Sanktionsavgifter

Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgifter

Efter mängder av överträdelser – summan av sanktionsavgifter närmar sig en miljon

Den svenske åkeriföretagaren registrerade två av sina företag år 2009. Ett tredje 2011. År 2010 dök han för första gången upp i Transportstyrelsens rullor, detta i en underrättelse om ”godkänt föreläggande av ordningsbot”. Därefter har mannen figurerat i ett flertal ärenden hos Transportstyrelsen, som ofta slutat med krav på sanktionsavgift. Ett nytt ärende har nyligen landat hos myndigheten och sammantaget börjar sanktionsavgifterna nu närma sig miljonstrecket.
Trako Jul 2019

Ofokuserad förare från Finland blev en utdragen historia hos polisen

Förra veckan började för trafikpolisen i Västerås med en ”vacklande personalstyrka”. Semestrar och sviterna efter andra uppdrag än rena tungkontroller sätter sina spår inom specialgrupperna i hela landet, bland annat i Västerås. Detta till trots, lyckas poliser och bilinspektörer ändå sätta stopp för en hel del transportfuskare av olika slag. Som till exempel den finske chauffören som inte hade koll på vare sig vägen eller på kör- och vilotiderna.
VBG onspot

Transportföretagen om sanktionsavgiftssystemet:

”Nödparagraf visar på felaktigheter i regelverk”

Förra året infördes en regeländring som innebär att sanktionsavgifterna för överträdelser mot kör- och vilotidsregelverket kan sänkas under vissa omständigheter. Att en sådan ”nödparagraf” har införts pekar på att det underliggande regelverket är felaktigt utformat. Det menar Transportföretagen i ett pressmeddelande.
Proffs_jul_19_480

Trafikpolisen i region syd toppar rekordstatistik för inrapporterade cabotageärenden

Under förra året (2018) rapporterades 213 cabotageärenden in till Transportstyrelsen. Hittills i år kan vi konstatera att trafikpolisen fortsatt håller ångan uppe. Om tempot håller i sig, kan 2019 bli ett rekordår för Polisen – och ett riktigt dåligt år för transportfuskarna.
Proffs_jul_19_480

Morell: Vi måste stoppa usel myndighetsutövning!

De olagliga godstransporterna kan nära nog agera fritt på våra vägar då trafikpolisens kontroller i det närmaste är borta. Det har skapats en ”fri” marknad för kriminella nätverk. Nätverk som återinvesterar i annan kriminell verksamhet och så rullar det på.
Trako Jul 2019

Infrastrukturministern hos trafikpolisen i Västerås: ”Böter är ett trubbigt instrument”

Infrastrukturminister Thomas Eneroth fick uppleva trafikpoliserna i Västerås i arbete. Det blev en bra dialog med utbyte av erfarenheter och önskemål. Han tycker böter är ett trubbigt instrument när det handlar om utländska aktörer och vill istället se att fler böter växlas om till sanktionsavgifter. Vägslitageavgiften är ett annat grepp han vill ta för att alla som kör på våra vägar ska betala.
VBG onspot

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Proffs_jul_19_480

Cabotageärenden riskerar att hamna mellan (dom)stolarna

För någon vecka sedan, skickade moderaten Sten Bergheden en fråga till inrikesminister Anders Ygeman (S). Bergheden funderade över vad Ygeman har tänkt vidta för åtgärder för att öka samarbetet och kunskapsutbytet mellan polisen och Åklagarmyndigheten, i syfte att minska fusket inom åkeribranschen.

Nokian

40 000 för olaga cabotage – inte för mycket

Ett avgörande från EU-kommissionen har kommit rörande Sveriges höjda sanktionsavgifter för cabotageöverträdelser, låter man meddela från infrastrukturminister Anna Johanssons kontor.

Proffs_jul_19_480

Fem cabotageärenden till Transportstyrelsen i januari

Polskt åkeri struntade i att betala sanktionsavgiften

Under årets första månad fick Transportstyrelsen ta emot fem så kallade cabotageärenden. I fyra av dessa fall har polisen lyckats säkra pengarna, alltså att förskottet på sanktionsavgiften betalades in till statskassan.

Proffs_jul_19_480