsbruk än Katrineholm, den ligger i Gälve.
– Det andra som ser suspekt ut är att dokumenten, som för alla tidigare transporter är korrekta, just vid denna transport inte är det, säger Patrick Zetterberg som upplever det som att transportören försöker mörka att transporten inte faller inom kombidirektivet som kammarrätten nyligen sagt sitt om.

Föraren får information om att det från och med idag kostar speditören 60 000 kronor i förskottsavgift för det otillåtna cabotaget den hävdade kombitransporten landar i.

Strax därefter är det dags för ytterligare ett av speditörens ekipage att vinkas in, även denna med speditörens egen dragbil. Ärendet landar i ett otillåtet cabotage, men dock i 40 000-kronorsklassen då den för långa transporten utförts den 29 november.

Den hävdade kombitransporten kördes mellan Rosersberg till Katrineholm.
– Det finns kombiterminaler i såväl Rosersberg som i Stockholm vilka båda är närmare än Katrineholm, säger Patrick Zetterberg.
Eftersom dragbilen kommit in till Sverige den 19 november utan inkommande last, kan inte cabotagetransport hävdas.

Det andra ekipaget klampas bakom det första i väntan på betalningarna av förskottet på sanktionsavgiften.

Vid 14-tiden idag har speditören betalat in båda sanktionsavgifterna varpå klamparna låses upp.
– Dragbilen som klampades först måste bytas ut till en laglig dragbil, säger Patrick Zetterberg och tillägger att det har börjat synas allt fler svenska dragbilar som drar speditörens trailers, något som tidigare varit ytterst sällsynt, i det närmaste obefintligt.

Det första ekipaget får ganska omgående sällskap av ett annat av speditörens ekipage som emellertid hamnar i 40 000-kronorsklassen för sanktionsavgift.
Det första ekipaget får ganska omgående sällskap av ett annat av speditörens ekipage som emellertid hamnar i 40 000-kronorsklassen för sanktionsavgift.