Daimler avslutar tester med platooning – olönsamt

Efter tusentals mil av motorvägstester med så kallad platooning, ska nu Daimler sluta med dessa tester då platooning visat sig ge endast minimala bränsleekonomiska fördelar. Det innebär att de fortsätter med det pågående projektet, men startar inga nya.

Det är Commercial Motor som berättar om Daimlers beslut, men redan i oktober 2017 kunde Proffs berätta att det under ett transportmöte i Malmö 2017 arrangerat av Rementum, kommit fram liknande uppgifter om lönsamheten för platooning jämfört med järnväg och 25,25-ekipage.

DB Schenker Consultings redovisade då en analys gjord för Trafikanalys som pekade på att platooning med sju fordon och en förare i första och sista fordonet, minskar förvisso lönekostnaderna, men det skulle ändå krävas förare som tar över i bilarna de inledande och avslutande kilometrarna. Platooningen kunde i undersökningen inte konkurrera med 25.25-ekipagen.

Martin Daum, vd för Daimler Trucks & Buses, uttalade sig på Consumer Electronics Show i Las Vegas i förra veckan.
– Platooning förbättrar aerodynamiken och bränsleeffektiviteten avsevärt i en idealisk värld, men inte i verklighetens trafik, sade han.

Han förklarade att under perfekta förhållanden kan platooning med elektronisk sammankoppling av två eller flera fordon med ett avstånd på 15 meter emellan, ha förmågan att förbättra bränsleekonomin med 4 procent. Men på grund av externa faktorer som exempelvis terräng- och trafikförhållanden, uppnås inte perfekt platooning i mer än cirka 20 procent av körtiden.

Som ett resultat av detta, det vill säga körning under verkliga förhållanden, blir förbättringen mindre. Närmare endast 1 procents.

Wabco


Martin Daum lyfter att
det är mycket ”krångel” med platooning, men om det verkligen inneburit en förbättring med 4 procent för deras kunder, hade de fortsatt arbetet.
– En procents förbättring gör det helt enkelt inte värt det, säger han.

Han fick frågan om han trodde att andra lastbilstillverkare skulle komma fram till samma slutsats.
– Ja, svarar han. Det här är inte en sak bara för Daimler. Det är helt enkelt fysikens lagar.

Martin Daum säger ändå att alla åren av tester som kostat uppskattningsvis 50 miljoner euro, inte har varit bortkastade pengar och att de lärt sig mycket under resans gång.
– När vi började var min största invändning att det skulle bli tråkigt för den andra föraren som sitter och stirrar på fordonet framför, säger han. Men det var aldrig ett problem eftersom du ser rätt mycket på femton meter.

Han tillade också att säkerhetssystemen alltid fungerade perfekt och testades ofta när bilförare gjorde tokiga manövrar och försökte tränga sig emellan lastbilarna. Han fortsätter sedan med humor.
– Vi lärde oss också att förarna måste synkronisera sina toalettbesök, skrattar han. Om en förare stannar för att kissa, behöver nästa förare stanna en stund senare.

Daimler kommer att fortsätta hålla ett öga på utvecklingen av platooning.
– I nuläget ser vi ingen affärsidé i platooning, men om det visar sig att vi missat något, kan vi alltid starta upp igen, avrundar Martin Daum.

Foto: Daimler

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2019-01-22 17:07
Kategori: Nyheter
Taggar: Ekonomi Fordonsutveckling Företagsnyheter Miljö Platooning