Utstationering

Listar alla artiklar taggade med: Utstationering

DeXpress AB: ”Visst har vi som företag ett ansvar”

Transportstyrelsens företagskontroll hos DeXpress AB i våras, ledde till en sanktionsavgift som överskreds maxbeloppet. Baserat på företagets årsomsättning blev summan 308 474 kronor. Det påträffades bland annat många handahavandefel av färdskrivaren, men även körning på annans förarkort än det egna. DeXpress har nu nya rutiner och har kompletterat utrustningen, men säger också: ”Det är svårt att hitta bra chaufförer.”

Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag:

”Att förare ska ha svenska löner när de kör i Sverige, är viktigt”

Ulric Långberg betonar att: ”Även om ny lagstiftning gör det möjligt att lättare kontrollera att transporterna håller sig inom lagstiftningen, är det avgörande att vi får en tillsynsorganisation som Sverige kan vara stolta över.” Sveriges Åkeriföretag vill hålla ihop regeringens förslag på ny lagstiftning tillsammans med en ny, dedikerad organisation för tillsyn av trafiken.

Regeringen tar strid för mobilitetspaketet i EU-domstolen

Regeringen har beslutat att Sverige ska intervenera i samtliga rättsmål i EU-domstolen i syfte att ta strid för mobilitetspaketet. Beslutet är unikt och understryker hur viktigt regeringen anser att mobilitetspaketet är för bättre arbetsvillkor för yrkesförarna, rättvis konkurrens och ökad trafiksäkerhet.

Samtliga tre delar av Mobilitetspaketet har röstats igenom

Året 2019 har varit Mobilitetspaketets år. Det skulle bli året då allt föll på plats, men även om det var väldigt nära, gick man inte i mål innan den nya mandatperioden började i EU. Allteftersom kraven i mobilitetspaketet skärptes ökade motståndet och en skiljevägg utkristalliserade sig mellan EU:s Östeuropeiska medlemsstater och dem i väst. Nu har Mobilitetspaketet äntligen tagit sig vidare.

Mobilitetspaketet i mål inatt!

En historisk dag. Nu kommer det att vara möjligt att skapa ordning och reda på våra vägar med schyssta villkor även i transportsektorn. Trepartsförhandlingen, trilogen, med Europaparlamentet, Kommissionen och Rådet har kommit till vägs ände, konstaterar Europaparlamentariker Johan Danielsson (S), gruppledare för Socialdemokraterna i Europaparlamentets transportutskott.

Uppmärksammat ”Bring”-ärende ska avgöras i Danmark

En rumänsk chaufför anställd hos Brings slovakiska dotterbolag Bring Trucking har stämt sin arbetsgivare för att ha betalat olagligt låga löner. Nu har danskt rättsväsende bestämt att ärendet ska avgöras i Danmark och inte i Slovakien så som Bring önskade.

Utstationerade arbetare från Polen allt vanligare

Antalet utländska arbetare som jobbar en begränsad tid i Sverige ökar kraftigt. I fjol anmäldes totalt 106 799 arbetstagare till Arbetsmiljöverkets utstationeringsregister (ej att förväxla med förartillstånd). Det är en markant ökning jämfört med 2017. De allra flesta arbetar inom bygg- och i tillverkningsindustrin. Drygt fyra av tio utstationerade kommer från Polen.

Efter röstningen idag: Beslutet om hur man går vidare skjuts upp

Dagens röstning i EU om de tre lagförslagen i mobilitetspaketet, ledde till en ny situation. Endast ett av de tre förslagen gick igenom. I de efterföljande diskussionerna, fattas inget beslut, förutom beslutet att träffas igen under nästa vecka. Tuffare löne- och cabotagekrav är fortfarande ett ”kanske”.

Tuffare löne- och cabotageregler – kanske..?

EU-parlamentet har haft mycket svårt att enas inom transportområdet. Det går en tydlig skiljelinje mellan medlemsländerna i öst och i väst. Under dagens omröstning demonstrerade också berörda från flera östländer, som känner sig hotade av de skärpta kraven. Senare under torsdagen avgörs det hur parlamentet ska gå vidare.

Sveriges Åkeriföretag: ”Skarpare krav måste gälla även vid kombitransporter”

Arbetsmarknadsdepartementet föreslår flera förändringar i utstationeringslagen. Sveriges Åkeriföretag, SÅ, uppskattar att cabotagetransporter ska omfattas av samma lagkrav. Men även kombitransporterna måste ingå, för att minska den osunda konkurrensen inom vägtransporterna.