Sanktionsavgifter

Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgifter

Transportföretagen om sanktionsavgiftssystemet:

”Nödparagraf visar på felaktigheter i regelverk”

Förra året infördes en regeländring som innebär att sanktionsavgifterna för överträdelser mot kör- och vilotidsregelverket kan sänkas under vissa omständigheter. Att en sådan ”nödparagraf” har införts pekar på att det underliggande regelverket är felaktigt utformat. Det menar Transportföretagen i ett pressmeddelande.
Nokian

Trafikpolisen i region syd toppar rekordstatistik för inrapporterade cabotageärenden

Under förra året (2018) rapporterades 213 cabotageärenden in till Transportstyrelsen. Hittills i år kan vi konstatera att trafikpolisen fortsatt håller ångan uppe. Om tempot håller i sig, kan 2019 bli ett rekordår för Polisen – och ett riktigt dåligt år för transportfuskarna.
Meca Tunga Delar

Morell: Vi måste stoppa usel myndighetsutövning!

De olagliga godstransporterna kan nära nog agera fritt på våra vägar då trafikpolisens kontroller i det närmaste är borta. Det har skapats en ”fri” marknad för kriminella nätverk. Nätverk som återinvesterar i annan kriminell verksamhet och så rullar det på.
Meca Tunga Delar

Infrastrukturministern hos trafikpolisen i Västerås: ”Böter är ett trubbigt instrument”

Infrastrukturminister Thomas Eneroth fick uppleva trafikpoliserna i Västerås i arbete. Det blev en bra dialog med utbyte av erfarenheter och önskemål. Han tycker böter är ett trubbigt instrument när det handlar om utländska aktörer och vill istället se att fler böter växlas om till sanktionsavgifter. Vägslitageavgiften är ett annat grepp han vill ta för att alla som kör på våra vägar ska betala.
Meca Tunga Delar

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Daf

Cabotageärenden riskerar att hamna mellan (dom)stolarna

För någon vecka sedan, skickade moderaten Sten Bergheden en fråga till inrikesminister Anders Ygeman (S). Bergheden funderade över vad Ygeman har tänkt vidta för åtgärder för att öka samarbetet och kunskapsutbytet mellan polisen och Åklagarmyndigheten, i syfte att minska fusket inom åkeribranschen.

TRP

40 000 för olaga cabotage – inte för mycket

Ett avgörande från EU-kommissionen har kommit rörande Sveriges höjda sanktionsavgifter för cabotageöverträdelser, låter man meddela från infrastrukturminister Anna Johanssons kontor.

Daf

Fem cabotageärenden till Transportstyrelsen i januari

Polskt åkeri struntade i att betala sanktionsavgiften

Under årets första månad fick Transportstyrelsen ta emot fem så kallade cabotageärenden. I fyra av dessa fall har polisen lyckats säkra pengarna, alltså att förskottet på sanktionsavgiften betalades in till statskassan.

Nokian

Trafikpoliser på fel plats ger bättre ”cabotagestatistik”

Under tisdagen förmedlade en del tidningar ett pressmeddelande från Transportstyrelsen som kungjorde att kampen mot den olagliga cabotagetrafiken har gett ett positivt resultat. Vi på tidningen Proffs avvaktade publicering. Vi fick känslan av att fler frågor nog behövde ställas. 
Har den hårdare lagstiftningen gett resultat? Ja, tycker man på Transportstyrelsen. Nja, säger trafikpolisen.
- Frågan är vem det är som man vill göra gladare av att presentera en "myndighetsuppfattning", kommenterar Göran Rosengren, chefredakör på tidningen Proffs.

VBG onspot

Bergheden (M): ”Stärk den svenska åkerinäringen”

Sverige är ett stort och glesbefolkat land där bra vägar och lagliga lastbilstransporter krävs för att våra företag ska kunna växa och skapa jobb.