Den alltför tunga lätta lastbilen klampas i väntan på undsättning - som hittills inte kommit. Den alltför tunga lätta lastbilen klampas i väntan på undsättning - som hittills inte kommit.

”Långklampning” för överlastad lätt lastbil

En överlastad lätt lastbil måste lasta av sin last, men väljer att beställa bärgare som sedan mynnar ut i att någon annan ska komma med ett släp senare på dagen. Eller inte? I väntan på assistans, klampas fordonet den 27 juli och står i skrivandes stund fortfarande klampat. Det är inte heller en bra idé att låtsas vara anställd när man själv äger företaget.

Tisdagen den 27 juli strax innan klockan 17.00, kör bilinspektör Jonas Nordin i Västerås på E18 för att hämta in ett fordon till kontrollplats Karleby. Strax innan han ska vända vid Anundhögsmotet, möter han en lätt flakbil vars framljus bländar. Nordin vänder och kommer snart ikapp fordonet som körs i endast 50 km/h på motorvägen.

Anledningen till den långsamma hastigheten kan bero på att en stor åkgräsklippare ligger på flaket och emellanåt vinglar fordonet betänkligt vilket tyder på att släpet kan vara baktungt. Jonas Nordin bestämmer sig för att ta med fordonet till kontrollplatsen, men anropar först kollegorna på kontrollplatsen som får registreringsnumret och gör en slagning på fordonet som visar att det är avställt sedan ett år tillbaka.

Väl framme på kontrollplatsen visar föraren upp ett svenskt körkort, men språkförbistringen är påtaglig.
– Jag får fram att fordonet besiktigats för snart en månad sedan och fått olika anmärkningar som inte åtgärdats, säger Jonas Nordin.
Vågen visar 3 120 kilo och med en totalvikt på 2 800 kilo, landar det på 11,43 procents överlast.

Föraren berättar att han är anställd av ett Stockholmsbaserat företag på vilket även fordonet är skrivet. Företaget sysslar med trädgårdsarbeten av olika slag.
– Jag bad föraren om numret till hans chef och när jag sökte på numret visade det sig att det gick till föraren själv och ytterligare en sökning till, visade att det också var han själv som ägde företaget, säger Nordin.

Föraren får böter för överlasten och för att fordonet är avställt samt får besked på att gräsklipparen måste lastas av eller så får en bärgningsbil komma och hämta fordonet med lasten kvar. Föraren säger snart att bärgningsbilen är beställd.
– Vis av erfarenheten var jag inte säker på om föraren förstått allvaret i det hela varför fordonet klampades, säger Nordin.
När klampen satts på kom det fram att bärgningsbil ännu inte hade beställts, men att den skulle beställas.

Hur slutar denna historia?
– Någon bärgare beställdes inte eftersom senare kom föraren och sade att de skulle komma med ett släp idag klockan 15.00, men 19:30 hade fortfarande ingen kommit så klampen fick sitta kvar tills de hör av sig, säger Jonas Nordin som stänger portarna vid midnatt och kör hem.

Nu är det den 29 juli, klockan 16.00 och ännu har ingen hört av sig till Jonas Nordin om att han ska komma och låsa upp klampen.
– Om ingen fortfarande hör av sig, får fordonet stå till nästa vecka. Sedan får Trafikverket hämta det, avrundar bilinspektör Jonas Nordin.

Om artikeln

Publicerad: 2021-07-29 16:05
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Böter Klampning Överlast Polisen Västerås