Sanktionsavgifter

Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgifter

Nej, Transportstyrelsen betalar inte tillbaka många förskott

Tidningen Proffs är sannolikt ”Sverigebäst” på att rapportera om de otillåtna cabotage som avslöjas på landets vägar. Ändå skriver vi av olika anledningar långt ifrån om alla. För om vi hade gjort det så hade vi kunnat publicera nära nog en ”cabotageartikel” om dagen under året som gått.

Sanktionsavgiften är försumbar för notoriska cabotagefuskare

Hundratals olagliga cabotagetransporter stoppas varje år av landets olika trafikpolisgrupper. Hittills har det kostat 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift när ett sådant tilltag avslöjas. Sedan den 1 december har prislappen höjts till 60 000 kronor.
Enligt vad vi på tidningen erfar så handlar det allt som oftast om bristande dokumentation när ett åkeri tvingas att avbryta transporten och betala sanktionen. Inte sällan är det speditörens ”fel” att transporten hindras från fortsatt färd.

Morell (SD) om höjningen av sanktionsavgiften: ”Kaffepengar”

Sanktionsavgiften för att ha brutit mot cabotagereglerna höjs från 40 000 till 60 000 kronor. Sverigedemokraten Thomas Morell menar att det ”kan uppfattas som en kraftfull höjning”, men att det i enligt hans uppfattning ändå handlar om ”kaffepengar”.

Lastbilar, böter och sanktionsavgifter rullade in på polisens kontrollplats

För trafikpolisen i Helsingborg såg veckan ut att börja med en rattfylla. Chauffören i den bulgariska dragbilen blåste positivt i polisens sållningsinstrument och han fick därmed följa med till stadens polishus.
Dagen skulle även bjuda på överlast, lastsäkringsbrister och – inte helt otippat – transporter som misstänks ha brutit mot cabotagereglerna.

”Lönen” för klampning höjs till 1666 kronor per timme

Tidigare i år fick vi besked om att det finns tankar på att höja sanktionsavgiften för otillåtet cabotage. Det är självfallet bra eftersom fusk ska kosta. Avgiften ska, om förslaget går igenom (vilket jag inte känner till om det har gjort i skrivande stund), höjas från 40 000 till 60 000 kronor.

Märkligt att Sverige inte har tagit efter Danmark – det handlar om rättssäkerhet!

Min krönika denna gång handlar om cabotagetransporter. Utgångspunkten är en numera lagakraftägande dom den 5 maj 2021 i Hovrätten över Skåne och Blekinge. Genom domen ogillades åklagarens talan om företagsbot mot ett välkänt transportföretag (DSV Road) som yrkesmässigt beställt godstransporter av en bulgarisk transportör här i landet.

Bilinspektören:

”Vi måste bli fler, ha fler kontroller och det måste kosta mer att fuska”

Trafikpolisen, särskilt yrkestrafikgrupperna, har monterats ner sakta men säkert och trots att det skjutits till 100 miljoner för att stävja fusket med otillåtet cabotage, ser vi ännu inte några större effekter på fusket inom yrkestrafiken. I yrkestrafikgrupperna fortsätter det att saknas personal som har den behörighet som krävs för dessa kontroller. Utan tillräckligt med personal uteblir även antalet kontroller som behövs för att avskräcka.

Mertz-bolag får betala 102 000 kronor för färdskrivarslarv

När trafikpolis Peter Ban kontrollerade förarens kör- och vilotider var det en diger lunta överträdelser som dök upp på datorskärmen. Den 29 dagar långa period som tankades ur färdskrivaren resulterade i 209 registrerade överträdelser. Och nu har åkeriet fått notan från Transportstyrelsen.

”Bristande kompetens och otydlighet” – Åkaren i Sverige ryter till mot Transportstyrelsen

I förra veckan lämnade Åkaren i Sverige en JO-anmälan. I den menar man att Transportstyrelsen inte klarar av att utföra det uppdrag som regeringen en gång gav myndigheten vad gäller tillsyn av landets åkeriverksamheter. Strax därpå skickade Åkaren i Sverige dessutom en skrivelse till Transportstyrelsen i vilken man bland annat förklarar att man vill ha klara och tydliga riktlinjer för hur åkerier ska agera för att klara sig från sanktionsavgifter.

Körningar utan förarkort kostade Röke Buss 56 000

I början av november förra året, stoppade trafikpolisen i Helsingborg en turistbuss på E6 vid Hallandsås. Förarens kör- och vilotider såg okej ut tyckte poliserna på plats, men efter att ha tömt ut färdskrivarens data för att senare analysera hur körningarna sett ut den senaste månaden, framkom en annan bild.