Adina Vălean, kommissionär i transportfrågor. Foto: EU-kommissionen

Parlamentariker ryter till efter kommissionärens attack mot mobilitetspaketet

Svallvågorna efter det nyligen antagna mobilitetspaketet har inte lagt sig. Det finns fortfarande starka krafter i EU som inte har gett upp kampen att sätta käppar i hjulet för det som av bland annat svenska vägtransportörer anses vara positivt, som till exempel återvändandekravet.
Men det kommer inte att ske utan strid, vilket står klart efter att Proffs har talat med den svenske EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD).
DEBATTARTIKEL

Fritt fram för kriminalitet – när ska polletten trilla ner?

Åtta år har förflutit sedan poliser vid tidigare länskriminalpolisen i Västra Götaland kunde konstatera att det fanns ett samband mellan den olagliga trafiken och annan kriminell verksamhet. I deras slutsatser fanns bevis för att de kriminella nätverken skapade finansiella resurser genom den olagliga trafiken. Pengar som sedan återinvesterades i annan kriminell verksamhet som narkotika. De kunde också konstatera att det förekom människohandel i den här verksamheten.

Åkaren i Sverige JO-anmäler Transportstyrelsen

Åkaren i Sverige har länge fört en envis kamp för att åkerier i Sverige ska få en rättvis bedömning när Transportstyrelsen utför sina tillsyner. Man ser en oroande trend i att sanktionsbelägga hårt arbetande och seriösa svenska åkerier och bussbolag. Detta samtidigt som man ser hur speditörer använder sig av utländska åkerier där straffen för olagligheter är lika med noll. Det skriver Åkaren i Sverige i den JO-anmälan som man nyligen gjort.
PL Fraktservice huvudkontor i Uddevalla. Foto: PL Fraktservice

Tappade 90 % av varutransporterna när Norge stängde gränsen

Coronapandemin har inneburit och innebär fortfarande stora utmaningar för många branscher och företag. När den norska regeringen beslutade att stänga gränsen mot Sverige drabbades gränshandeln mycket hårt. Inom loppet av några dagar hade de flesta kunderna försvunnit. Med handel följer också transporter så i kölvattnet av en död gränshandel påverkades naturligtvis även de som transporterar varorna till butik stort.