Kör- och vilotider

Listar alla artiklar taggade med: Kör- och vilotider

Bilinspektör Markus Pub:

”Det är riktigt roligt att vara bilinspektör!”

Markus Pub tycker det är roligt oavsett årstid att arbeta som bilinspektör i yrkestrafikgruppen. Utbildningen till att bli en F3-bilinspektör är bitvis tuff, men väl värt ansträngningen, tycker han. Första dagen i yrkestrafikveckan när han är precis nyutexaminerad, gör han sin första självständiga kör- och vilotidskontroll och det landar i ett misstänkt otillåtet cabotage.
Gelins KGK

Sveriges Åkeriföretag:

Låt lastbilschaufförerna, din leverantör och affärspartner låna toaletten

För de allra flesta är rätten och möjligheten att gå på toaletten under arbetsdagen en självklarhet. För många lastbilschaufförer är det tyvärr inte så längre. Nu är det hög tid att se leverantörerna av produkter som en del av er verksamhet.
Hultsteins

Svenskt åkeri riskerar 380 000 kronor i sanktionsavgift

Under yrkestrafikveckan som pågick hela vecka 6, har yrkestrafikgrupperna fått ha fullt fokus på just yrkestrafiken. Målet att göra 80 kör- och vilotidskontroller kom man mycket nära i Eskilstuna och föraren av ett svenskt fordon hade kört alldeles för mycket och nu riskerar åkeriet att få betala en ansenlig summa i sanktionsavgift.
Daf

Avåkning i Köping avslöjade omfattande fusk

När ett trailerekipage strax utanför Köping går av vägen, leder det inte bara till mycket långa köer. Det avslöjas också att föraren är mitt uppe i att fuska med såväl förarkort som kör- och vilotider och har en obetald vägavgift.
Gelins KGK

65 timmars klampning, böter och sanktionsavgift

När Västerås yrkestrafikgrupp vid 10-tiden tar in ett trailerekipage som sista bil innan lunch, leder det till att det inte blir någon lunch innan dagens arbetspass är över. Föraren har gjort sig skyldig till brister och överträdelser vilket leder till såväl klamp som sanktionsavgift och böter.
Hultsteins

Mertz-bolag får betala 102 000 kronor för färdskrivarslarv

När trafikpolis Peter Ban kontrollerade förarens kör- och vilotider var det en diger lunta överträdelser som dök upp på datorskärmen. Den 29 dagar långa period som tankades ur färdskrivaren resulterade i 209 registrerade överträdelser. Och nu har åkeriet fått notan från Transportstyrelsen.
Prenumeration 2020-09

Nyutexaminerad kontrollant fann manipulerad färdskrivare

Region Mitt har fått förstärkning med ytterligare sex poliser som fått behörighet för att kontrollera kör- och vilotider, använda kontrollverktyget Tachospeed samt att hitta manipulerade färdskrivare. Endast fem dagar efter utbildningen, fann en av deltagarna sin första manipulerade färdskrivare.
Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Juristen Tommy Pilarp:

Har mobilitetspaketet löst problemen – eller skapat nya?

Många lever med förhoppningen att det nyligen godkända mobilitetspaketet kommer att lösa många av de problem som finns i transportbranschen. Men är problemen verkligen lösta – eller har EU rentav skapat nya?
Den frågan ställer sig Tommy Pilarp, jurist med EU transporträtt, konkurrensrätt och inre marknadsfrågor som specialitet, i sin debattartikel.
Gelins KGK

Ännu en bekant fordonskombination – med många brister

Den 31 augusti under sen eftermiddag arbetade Eskilstunas yrkestrafikgrupp utmed E20. Öster om Eskilstuna vid trafikplats Kjula står en av deras mc-poliser och kalibrerar sin motorcykel och han ser då att en lätt lastbil med släp rullar ut på vägen. Den aktuella typen av ekipage kände polisen igen och varskodde kollegorna om var den befann sig.

Nya regler i Mobilitetspaketets kölvatten – men vem ska kontrollera?

Tidigare i somras röstades mobilitetspaketet igenom i EU. När applåderna nu har tystnat passar Proffs på att ställa frågor till en rad ledamöter i trafikutskottet. Frågor som handlar om vilka möjligheter de svenska myndigheterna har att kontrollera efterlevnaden av de nya reglerna efter hand som de börjar gälla.
Många ord och lång text – men någon agenda för när riksdagen på ett organiserat och samlat sätt ska arbeta för att bygga upp kontrollverksamheten, finns uppenbarligen inte.
Daf