Sanktionsavgifter

Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgifter

”Lönen” för klampning höjs till 1666 kronor per timme

Tidigare i år fick vi besked om att det finns tankar på att höja sanktionsavgiften för otillåtet cabotage. Det är självfallet bra eftersom fusk ska kosta. Avgiften ska, om förslaget går igenom (vilket jag inte känner till om det har gjort i skrivande stund), höjas från 40 000 till 60 000 kronor.

Märkligt att Sverige inte har tagit efter Danmark – det handlar om rättssäkerhet!

Min krönika denna gång handlar om cabotagetransporter. Utgångspunkten är en numera lagakraftägande dom den 5 maj 2021 i Hovrätten över Skåne och Blekinge. Genom domen ogillades åklagarens talan om företagsbot mot ett välkänt transportföretag (DSV Road) som yrkesmässigt beställt godstransporter av en bulgarisk transportör här i landet.

Bilinspektören:

”Vi måste bli fler, ha fler kontroller och det måste kosta mer att fuska”

Trafikpolisen, särskilt yrkestrafikgrupperna, har monterats ner sakta men säkert och trots att det skjutits till 100 miljoner för att stävja fusket med otillåtet cabotage, ser vi ännu inte några större effekter på fusket inom yrkestrafiken. I yrkestrafikgrupperna fortsätter det att saknas personal som har den behörighet som krävs för dessa kontroller. Utan tillräckligt med personal uteblir även antalet kontroller som behövs för att avskräcka.

Mertz-bolag får betala 102 000 kronor för färdskrivarslarv

När trafikpolis Peter Ban kontrollerade förarens kör- och vilotider var det en diger lunta överträdelser som dök upp på datorskärmen. Den 29 dagar långa period som tankades ur färdskrivaren resulterade i 209 registrerade överträdelser. Och nu har åkeriet fått notan från Transportstyrelsen.

”Bristande kompetens och otydlighet” – Åkaren i Sverige ryter till mot Transportstyrelsen

I förra veckan lämnade Åkaren i Sverige en JO-anmälan. I den menar man att Transportstyrelsen inte klarar av att utföra det uppdrag som regeringen en gång gav myndigheten vad gäller tillsyn av landets åkeriverksamheter. Strax därpå skickade Åkaren i Sverige dessutom en skrivelse till Transportstyrelsen i vilken man bland annat förklarar att man vill ha klara och tydliga riktlinjer för hur åkerier ska agera för att klara sig från sanktionsavgifter.

Körningar utan förarkort kostade Röke Buss 56 000

I början av november förra året, stoppade trafikpolisen i Helsingborg en turistbuss på E6 vid Hallandsås. Förarens kör- och vilotider såg okej ut tyckte poliserna på plats, men efter att ha tömt ut färdskrivarens data för att senare analysera hur körningarna sett ut den senaste månaden, framkom en annan bild.

Tre förare från Alguns misstänks för att ha kört med dubbla kort

Inom loppet av tre dagar kontrolleras tre lastbilar med anknytning till Alguns Åkeri AB som har sin hemmabas i Malmö. Två lastbilar stoppades av trafikpolisen i Göteborg, en ”stoppade sig själv” genom att köra upp i stensättningen i en rondell i Malmköping, där den fastnade. I samtliga tre fall misstänker polisen körning med dubbla förarkort, något som kan komma att kosta åkeriverksamheten drygt 1,5 miljon kronor i sanktionsavgifter.
Ärendena utreds just nu av Transportstyrelsen.

Efter mängder av överträdelser – summan av sanktionsavgifter närmar sig en miljon

Den svenske åkeriföretagaren registrerade två av sina företag år 2009. Ett tredje 2011. År 2010 dök han för första gången upp i Transportstyrelsens rullor, detta i en underrättelse om ”godkänt föreläggande av ordningsbot”. Därefter har mannen figurerat i ett flertal ärenden hos Transportstyrelsen, som ofta slutat med krav på sanktionsavgift. Ett nytt ärende har nyligen landat hos myndigheten och sammantaget börjar sanktionsavgifterna nu närma sig miljonstrecket.

Ofokuserad förare från Finland blev en utdragen historia hos polisen

Förra veckan började för trafikpolisen i Västerås med en ”vacklande personalstyrka”. Semestrar och sviterna efter andra uppdrag än rena tungkontroller sätter sina spår inom specialgrupperna i hela landet, bland annat i Västerås. Detta till trots, lyckas poliser och bilinspektörer ändå sätta stopp för en hel del transportfuskare av olika slag. Som till exempel den finske chauffören som inte hade koll på vare sig vägen eller på kör- och vilotiderna.

Transportföretagen om sanktionsavgiftssystemet:

”Nödparagraf visar på felaktigheter i regelverk”

Förra året infördes en regeländring som innebär att sanktionsavgifterna för överträdelser mot kör- och vilotidsregelverket kan sänkas under vissa omständigheter. Att en sådan ”nödparagraf” har införts pekar på att det underliggande regelverket är felaktigt utformat. Det menar Transportföretagen i ett pressmeddelande.