Västerås

Listar alla artiklar taggade med: Västerås

Polisen har avslöjat ny metod för färdskrivarmanipulation

En irländsk förare snärjer in sig i lögner när yrkestrafikgruppen upptäcker en ny typ av färdskrivarmanipulation. Den första av sitt slag att hittas i Sverige. Det hindrade dock inte åkeriägaren att anklaga polisen för att antingen ha stulit trailern eller i vart fall möjliggjort att den kunnat stjälas samt för att ha brutit mot mänskliga rättigheter.

Företagare misstänks för brott mot yrkestrafiklagen

Måndagen den 27 april var det full aktivitet på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev bilinspektör Roger Ogemar i yrkestrafikgruppen i Västmanland som tillsammans med en kollega inledde dagen med att stoppa ett lettiskt trailerekipage.
VBG onspot

Ännu en lätt lastbil med många fel

Torsdagen den 23 april var det återigen en lätt lastbil (3,5 ton) som inte tålde att granskas av yrkestrafikgruppen i Västmanland. Bristerna fanns inom flera områden och ledde även till rapportering av arbetsgivaren. Men, det är inte bara lätta lastbilar som är för tunga.
Hultsteins

Ytterligare 40 000 kronor till Transportstyrelsens ”sanktionskassa”

En del speditörer förekommer oftare än andra i sammanhangen där hävdad kombitrafik istället landar i en otillåten cabotagetransport. Och det är inte endast speditörers namn som återkommer, utan även andra som är med och planerar uppläggen för dragbilarna som drar lastbärarna. Skärtorsdagen bjöd på just en sådan kombination.
Nokian

Kunskapsbrister bland nya förare av lättlastare

I pandemins kölvatten ökar behovet av transporter med mindre fordon såsom lättlastare. Det är lätt att hitta förare då det endast krävs en B-behörighet. När fordonen används i yrkesmässig trafik, tillkommer emellertid krav som den vanlige personbilsföraren inte alltid känner till. Ett sådant krav är kör- och vilotidsboken.
VBG onspot

10 av 20 lättlastare klarade inte kontrollen

Transporter utförda med 3,5-tonsfordon, så kallade lättlastare, fortsätter att framstå som något av ”vilda västern” präglat av okunskap, arrogans gentemot gällande regelverk och inte sällan en ”går det så går det-mentalitet”. Bristerna är oftast förknippade med påtagliga säkerhetsrisker. Transportörer som följer regelverken hamnar oförtjänta i skuggan av dem som inte gör det.
VBG onspot

Polisens kontroller på ”smygvägar” gav resultat

Vissa av landets vägar rekommenderas förare som kör för oseriösa aktörer att ta för att undkomma poliskontroller. Det hjälper emellertid inte längre eftersom polisen känner till vilka vägar det handlar om. Att chansa blev kostsamt för denna bulgariske åkare.
Hultsteins

Förare utan YKB körde utan förarkort – i trasig färdskrivare

Det hör inte till vanligheterna att yrkestrafikgruppen är i tjänst nattetid, men numera händer det allt oftare. Tre nätter i rad arbetade man nyligen i Västmanland och fångade en del ”stora fiskar”. Den som räknar med att det alltid är ”fritt fram” på natten, bör tänka om. Ett åkeri lyckades få två bockar i marginalen under dessa nätter.
VBG onspot

Glömde släpet efter nattlig poliskontroll

Västmanlands yrkestrafikgrupp har tjänstgjort nattetid och senaste omgången blev det tre nätter i rad. Det får inte finnas tider på dygnet som alltid är ”säkra” för den som vill bryta mot gällande lagar och regler, resonerar man. Och det blev ett antal förare medvetna om varav en hade så brått från platsen att släpet blev kvar.

Bötfälld chaufför läxar upp PROFFS: ”Ska inte publicera”

I en tidigare artikel har vi berättat om att Västerås yrkestrafikgrupp den 1 mars stoppade ett svenskt dragbilsekipage på väg från Gävle till Göteborg med fiskrens. Föraren godkände utan protest de böter han fick för överlast och för kör- och vilotidsbrott. Men när Proffs skrev om det inträffade ilsknade föraren till. Han förklarade att vi inte ska publicera om inte båda sidor får komma till tals. Tidningens chefredaktör konstaterar att föraren har lika fel i det som han hade med överlasten och kör- och vilotiderna.
VBG onspot