Kör- och vilotider

Listar alla artiklar taggade med: Kör- och vilotider

Vem vill köpa ”begagnad” mat?

Två budbilsföretag med två olika upplägg figurerar emellanåt i polisens kontroller när de blir rapporterade. Det ena företaget använder trafiktillstånd, men har uppenbarligen inte full kontroll över om fordonen faktiskt körs på trafiktillståndet och om föraren har en vilotidsbok. Det andra företaget har inget trafiktillstånd och vilotidsboken lyser med sin frånvaro. De hänvisar till eget gods. Hur långt kan man tänja begreppet ”eget gods”?

Två av tre ekipage klampas för veckovila

Bilinspektören ställer sig frågan om hur många kontrollanter man skulle kunna hålla sysselsatta under ett arbetspass när två av de tre kontrollerade ekipagen klampas i väntan på inbetalning av sanktionsavgift. Det ena ekipaget tillhör Girteka Logistics, det andra kör inrikestransporter för Postnord.

Eddie Stobart på listan av KVT-syndare

Börsnoterade Eddie Stobart är inkluderad i en lista över aktörer som DVSA fann begick kör- och vilotidsöverträdelser när de kontrollerades utmed vägarna under 2020.

DVSA-lista över kvt-syndare inte korrekt

Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), publicerade en lista över aktörer som begick kör- och vilotidsöverträdelser. Listan publicerades under trafiksäkerhetsveckan och var, enligt DVSA, korrekt. Men ett av företagen hör av sig till Motor Transport och säger att deras företag inte borde finnas med på listan.

Skärpta straff kan stoppa drogpåverkade yrkeschaufförer

Tullverket möter allt fler drogpåverkade chaufförer vid gränsen. Dessvärre måste de ofta släppas eftersom deras brott inte betraktas som grovt. Därmed kan de rulla vidare på de svenska vägarna med sina tunga fordon och utgöra en livsfara för andra trafikanter. Därför vill Tullverket nu se en översyn av lagstiftningen så att drograttfylla betraktas som ett grovt brott när chauffören kör ett tungt fordon.

Fuskande chaufför och åkare får böta 490 000 – i Danmark

En holländsk åkare och dennes arbetsgivare krävs på sammanlagt 342 000 danska kronor (cirka 490 000 SEK) efter att chauffören har ertappats med att ”kraftigt” ha överskridit kör- och vilotidsreglerna under de senaste 28 dagarna.

Efter vältolyckan på E4 vid Gränna: Åkeriet kritiseras hårt under rättegången

Efter vältolyckan på E4 nära Gränna då en dragbil tillhörande Transscandinavian Logistics med en trailer från Ntex gick av vägen och ramlade ner på mötande körbana, så har rättegången nu hållits. Åkeriet och speditören har förekommit i tidigare artiklar vi publicerat både på webben och i den redaktionella tidningen. Föraren under rättegången: "Jag hade arbetat i 20 timmar och kände sömnbristen".

Vet du vad som gäller för att köra i out-läge med färdskrivaren?

Vår redaktion får emellanåt samtal som vill ta upp vad som gäller för att få köra i out-läge med färdskrivaren. Vi läser även i kommentarsfält möjliga, men även omöjliga möjligheter som anges. Vi får också höra om hur arbetsgivare uppmanar chaufförer att köra på out-läge trots att det inte är tillåtet i vissa situationer. Vi kontaktat Transportstyrelsen för att få svar.

DeXpress AB: ”Visst har vi som företag ett ansvar”

Transportstyrelsens företagskontroll hos DeXpress AB i våras, ledde till en sanktionsavgift som överskreds maxbeloppet. Baserat på företagets årsomsättning blev summan 308 474 kronor. Det påträffades bland annat många handahavandefel av färdskrivaren, men även körning på annans förarkort än det egna. DeXpress har nu nya rutiner och har kompletterat utrustningen, men säger också: ”Det är svårt att hitta bra chaufförer.”

Agerade frontare åt diskvalificerad chef – sparkas i fem år från branschen

Vi har sett det även i Sverige – hur en person som diskvalificerats från att bedriva företagsverksamhet, ändå fortsätter att göra det, men då bakom andra personer som ”frontar” i företaget. Trots att vi också har sett att sådana åkerier fortsätter att begå överträdelser, är reaktionerna från myndigheterna långsamma, ibland obefintliga.