Sanktionsavgifter

Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgifter

Tre förare från Alguns misstänks för att ha kört med dubbla kort

Inom loppet av tre dagar kontrolleras tre lastbilar med anknytning till Alguns Åkeri AB som har sin hemmabas i Malmö. Två lastbilar stoppades av trafikpolisen i Göteborg, en ”stoppade sig själv” genom att köra upp i stensättningen i en rondell i Malmköping, där den fastnade. I samtliga tre fall misstänker polisen körning med dubbla förarkort, något som kan komma att kosta åkeriverksamheten drygt 1,5 miljon kronor i sanktionsavgifter.
Ärendena utreds just nu av Transportstyrelsen.

Efter mängder av överträdelser – summan av sanktionsavgifter närmar sig en miljon

Den svenske åkeriföretagaren registrerade två av sina företag år 2009. Ett tredje 2011. År 2010 dök han för första gången upp i Transportstyrelsens rullor, detta i en underrättelse om ”godkänt föreläggande av ordningsbot”. Därefter har mannen figurerat i ett flertal ärenden hos Transportstyrelsen, som ofta slutat med krav på sanktionsavgift. Ett nytt ärende har nyligen landat hos myndigheten och sammantaget börjar sanktionsavgifterna nu närma sig miljonstrecket.
Mabi_2020-02

Ofokuserad förare från Finland blev en utdragen historia hos polisen

Förra veckan började för trafikpolisen i Västerås med en ”vacklande personalstyrka”. Semestrar och sviterna efter andra uppdrag än rena tungkontroller sätter sina spår inom specialgrupperna i hela landet, bland annat i Västerås. Detta till trots, lyckas poliser och bilinspektörer ändå sätta stopp för en hel del transportfuskare av olika slag. Som till exempel den finske chauffören som inte hade koll på vare sig vägen eller på kör- och vilotiderna.
Hultsteins

Transportföretagen om sanktionsavgiftssystemet:

”Nödparagraf visar på felaktigheter i regelverk”

Förra året infördes en regeländring som innebär att sanktionsavgifterna för överträdelser mot kör- och vilotidsregelverket kan sänkas under vissa omständigheter. Att en sådan ”nödparagraf” har införts pekar på att det underliggande regelverket är felaktigt utformat. Det menar Transportföretagen i ett pressmeddelande.
Mabi_2020-02

Trafikpolisen i region syd toppar rekordstatistik för inrapporterade cabotageärenden

Under förra året (2018) rapporterades 213 cabotageärenden in till Transportstyrelsen. Hittills i år kan vi konstatera att trafikpolisen fortsatt håller ångan uppe. Om tempot håller i sig, kan 2019 bli ett rekordår för Polisen – och ett riktigt dåligt år för transportfuskarna.
Aspök

Morell: Vi måste stoppa usel myndighetsutövning!

De olagliga godstransporterna kan nära nog agera fritt på våra vägar då trafikpolisens kontroller i det närmaste är borta. Det har skapats en ”fri” marknad för kriminella nätverk. Nätverk som återinvesterar i annan kriminell verksamhet och så rullar det på.
VBG onspot

Infrastrukturministern hos trafikpolisen i Västerås: ”Böter är ett trubbigt instrument”

Infrastrukturminister Thomas Eneroth fick uppleva trafikpoliserna i Västerås i arbete. Det blev en bra dialog med utbyte av erfarenheter och önskemål. Han tycker böter är ett trubbigt instrument när det handlar om utländska aktörer och vill istället se att fler böter växlas om till sanktionsavgifter. Vägslitageavgiften är ett annat grepp han vill ta för att alla som kör på våra vägar ska betala.
Hultsteins

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Nokian

Cabotageärenden riskerar att hamna mellan (dom)stolarna

För någon vecka sedan, skickade moderaten Sten Bergheden en fråga till inrikesminister Anders Ygeman (S). Bergheden funderade över vad Ygeman har tänkt vidta för åtgärder för att öka samarbetet och kunskapsutbytet mellan polisen och Åklagarmyndigheten, i syfte att minska fusket inom åkeribranschen.

Aspök

40 000 för olaga cabotage – inte för mycket

Ett avgörande från EU-kommissionen har kommit rörande Sveriges höjda sanktionsavgifter för cabotageöverträdelser, låter man meddela från infrastrukturminister Anna Johanssons kontor.

Nokian