Söndagens kontroller i Helsingborg fyllde gatan utanför polishuset med klampade trailerekipage. Ingen speditör är i nuläget misstänkt för något brott. Söndagens kontroller i Helsingborg fyllde gatan utanför polishuset med klampade trailerekipage. Ingen speditör är i nuläget misstänkt för något brott.

Söndagskontroll fyllde gatan vid polishuset i Helsingborg

Med fokus på kör- och vilotider, veckovila i synnerhet, rullade Helsingborgs trafikpoliser ut till såväl kontrollplatsen vid Långeberga som till olika uppställningsplatser på söndagen. Detta resulterade bland annat i att gatan utanför stadens polishus nära nog fylldes med klampade trailerekipage.

Trafikpolis Farid Umeflod var en i manskapet som deltog i insatsen.
– Jag och min kollega, bilinspektör Oscar Davidson, bestämde oss för att stoppa det första ekipaget som rullade förbi där vi stod vid E6 söder om Helsingborg.

Och det skulle visa sig vara ett bra beslut.
– Ganska snart misstänkte vi att ärendet kunde landa i ett otillåtet cabotage. Likaså att chauffören hade hållit sin ordinarie veckovila i lastbilen.

När Farid och Oscar hade lagt färdigt ”pusslet” med fraktsedlarna som chauffören lämnat över, stod det klart att dragbilen hade rullat över gränsen mellan Norge och Sverige väldigt ofta. Inget olagligt i sig, men…
– Det fanns brister i dokumentationen liksom att vi kunde se att dragbilen hade kört inrikes transporter i Sverige under den så kallade cooling-off-perioden.

Då det rumänska åkeriet inte kunde betala sanktionsavgifterna på totalt 80 000 kronor, lotsades ekipaget till polishuset där det senare på söndagen klampades.

Ytterligare två ekipage hann gruppen med att kontrollera. Båda stod parkerade på Milstolpen vid Glumslöv, det ena i södergående och det andra i norrgående.
– Båda hade hållit sina respektive ordinarie veckovilor i hytten. Den ena var dessutom dubbelbemannad.

Normalt sett kostar det 20 000 kronor i sanktionsavgift om man bryter mot reglerna om veckovilan. Men det finns undantag. Enligt Transportstyrelsens vägledning vid tillämpning av kör- och vilotider uppskattas ett åkeriföretag ha en årsomsättning om 1,7 miljoner kronor per fordon om uppgift om årsomsättning saknas.

Ett företag med ett fordon kan med andra ord i det fallet enbart påföras en sanktionsavgift om 17 000 kronor (1 procent av omsättningen) vid en tillsyn oaktat hur många överträdelser som konstateras vad gäller kör- och vilotider och färdskrivare.

Och så blev det i båda fallen.
– Det blev alltså 17 000 kronor i det ena ärendet och 34 000 kronor i det andra eftersom det handlade om två förare i den dragbilen, förklarar Farid. Han tillägger att båda betalade efter att ha klampats vid polishuset.

Totalt tre ekipage kantade alltså gatan vid polishuset under natten mellan söndag och måndag. Ett av dessa, det förstnämnda, klampades av idag, tisdag. Men några pengar har inte betalats.
– Nu är ekipaget upplåst och vi har informerat både föraren och åkeriet om att det ska stå kvar tills sanktionsavgiften på 80 000 är betald, avslutar Farid Umeflod.

Om artikeln

Publicerad: 2022-03-29 15:50
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Kör- och vilotider Sanktionsavgifter Trafikpolisen Transportfusket Veckovila