Bromscylindern på det obesiktigade fordonet hade djupgående rostangrepp vilket ledde till haveriet på E6. Bromscylindern på det obesiktigade fordonet hade djupgående rostangrepp vilket ledde till haveriet på E6.

Brott mot yrkestrafiklagen avslöjades efter bromshaveri på E6

När trafikpolis Farid Johansson befinner sig på E6 strax söder om Helsingborg i syfte att hämta in ett lastbilsekipage för rutinkontroll, får han ett anrop från sina kollegor som berättar att det står en havererad lastbil en bit längre norrut på den hårt trafikerade motorvägen. Han beger sig dit, vilket blir upptakten till ett tidsmässigt utdraget ärende – men också ett snabbare.

När Farid Johansson kommer fram till haveristen anar han ganska omgående anledningen till att lastbilen har stannat.
– Det jag direkt kunde se var att jag hade med ett äldre, ganska slitet fordon att göra, förklarar han.

Farids känsla stämmer. Det visar sig att den svenskregistrerade lastbilen hade fått körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning.
– Anledningen till att han tvingats stanna på motorvägen var att en bromscylinder hade gått sönder och att lufttrycket därför hade försvunnit – med tvärstopp som följd.

Efter bärgarassistans kunde fordonet lotsas fram till polisens kontrollplats vid Långeberga en liten bit längre norrut.

I kön som hade uppstått på motorvägen väljer patrullen ut ytterligare ett ekipage som de tar med sig in på kontrollplatsen. Mer om det lite senare.

När haveristen kontrollerades kunde det bland annat konstateras att bromscylindern i fråga hade djupgående rostangrepp. Lastbilen är som tidigare nämnt svenskregistrerad – men bakom ratten sitter en tredjelandsmedborgare.
– Han hade förvisso rätt körkortsbehörighet för att få köra lastbil, men körkortet är utfärdat utanför EES och därför gäller det inte i Sverige. Inte heller hade han något YKB, förklarar Farid Johansson.

Chauffören erkänner de brott som han rapporteras för och medgav ett strafföreläggande.
– Men eftersom han har en låg inkomst så landar dagsböterna troligtvis runt 2 500 kronor. Hade det däremot handlat om en svensk förare med normal inkomst så hade det blivit betydligt dyrare, och det är ju lite fascinerande, menar Farid.

Åkeriet kommer inte heller undan lagföring.
– Ägaren till företaget kom så småningom till kontrollplatsen och även dennes verksamhet rapporteras nu för brott mot yrkestrafiklagen. Företagsböterna i sådana fall landar generellt mellan 25 000 och 50 000 kronor.

Vad hände med lastbilen?
– Chauffören fick med reducerad hastighet köra direkt till en verkstad. Och sedan blir det så klart fråga om ombesiktning, säger Farid Johansson.
– Jag uppfattade det som att han förstod allvaret och han tog sitt fulla ansvar för det som vi rapporterade honom för. Han var väldigt ödmjuk inför hela situationen och det är inte alldeles vanligt. Det ska han ha en eloge för, tillägger Farid.

Men så var det ju det där andra ekipaget som togs in för kontroll i samma veva. Vad hände i det fallet?
– Det landade i ett misstänkt otillåtet cabotage samt att föraren inte hade någon giltig utstationeringsdeklaration. Summan blev 120 000 kronor, berättar Farid Johansson.

– Det ärendet gick ganska snabbt att slutföra. Efter cirka 2,5 timme hade företaget betalat, inflikar bilinspektör Daniel Ferm som utförde kontrollen i fråga.

Så snart transportören hade betalat de båda sanktionsavgifterna kunde trailern ställas av i väntan på att en annan (laglig) dragbil skulle komma och hämta den.

Om artikeln

Publicerad: 2023-05-19 15:50
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Körförbud Trafikpolisen Trafiksäkerhet Transportfusket Utstationering