Godsservice i Dalarna har köpt en helelektrisk distributionsbil medan DB Schenker investerat i en snabbladdare. Åkeriet har sedan tidigare en elhybrid i sin fordonsflotta. Godsservice i Dalarna har köpt en helelektrisk distributionsbil medan DB Schenker investerat i en snabbladdare. Åkeriet har sedan tidigare en elhybrid i sin fordonsflotta.

DB Schenker banar väg för snabbladdade eltransporter

DB Schenker i Borlänge och samarbetsåkeriet Godsservice i Dalarna sätter ribban för framtidens transporter. Åkeriet har köpt regionens första helelektriska Scania-lastbil medan logistikjätten DB Schenker investerat i en snabbladdare.

Omställningen till el pågår för fullt i Schenkers nätverk och Godsservice i Dalarna är en av deras pionjärer.
– Åkeriet visar ledarskap i omställningen och erfarenheterna vi får när vi börjar köra elbilarna är mycket värdefulla. När vi går över till el blir vi helt utsläppsfria, vilket är målet för hela vår globala koncern, säger Hanna Melander, hållbarhetschef på Schenker.

Lastbilen, en Scania 25L 4×2 165 kWh, kommer att köras både i och strax utanför Borlänge. Den kan köra upp till 11 mil innan den måste återvända till Schenkers terminal för att laddas medan chauffören är på lunch.
– Därför var det viktigt att investera i en snabbladdare, säger Peter Skogbergs, distriktschef Schenker Borlänge.
Han menar att det finns infrastrukturella utmaningar för kommunen eftersom det saknas publika laddplatser för tunga lastbilar. Därför tar DB Schenker i Borlänge ett helhetsgrepp genom att skapa egna förutsättningar och egen infrastruktur för att säkerställa att lastbilen ska kunna laddas som planerat.

Mari Jonsson, kommunalråd i Borlänge, är medveten om utmaningarna. Samtidigt har det hänt mycket kring elfordon på kort tid. Och att bygga ut stamnätet är inget man gör i en handvändning, menar hon.

Godsdistribution med el kräver god planering för att kunna maximera lastbilens kapacitet. Sedan 2019 har Godsservice haft en elhybridlastbil rullandes i Falu Centrum, med goda resultat. Med den nya Scaniabilen tar företaget ett stort kliv framåt i omställningsarbetet. Att gå från tomt till fullt batteri tar cirka en timme.
– Sedan räknar vi med att tillföra 30 minuters laddning dagtid vilket tillför ca 5 mil för eftermiddagens körning. I kombination med snabbladdaren utmanar det här vårt sätt att tänka kring energioptimering och trafikplanering. Det är spännande utmaningar, men vi har jobbat strategiskt med detta i flera år. Vi kommer nu, tillsammans med Scania, göra en driftsanalys över hela vår lastbilsflotta för att se i vilken takt en fullskalig elektrifiering skulle kunna ske, säger Fredrik Fagerström, vd för Godsservice Dalarna, som ingår i Fagerströmsbolagen.

År 2030 räknar Scania med att elektrifierade fordon ska utgöra hälften av den totala lastbilsförsäljningen. Företaget erbjuder redan batteridrivna lastbilar och bussar med räckvidd upp till 250 km per laddning och om ett år kommer Scania kunna erbjuda helelektriska fordon även för regionala transporter.

Om artikeln

Publicerad: 2022-05-18 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: CO2 Ellastbil Fossilfritt Godsservice Klimatomställning Laddinfrastruktur Scania Schenker Snabbladdning