Platooning. Foto: Scania/Proffs/arkiv. Platooning. Foto: Scania/Proffs/arkiv.

Ännu ett platooningtest avbryts

I oktober 2017 deltog Proffs i ett konvent som analysföretaget Rementum anordnade i Malmö. Det handlade om vägtransporter, framtiden och elektrifiering. En av talarna redogjorde för en undersökning de gjort om vad som var det mest effektiva sättet att transportera på och inte förvånande var det järnväg som intog förstaplatsen.

Under samma tid hade Scania pågående tester med platooning som hade potentialen att vara minst lika effektiv som järnväg – åtminstone i teorin.

Redan under konventet framfördes kritiska resonemang, bland annat av Girteka Logistics dåvarande kommunikationschef Kristian Kaas Mortensen som, på grund av att det krävs förare i början och slutet av platooningtransporten, lyfta ett det då måste finnas förare som väntar på att ta över och vem ska betala deras boende och andra omkostnader medan de väntar på att få köra den allrs sista delen av transporten.

Undersökningen som under konventet presenterades, visade att 25,25-ekipagen slog platooningen på fingrarna.

Fler fordonstillverkare och speditörer testade platooning, en av dem Daimler, men 2019 avslutar de testerna då de kom fram till att platooning endast gav minimala bränsleekonomiska besparingar.

Nu avbryts ytterligare ett test med platooning i Storbritannien som pågått i fem år. Förvisso har man kommit fram till att tekniken är lika säker som lastbilar vilka körs av förare och att drivmedelsbesparingen kan vara så hög som 4,1 procent. Men endast om vägarna optimeras fullt ut för platooning.

Försöket involverade tre DAF-lastbilar med förare som kopplades elektroniskt för att bibehålla ett mellanrum på 0,5 till 1 sekund. Detta kan jämföras med ett mellanrum på 1,4 sekunder för de flesta vanliga adaptiva farthållare.

Till skillnad mot den förmodade drivmedelsbesparingen, låg verklighetens minskning för alla tre Daf-bilarna på endast 0,5 procent, främst på grund av att fordonen inte kunde hållas samman på ett säkert sätt under hela transporten och genom trafikplatser. På sådana platser fallerade det i nästan hälften av trafikplatspasseringarna. Om fordonen kunnat hållas samman i 85 procent av tiden hade drivmedelsbesparingarna kunnat öka till 1,8 procent.

Om fordonen kunnat upprätthålla platooningen hela tiden, vilket hade krävt optimerade trafikplatser, hade besparingarna kunnat bli över 4 procent. Försök på testbanor har dock visat att det första fordonet kan uppnå 7 procent besparing och de efterföljande fordonen 16 procent och då med kortare avstånd än vad som användes ute på vägarna, skriver Motor Transport.

Om artikeln

Publicerad: 2022-07-15 10:13
Kategori: Nyheter
Taggar: Bränslebesparing DAF Daimler Järnvägstransport Platooning Rementum Scania Transporteffektivitet Vägtransport