Kör- och vilotider

Listar alla artiklar taggade med: Kör- och vilotider

Efter vältolyckan på E4 vid Gränna: Åkeriet kritiseras hårt under rättegången

Efter vältolyckan på E4 nära Gränna då en dragbil tillhörande Transscandinavian Logistics med en trailer från Ntex gick av vägen och ramlade ner på mötande körbana, så har rättegången nu hållits. Åkeriet och speditören har förekommit i tidigare artiklar vi publicerat både på webben och i den redaktionella tidningen. Föraren under rättegången: "Jag hade arbetat i 20 timmar och kände sömnbristen".

Vet du vad som gäller för att köra i out-läge med färdskrivaren?

Vår redaktion får emellanåt samtal som vill ta upp vad som gäller för att få köra i out-läge med färdskrivaren. Vi läser även i kommentarsfält möjliga, men även omöjliga möjligheter som anges. Vi får också höra om hur arbetsgivare uppmanar chaufförer att köra på out-läge trots att det inte är tillåtet i vissa situationer. Vi kontaktat Transportstyrelsen för att få svar.

DeXpress AB: ”Visst har vi som företag ett ansvar”

Transportstyrelsens företagskontroll hos DeXpress AB i våras, ledde till en sanktionsavgift som överskreds maxbeloppet. Baserat på företagets årsomsättning blev summan 308 474 kronor. Det påträffades bland annat många handahavandefel av färdskrivaren, men även körning på annans förarkort än det egna. DeXpress har nu nya rutiner och har kompletterat utrustningen, men säger också: ”Det är svårt att hitta bra chaufförer.”

Agerade frontare åt diskvalificerad chef – sparkas i fem år från branschen

Vi har sett det även i Sverige – hur en person som diskvalificerats från att bedriva företagsverksamhet, ändå fortsätter att göra det, men då bakom andra personer som ”frontar” i företaget. Trots att vi också har sett att sådana åkerier fortsätter att begå överträdelser, är reaktionerna från myndigheterna långsamma, ibland obefintliga.

Sommarbemanning till trots – ”Ett cabotage om dagen”

”Ett cabotageärende om dagen”. Så svarar Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg, när vi i fredags frågar honom hur den senaste veckan har sett ut. Även lastsäkring, kör- och vilotider och vägavgifter är exempel på ständigt återkommande anledningar till att det kostar pengar för chaufförer och åkerier när de blir kontrollerade.

Sanktionsavgifter och böter rullade in på fullbelagd kontrollplats

Västerås yrkestrafikgrupp ligger inte på latsidan. Några i gruppen tillbringade vecka 23 i Stockholm där de i samverkan med Region Stockholm framgångsrikt utförde bland annat cabotagekontroller. Efter den insatsen blev det dags att åter slå upp portarna på ”hemmaplan”, i Karleby i Västerås.
Det dröjde inte länge innan kontrollplatsen fylldes av kvarhållna fordon.

Sanktionsavgift och böter till halmstadsåkeri

Inte ett, utan två av åkeriets fordon stoppas samma dag. Obetald skatt, obesiktigad färdskrivare, allvarliga kör- och vilotidsöverträdelser, körkortsomhändertagande på plats är några exempel på vad polisen påträffar. DHL säger att de inte har något samarbete med åkeriet, men väl med ett annat åkeri som har samma ägare. Vi frågar åkeriet om de har koll på sin verksamhet och det säger de att man har.

Åkeri och anställda i Danmark åtalas på 738 punkter

Tungvognscenter Syd, Sydøstjyllands Politi, har väckt åtal mot ett åkeri från Fyn och några av företagets chaufförer. Åtalet gäller fusk med kör- och vilotider och för att ha använt ”annans förarkort”.

Utländska förare i svenska dragbilar ”påminner om trafficking”

De båda förarna vet inte hur man kör dubbelbemannat på rätt sätt och när chefen för det svenska åkeriet får veta att det blir böter för förarna, uppvisar han en tråkig attityd, men säger att han kanske, möjligtvis, ska betala förarnas böter. Svenska dragbilar med östeuropeiska förare som är uthyrda i flera led, upplever bilinspektören blir allt vanligare och ställer sig frågan: ”Vart och av vem betalas skatter och andra avgifter in?”

Manipulation kostade polack 320 000 kronor

Anledningarna till att en del transportörer envisas med att trampa utanför de normer som samhället satt upp är troligtvis många. Men något som troligtvis lockar är möjligheten att tjäna mer pengar. Det gör man säkert också, åtminstone till dess den danska polisen står framför lastbilen och viftar med den röda lampan.