Västerås

Listar alla artiklar taggade med: Västerås

Polisens kontroller på ”smygvägar” gav resultat

Vissa av landets vägar rekommenderas förare som kör för oseriösa aktörer att ta för att undkomma poliskontroller. Det hjälper emellertid inte längre eftersom polisen känner till vilka vägar det handlar om. Att chansa blev kostsamt för denna bulgariske åkare.

Förare utan YKB körde utan förarkort – i trasig färdskrivare

Det hör inte till vanligheterna att yrkestrafikgruppen är i tjänst nattetid, men numera händer det allt oftare. Tre nätter i rad arbetade man nyligen i Västmanland och fångade en del ”stora fiskar”. Den som räknar med att det alltid är ”fritt fram” på natten, bör tänka om. Ett åkeri lyckades få två bockar i marginalen under dessa nätter.
Mabi_2020-02

Glömde släpet efter nattlig poliskontroll

Västmanlands yrkestrafikgrupp har tjänstgjort nattetid och senaste omgången blev det tre nätter i rad. Det får inte finnas tider på dygnet som alltid är ”säkra” för den som vill bryta mot gällande lagar och regler, resonerar man. Och det blev ett antal förare medvetna om varav en hade så brått från platsen att släpet blev kvar.
Aspök

Bötfälld chaufför läxar upp PROFFS: ”Ska inte publicera”

I en tidigare artikel har vi berättat om att Västerås yrkestrafikgrupp den 1 mars stoppade ett svenskt dragbilsekipage på väg från Gävle till Göteborg med fiskrens. Föraren godkände utan protest de böter han fick för överlast och för kör- och vilotidsbrott. Men när Proffs skrev om det inträffade ilsknade föraren till. Han förklarade att vi inte ska publicera om inte båda sidor får komma till tals. Tidningens chefredaktör konstaterar att föraren har lika fel i det som han hade med överlasten och kör- och vilotiderna.
Hultsteins

Förare fick böter för sträckkörning utan förarkort

För att få den intensiva trafiken i samband med sportlovet och hemvändande Vasaloppsåkare att flyta, togs även yrkestrafikgrupperna i anspråk. Västeråsgruppen sattes söndagen den 1 mars att övervaka riksväg 70.
Aspök

Fel färdskrivare blev omständlig historia för bulgarisk åkare

Grundläggande för att få påbörja en cabotagetransport, är att hela den inkommande internationella lasten först måste lossas innan lastning kan påbörjas. Detta visar sig fortfarande inte fungera smärtfritt hos en del speditörer och åkare. Och om ett fordon har fel sorts färdskrivare, blir det inte sällan en dyr historia.
VBG onspot

”Mycket viktiga transporter” ledde till konstanta överträdelser av kör- och vilotiderna

Konstanta överträdelser av kör- och vilotidsreglerna berodde enligt åkeriet på två mycket viktiga transporter som måste fram varför man känt sig tvungna att bryta mot reglerna. Det hjälpte inte saken att chauffören berättade för bilinspektören i Västerås Yrkestrafikgrupp, att han tidigare varit polis i Nordmakedonien. Det blev både böter och sanktioner.
Hultsteins

Chaufför körde på annans förarkort som han fått av åkeriet

Föraren berättade obekymrat att han körde på en annan persons förarkort som han hade fått av sin chef för att kunna köra mer. Det var inte heller första gången föraren ertappats med detta.
VBG onspot

Litauisk polis körde överlastad lättlastare

Blir man stoppad med överlast i Västerås, hjälper det inte att köra ”kollegajargongen”. Är det överlastat, så är det – oavsett yrke och nationalitet.
Aspök

Åkeri ville få ”gult kort” för otillåtet cabotage

Att försöka föra polisen bakom ljuset ger inga matchfördelar. Det går inte heller att lasta en trailer på annan ort om den står på en färja ut ur landet. Och nej, reglerna för yrkesmässig trafik är inte desamma som för fotboll.
Nokian